Gå till innehåll

när scenbyte?


darko

Recommended Posts

såg på entrapment nyss. den sista scenen när dom är på tågstationen...

 

skriver man den scenen som en scen?

typ: INT. TÅGSTATION - DAG

 

och sen bara vad som händer?

---

 

för trots att den utspelar sig där vid perrongen så, så blir det ändå "miljöbyten inom miljön". till exempel så går sean connerys rollfigur och sätter sig på en bänk... osv.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=darko]såg på entrapment nyss. den sista scenen när dom är på tågstationen...

 

skriver man den scenen som en scen?

typ: INT. TÅGSTATION - DAG

 

och sen bara vad som händer?

---

 

för trots att den utspelar sig där vid perrongen så, så blir det ändå "miljöbyten inom miljön". till exempel så går sean connerys rollfigur och sätter sig på en bänk... osv.[/citat]

 

Jag har inte sett den filmen så jag vet inte vilken scen du talar om.

 

Men ifall de är INNE på tågstationen och det är ett klipp, och efter det klippet befinner de sig UTE på perrongen är svaret på din fråga, NEJ.

 

Då ska det stå EXT. PERRONG. DAG.

Ifall de är fortfarande är INNE på tågstationen ska det stå INT. TÅGSTATION - DAG.

Eller ifall perrongen är lika delar inne som ute, INT/EXT ...

 

Så uppfattar iaf jag det, men jag börjar bli trött så rätta mig ifall jag har fel.

Länk till kommentar
Share on other sites

hm...liksom dom är på samma område hela tiden... det är som en perrong, och framför dom finns det järnvägspår. själva scenen kanske är 10 minuter lång. och det händer mycket i den.

 

1)först får vi se sean connery prata med zeta jones. + lite annat. sen åker hon iväg med tåget..

 

2)då får vi se kameran filma en bänk (fortfarande samma område, perrongen). sean connery kommer in i bild och sätter sig. han ser ledsen ut för att zeta jones har åkt iväg. efter ett tag kommer ving rames in i bild. dom två pratar lite. sen går han iväg. vidbild.

 

3) sean connery sitter fortfarande på bänken. efter ett tag tittar han upp. då ser han zeta jones ett 10-tal meter framför honom. mellan dom finns ett järnvägsspår. dom pratar lite osv. ett tåg kör förbi. sean connery försvinner ur bild när tåget har kört förbi. zeta jones ropar på honom. undrar var han är.

 

4) sean connery dyker upp bakom henne lite snyggt. dom kramas osv.

 

 

 

allt detta scer i samma miljö fast ändå inte... ska det vara ny scenrubrik tror du?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tror inte det. Ifall det är scenbyte i samma miljö brukar jag skriva så här:

 

EXT. PERRONG - DAG

 

(vi säger att det är 1:a scenen, och inte sista)

 

1:1

 

KALLE står på en perrong. Tittar efter ett tåg som åker iväg. Han gråter.

 

1:2

 

Kalle sitter på en bänk på andra sidan av perrongen. Han gråter fortfarande. I bakgrunden kommer EN DVÄRG gående mot Kalle.

 

1:3

 

Kalle och Dvärgen håller varandra i handen. De ler lyckligt.

 

Vet inte fall detta är korrekt, men Jonas Gardell skrev så här i manuset till Livet Är En Schlager ...

Länk till kommentar
Share on other sites

hur menar du olika shots? vore snällt om du kunde ge ett litet exempel...

---

är det ok att skriva, när det handlar om en liknande situation som den i entrapment:

 

MAC

baslafkdlkldsf

 

GIN

glöldgdsgdgsdgdgee

 

Hon reser sig upp och går iväg. Mac går och sätter sig på en bänk.

---

är det så man skriver? känns som luckor..

Länk till kommentar
Share on other sites

Det jag menar med olika shots är: För det första så är jag osäker på att det är så det är skrivet i orginal manuset, men om man vill vara specifik, om det är viktigt för historien så skulle jag skriva...

 

INT. TÅGSTATION - DAG

 

VINKEL PÅ PERONG:

 

Paret står på perongen vända mot varandra.

 

GIN

jsjkjkajsaksjlajkajs

 

MAC

jjjjkdssi,jksjfjdkhf

 

Mac går iväg...

 

VINKEL PÅ BÄNK:

Gin sätter sig ner på bänken.

 

Vet inte om du förstår.. Men typ nått sånt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...