Jump to content

Drömmarnas stuga - trailern

Recommended Posts

Hejsan!

Under hela sommaren så har jag och "simonkolina" här på forumet hållit på gjort en novell(kort) film. Filmen heter Drömmarnas stuga och planeras bli ca 30-40 minuter lång.

Trailern till filmen kan du hitta här: http://www.youtube.com/watch?v=5soSa2P55h8

Kvalitén på youtube är inte den bästa , men klicka på HD så blir den lite bättre iaf.

Kritik uppskattas :)

Oj, skrev visst lite fel, de är Drömmarnas stuga den heter. Filmen kommer knappast att läggas in på youtube, då den kommer säljas, så de kan bli ganska svårt för dig tex att fåse filmen.

Absolut att vi borde gjort en nedtoning av musiken i slutet, men de blev visst glömmt.

Filmen kommer knappast att läggas in på youtube, då den kommer säljas, så de kan bli ganska svårt för dig tex att fåse filmen.

Oj vilket gott skratt man fick sig. Amatörfilm i all ära, men snacka om att vara lite verklighetsbortkopplad.

haha , nej då, de är bara lokal tvn som ville köpa den ^^ , men ändå :)

Så jag menade inte riktig försäljning :D , för de vore ju inte särskilt troligt, men ganska dålig stil av oss om vi lägger ut den gratis på youtube, när lokaltvn erbjuder pengar till oss för att dom ska få visa den (inga stora summor direkt :P)

Mega99, vad tyckte du om trailern då?

Jag ser heller inget problem med att avstå från att lägga in den på youtube. Allt man gör ska väl inte bli penetrerat av inslag av sanslösa amatöriska knep och själv tycker jag att youtube lite har den stilen.

För att kringgå faktum, betraktade vi det bättre att hålla filmen i säkrare händer. Senare diskussioner får frammana beslutet om uppladdning.

Tycker det hela verkar se rätt schysst ut, dock tyckte jag musiken kändes lite fel ibland, särskilt mot slutet. Kanske inte skulle haft musik genom hela trailern?

Skulle man kunna få veta vad som händer ute i den där stugan, eller om filmen har nått särskilt budskap eller liknande? Blev lite nyfiken nämligen.

Vad har ni använt för kamera?

Lycka till med resten av arbetet!

Kul att du gillade den iaf! nja kanske man borde tagit bort musiken mot slutet, men jag vet inte hur bra de skulle ha blivit heller, kan ju testa med de i nästa trailer :)

Vi anv. en Sony HVR-HD 1000e

Filmen handlar om då 4 ungdomar som far till en stuga. På stugan har de roligt och så men märker samtidigt att de börjar hända lite mystiska saker. De tror att de bara är tillfälligheter. Men till slut så märker de att stugan är hemsökt av en man och de försöker komma på nått sätt att bli av med honom.

Filmens budskap: Äkta mod är att göra det man inte tror att man vågar.

Kul att du gillade den iaf! nja kanske man borde tagit bort musiken mot slutet, men jag vet inte hur bra de skulle ha blivit heller, kan ju testa med de i nästa trailer :)

Vi anv. en Sony HVR-HD 1000e

Filmen handlar om då 4 ungdomar som far till en stuga. På stugan har de roligt och så men märker samtidigt att de börjar hända lite mystiska saker. De tror att de bara är tillfälligheter. Men till slut så märker de att stugan är hemsökt av en man och de försöker komma på nått sätt att bli av med honom.

Filmens budskap: Äkta mod är att göra det man inte tror att man vågar.

Okej, låter som att det kan bli intressant! Tack för svaren

• 2 months later...

Hej igen!

Nu är filmen klar! Den har fått bra kritik av medlemmar från den äländska filmklubben Chaplin och blir därför visad på Ålands enda förstklassiga kulturhus, Alandica (bio)!

Bara för att smörja era arslen lite ;)

//Simmej och Simonkolina

För det första vill jag bara säga att jag stödjer ert arbete. Alltid kul att se andra göra amatörfilmer som är längre än 8 min! Håller själv på med en full-length låg budget film och vet hur jobbigt det kan vara! Så kudos för det!

Sen har jag då en hel del kritik, både vad det gäller trailern samt eran ehmm... "Affärs idé" eller vad man nu ska kalla det.

Trailern.

Börjar ok med en skjysst kopia av den gröna preview skylten. Öppnas sedan med en klassisk scen: Avstängning av alarmklocka. Fint. Sedan spårar det ur. För det första förstår jag inte varför ni börjar med texten "fyra ungdomar" och sedan presenterar eran logo. Känns ju väldigt förvirrande. Sedan känns alla abrupta musikförändringar helt fel. Klippet på gubben som står o pekar passar verkligen inte in där, och man hör dessutom inte vad han säger pga för hög ljudnivå på musiken. I allmänhet känns redigerandet lite halvtaskigt eftersom bilderna inte passar med musiken. Trailern mynnar ut i något som liknar en reklam för en holiday-resort. Och slutmusiken, som är menad att skapa lite mer läskig stämning, misslyckas eftersom låten bara är midifattig. Tillslut presenteras titeln, och även denna känns otroligt nybörjarkatig pga de hastiga kamerarörelserna. Kolla in proffsiga trailers och låna idéer från dem! Trailers är ju till för att skapa ett sug att se filmen, och jag kände verkligen noll sug eftersom trailern inte lyckas frammana en enda känsla hos mig. Så tänk på detta, gör trailern mer tät och spännande! Tips: skippa midi orkestern och kanske ha mer experimentella ljud för att skapa den kusliga stämningen.

Det här med att ta betalt för er film känns ju helt idiotiskt. Ok att ha lite visningar på bio och så, men att försöka tjäna pengar på en noll budget film är bara osmart. Ta eran film och andvänd den för att promota er själva samt er lust att göra film ist. Använd den som en bidragande faktor i ert cv etc. Mycket smartare och fler personer kommer ju faktiskt att se filmen! Så gör en hemsida, lägg upp filmen och låt views-mätaren stiga. Ni tjänar mer på det än vad ni kommer tjäna pengar.

Hej och tack för din kritik!

Spårar ur och spårar ur. Upplägget kan ju verka lite småfinurlig. Nog för att det är vår första riktiga trailer i det här måttet, så skulle jag kalla det bra. Vi hade egentligen lite tidsbrist när vi gjorde det här. Det ska vi bättra på. För tiden är oerhört viktig. Jag gillar inte heller midi-musik, men jag tyckte nog att just den musiken inte var så förjävlig. Musikskiftningarna var sådär. Många har däremot sagt till mig att det var en trailer som man lockades av. Men jag kan ändå lova att slutresultatet blev så mycket bättre än trailern. Trailern kanske även har fått en del att komma på dagens premiär. Det visade vårt tittarrekord nu ikväll; 90 stycken är inte illa.

Ordet 0-budgetfilm kan man tolka ganska mycket olika. Jag anser att det inte finns något som heter 0-budgetfilm eftersom något alltid kostar, t.ex. elen, maten, login osv... Därför känns det skäligt att göra intäkter på vad man kämpat för. Huvudsaken är att man har täckt dessa utgifter.

Det är länge känt att något som har pris är värt mer än vad man tror. Exempelvis gör företag så, att de prissätter en vara högre för att fler ska köpa. Det är ett besynnerligt exempel, men så är det! Vår film blir genast mycket mer värd då den har ett utsatt pris. Kanske, kommer filmen att sättas upp på nätet någon gång i tiden. Vem vet? Cred får vi ändå :D

Ja jag vet ju inte riktigt vart ni vill komma med den här filmen o så, men kul att det går bra!

Absolut, tidsbrist är ju ett faktum vid sådana produktioner.

Sedan menade jag ju då inte att filmen inte skulle ha kostat något, utan noll budget, om jag har fattat det hela rätt, definierar då en amatör produktion som inte är sponsrad av något feting företag. Och med tanke på trailern så verkade det inte som om ni var sponsrade eftersom inget annat namn än Sx2 presenterades.

Det är sant i viss mån det där med prissatta saker har mer värde. Men det är ju andra sidan en chansning man tar, man vet ju aldrig om folk är villiga att betala eller inte. Men det verkar ju gå bra för er vilket fall så ni har ju gissat rätt på den fronten.

Kul att du inte gick upp i rök av lite kritik! Hatar folk som ber om kritik och sedan får damp för att de får det.

Lycka till!

Ja damp är det sista man får ha. Det indikerar på en självgodhet som inte för produktionen framåt.

Okej, då förstår jag definitonen! :)

Jo man måste chansa för att komma fram i livet. Även här. Den chansen gav oss möjligheter att köpa utrustning till nästa film, vilken vi kommer att öda ännu mer tid på. Tidsbrist var den största faktorn till filmmissar och dylikt. Vi kommer inte att gå i den gropen igen. Inte heller med trailern!

Tack annars för kritiken!

För att klargöra saker och ting här så vill jag bara säga: Vi gör inte film för pengarnas skull. Vi gör film för att vi tycker de är roligt!

Vi blev tillfrågade av Filmklubben Chaplin här på åland om inte vi ville visa vår film på bio i Alandica. Vi svarade såklart Ja, dom erbjöd oss givetvis en liten slant för det. Vi har även blivit tillfrågade att visa filmen i lokal tv:n och även dom har ju erbjudit en liten slant.

Vi har även fått ett flertal förfrågningar av folk som velat köpa filmen, och javisst, varför inte!?

Vi får inkomster, så att de nätt och jämt täcker de vi betalade för filmen, och de lilla som nu blir över sparar vi och kanske kan köpa nånting för det i framtiden.

Pengarna har aldrig varit inräknade i nån plan när vi gjorde filmen. Vi ville skapa en bra film, som vi efteråt sku få se hur långt den kunna gå, och de har blivit en succé för oss :D :)