Gå till innehåll

Jag ska göra en musikvideo - Tips/Hjälp ?


flame

Recommended Posts

Jag ska göra en musikvideo (hiphop/rap) åt en vän. Vet att jag ska filma den med DV, och slutreslutatet ska vara svartvitt (kanske med något brunt filter) samt 16:9 format.

 

Jag har lite ideer på hur den ska se ut, men jag har bara hållt på med skateboard- och snowboardfilmande förr, så jag känner mig lite ställd.

 

Finns det tips på sidor med hjälp att skriva manus för musikvideo osv? Vill även ha tips hur jag redigerar den bäst.

 

Tack på förhand

 

Eric

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=e93mw]Själv är jag väldigt svag för videos som försöker berätta en liten historia, hur fånig den än må vara.[/citat]

 

Håller med, försök bygga en historia baserad på låten, de är oftast betydligt bättre än de videor där artisten framför sin låt framför kameran, så lyssna på låten du ska göra en video till, låt dig inspireras, ser du nåt scenario framför dig, sätt dig ned och försök berätta i enbart bilder, som en stumfilm, är låten 3 minuter lång, skriv tre A-4 sidor, en A-4 sida motsvarar en minut, åtminstone till långfilmer, kan vara skillnad till musikvideo.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Skriv en treatment med din historia. Den ska eg inte vara längre än fyra meningar. Så enkel som möjligt bara.

Typ "En tjej kommer in i en affär och köper en liter mjölk" osv.

 

Sen kan du skriva ner manusidén med de olika miljöerna och hur du har tänkt dig allt. Gärna i korta drag den med. Typ hur du har tänkt dig utsnitten, åkningar osv och vilken stämmning, kläder, ljus, statister som ska vara med.

Även om artisten ska synka in i kameran, och om det ska vara en performancedel med.

 

Bryt ner låten i småbitar. Intro 00:00 - 00.09, vers00.10-00.46, refräng, stick osv. Sist är det dax för att rita en storyboard med utsnitten och sen en tagningslista. Skriv ner alla tagningar eftersom. 1:1 åkning frn hö till vä över rummet i scen 2. Etc.

 

 

Klart för inspelning. ;D

Länk till kommentar
Share on other sites

mmm, redan många bra svar i den här tråden..

enligt mej så borde du berätta en liten historia ganska subtilt, diskret. HipHop-världen behöver lära sig lite om vad diskret innebär. fatta inte fel nu, jag älskar hiphop, men jag är så jävla trött på alla "coolingar" som står och rappar framför en betongvägg med tre bitches och en massa bling bling (se, Fabulous och Nelly). ta en titt på en jävligt snygg video, "my block" med scarface, tror jag det var. denna är ju inte å lätt att genomföra på amatörnivå men den e snygg

Länk till kommentar
Share on other sites

DU får skriva en taktmanus först... fördela beatet i scener. 2 takts, 4 takts osv osv. senare planerar du i vilken del av låten, (allt taktmässigt)

 

ex.

 

os. - I hate you, cause you stole my money

 

bild - takt

 

nästa frame när takten kmr in i del 2

 

u get the picture... fråga om jag inte e så konkret i förklaringarna

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=GNT]DU får skriva en taktmanus först... fördela beatet i scener. 2 takts, 4 takts osv osv. senare planerar du i vilken del av låten, (allt taktmässigt)

 

ex.

 

os. - I hate you, cause you stole my money

 

bild - takt

 

nästa frame när takten kmr in i del 2

 

u get the picture... fråga om jag inte e så konkret i förklaringarna[/citat]

 

Intressant. Taktmanus?

Ett bildmanus e väl ett bildmanus?

Har en av sveriges mest produktiva musikvideoproducenter som lärare och det ordet har jag aldrig hört?!

Det tillvägagångsättet jag beskrev ovan är det som används på riktigt hur som haver! Men alla sätt går väl! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

taktmanus är helt rätt, så jobbar jag också.

Om du inte sett så många rapvideos så kan du ju ta och syna några.

sen så är det ju bara att rulla fram era lowriders, ta på erat bling bling och plocka upp en massa bitches! AIGHT!.. =)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 8 månader senare...

en grej jag gillar är att alltid ha hela texten till låten nerskriven, sen kan man skriva ut det i jätte-typsnitt med fet marginal och göra ett litet storyboard i kanten för att känna lite på vad som skulle kunna funka.

 

andra tips är att lyssna igenom låten många gånger så man verkligen kan den utantill, samma sak att kolla locations noga, gärna provplåta med stillkamera och fundera lite.

Länk till kommentar
Share on other sites

Har pytteliten erfarenhet,

 

Men i regel så behöver man riktigt många tagningar, inte på måfå utan att man planerar in i minsta detalj. För tvekar man på inspelning så hinner folk bli sura och griniga innan man fått hälften av de tagningar man behöver.

 

Och mätta magar stödjer glada huvuden.

 

Personligen uppskattar jag videos som har något intressant att visa, gärna en liten story. Vissa kan få mig att imponeras bara på det visuella men de tröttnar jag på snabbare.

 

/j

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 år senare...

mycket bra info och lärdom ovan! men jag tänkte bara på en sak gällande val av musikvideostilar. läste nånstans att det finns 4 olika typer av musikvideoinspelning. en av dessa var den så kallade berättande typen. det blir då alltså typ som en kortfilm där man inte bara med musiken utan oxå med bild, försöker få fram ett budskap. tror ni fattar. många musikvideos är uppbyggda så : ) nu är det så att jag ska göra en sån typ av inspelning till en låt, men bandet jag ska göra den till tycker att dem bara ska sjunga en gång i refrängen. tror ni inte att det då blir en liten överskuggning av låten. man fokuserar bara på vad som händer i videon och glömmer typ bort bandet som spelar. det blir väl ingen bra pr. jag menar, musiken blir då typ bara som soundtrack till en kortfilm. lr finns det många band som väljer att göra så? har ni nåt exempel på musikvideo jag kan kolla in å själv känna om jag glömmer bort själva musiken?

Länk till kommentar
Share on other sites

Gojira är ett dödsmetallband som har satsat hårt på att göra kung musikvideos, och då ofta med inga eller väldigt lite bilder på själva bandet utan det lutar mer åt kortfilmshållet.

Själv tycker jag inte att man glömmer bort bandet, utan snarare att videon förstärker upplevelsen av musiken! :) Lagomt flummigt men ni kan ju kika lite på deras videos så kanske ni förstår.

 

To sirius

 

Love

http://www.youtube.com/watch?v=JF4XwUu0r18&a=RYEDsrW5rpU&playnext_from=ML

 

All the tears

http://www.youtube.com/watch?v=3ZVCD6y-LNM&feature=related

 

Jävligt skumma men bra :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...