Jump to content

Premiere tolkar mpg mycket märkligt

Jawo
 Share

Recommended Posts

Använder Premiere (4.0) för att klippa massa småklipp filmade med en digitalkamera, på dom flesta klipp så sticker premiere in ett par frames i *o-ordning, vilket gör att det hela ser väldigt ryckigt ut.

Först trodde jag detta bara var under redigering, men testrenderade ett klipp och problemen består.

Finns det någon speciellt mpg codec som Premiere saknar?

Vill inte behöva överge att klipparbete jag gjort och göra om det i ett annat program.

*Om man skulle räkna frames blir en film uppspelad av premiere såhär: 1-2-3-4-5-6-3-7-8-5-7-9-10-11-9-13-12-16-13-12-14-15.

Upptäckte en väldigt märklig sak. Spelar jag upp klippet i source monitorn i premiere hoppar den som innan.

Kopierar jag min Premiere sequence in i After Effects hoppar den också som i Premiere, men om jag i After Effects kollar klippet i footage monitorn, så spelas den upp som den ska.

Är inte alldeles 100 på att PPro och AE har samma MPEG-dekoder. Du kan ju kolla om dom går att konvertera i Media Encoder (alt AE) och sen göra Alt-drag-replace i PPro.

//Max

Ja, problemet är väl kanske inte riktigt konverteringen, utan snarare att ersätta dom gammla filerna med nya.

Såvitt jag vet kan man bara göra det med en fil i taget?

Vilket format är bra att konvertera till? Klippen är 640x480 30fps

Jag gjorde så att jag lade dom konverterade filerna i samma map, med samma filnamn. Tog även bort dom gammla .xmp filerna.

Det tog ett bra tag för premiere att starta, men när det väl gjorde det så funkade allt perfekt.

Edit: Verkar vara lite osynk mellan ljud och bild, men i detta fallet spelar det ingen större roll. Enkelt att fixa.