Gå till innehåll

Kan man göra långfilm som Tonåring?


ponsjo95

Recommended Posts

Jag är 14 år och har gjort massor med små-filmer i flera år men ska äntligen

pröva att göra en långfilm. Kan man göra film själv när man är 14? Det bästa tror jag

tror jag är om filmen handlar om tonåringar!

 

Dessutom behöver jag lite nybörjar tips!?

Länk till kommentar
Share on other sites

Joo men jag har inga vuxna i filmen, Går det att göra en bra film utan vuxna i?

 

Måste det vara vuxna med för att den ska vara bra? En retorisk fråga kanske. Men det handlar just nu vad du vill göra och din drivkraft. Förvänta dig inte att göra mästerfilmer från start. Om du vill bli duktigt så är bara att filma filma filma filma. Prova allt du kan hitta på. Det är dina egna erfarenheter som bygger din kompetens tillsammans med det du kan lära dig av andra eller genom utbildning. Hitta vänner och likasinnade och skapa tillsammans.

Making film is all about teamwork.

Länk till kommentar
Share on other sites

Joo men jag har inga vuxna i filmen, Går det att göra en bra film utan vuxna i?

 

Bugsy Malone lyckades. Klart man inte behöver vuxna, herregud. Jag säger inte att jag tvekar på dig, absolut inte. Men erfarenheten är inte så hög när man är i 14 års åldern så filmen kanske inte kan hålla samma klass som andra "långfilmer". Materialet kommer du få in, dvs mer än 1 timme för det är väl det en långfilm ska vara, det tror jag absolut. Men hade du tänkt göra en film som hamnar på biotoppen eller på bio överhuvudtaget tror jag inte längre på dig, tyvärr. Fortsätt med kortfilmer. Skriv ett manus. Börja skrida till verk. Har du några kompisar som är musikintresserade? Kanske gjort en egen låt? Gör en musikvideo. Övning ger färdighet!

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är ju bara att köra : )

Har du folk som vill filma....filma då för fasen! Det är 2009 nu, så inget hindrar dig på något sätt.

 

Skulle det bli så att filmen bara blir 55 minuter, då har du ändå kommit längre än 90% av alla andra filmintresserade 14 åringar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är ju bara att köra : )

Har du folk som vill filma....filma då för fasen! Det är 2009 nu, så inget hindrar dig på något sätt.

 

Skulle det bli så att filmen bara blir 55 minuter, då har du ändå kommit längre än 90% av alla andra filmintresserade 14 åringar.

 

Okej, Schyst!

 

Det är bara att köra då!!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Allt handlar väll vad du ska ha filmen till, är det för du tycker det är kul och göra film och bara ska ha den hemma så kan du ju göra hur du vill. Men om du ska försöka göra det till en riktigt seriös film så tror jag nog vuxna borde vara med i filmen och sen krävs det ju en del pengar oftast, men vem vet läste nyss om en film som kosta 70 dollar som ska gå på bio =)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är 16 år (jag är lite i samma sits som du) och jag kommer ihåg då jag, 13-14 år gammal, kanske yngre till och med, helt seriöst planerade långfilmsprojekt. Tyvärr blev det ju mer snack än verkstad, eftersom en långfilm faktiskt är så mycket maffigare att göra själv än man tror. Mitt tips är att du lär dig så mycket om hur man gör en film som möjligt, skriver ett bra manus och planerar inspelningen bra. Det är mycket jobb att göra film och speciellt en lång sådan, men å andra sidan är det också väldigt kul och tacksamt.

 

Det finns egentligen inget hinder. Det mesta handlar om att ha kul när du gör det. Har man kul brukar det oftast gå som smort. Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag var ju också runt 13 när jag seriöst planerade långfilmer. Blev en massa kort filmer tills jag åkte in i limpen. sen rann det ut i sanden.

 

70 dollars zombiefillmen Colin, kommer på bio i England nu som sagt. Idag finns inget som hindrar en filmmakare, utom hans/henner egen fantasi/ambition.

 

Är det en bra film så är det så, oavsett vem som gjorde den.

Länk till kommentar
Share on other sites

Kan man göra långfilm som tonåring? Javisst. Snabb koll säger mig att på Kjell.com får man 3 st 60min DV-band för 99kr... det är tillräckligt för 3timmar speltid, eller 1timme och 30 minuter (normal långfilmslängd) om du klipper bort hälften. Du kan förresten klippa bort ännu mer för jag har för mig att gränsen för långfilm går där runt 70 min...

 

Blir det något man kan klara av att se utan att vara nära kamrat med skaparen? Det är en helt annan fråga. För det beror helt på hur mycket tid som läggs ned, hur bra storyn egentligen är, hur trovärdiga skådisarna är (flina för fan inte i bild! exempelvis), och hur ambitiös planerna är. En actionrökare a la Rambo 4 är nog inte att ge sig på. Men då hellre kanske något i stil med Clerks. Mest snack och långa tagningar.

 

Som en vis man sade: "First Rule of film-making... 'K.I.S.S.' ... Keep It Simple STUPID!". Titta på framgångsrika filmer och inse att i grunden är konceptet väldigt enkelt. Och som en annan vis man sade: "Best way to start a career in filmmaking, is to take a dousin teenagers into the woods and chop 'em up!"...

 

En annan sak att tänka på att filma i tonnåren är ju att om projektet tar ett tag, a la Bad Taste (4 år), då finns det ju risk att folk kommer in i eller ur eller igenom puberteten och sånt. Som ungdom har man inte heller full kontroll själv över sin fritid heller så det kan sätta käppar i hjulen. Kan ju vara bra att tänka på att röster stämmer före och efter målbrott exempelvis också;).

 

Men jag tänker inte säga att ni inte ska försöka... Kör hårt för fan! Ni kanske inte kan sälja denna. Men kalla det "filmskola" och gör bättre nästa gång;)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Jag gjorde en långfilm när jag var 15. Vi filmade en fjärdedel, sedan rann det ut i sanden.

 

När jag var 16 gjorde jag ett nytt försök. Efter ett och ett halvt års hårt arbete var filmen klar.

 

När jag var 18 filmade jag min andra långfilm. Efter två och ett halvt års hårt arbete är den nästan klar.

 

Vad är då min personliga lärdom av detta?

Det är fruuuuktansvärt mycket mer arbete än vad man tror, men det går att genomföra. Men nu i efterhand skulle jag hellre ha gjort fler kortfilmer. För det du lär dig på är att försöka, sedan analysera vad du gjort fel. Ifall det då tar ca 2 år att se vad du gjort för fel så är ju utvecklingen väldigt långsam. Tråkigt är att man alltid hinner bli bättre innan filmen är klar, så filmen kommer alltid vara föråldrad innan den är klar. Men o andra sidan har det varit fruktansvärt kul och det har ju varit hela min filmskola, och det har ju gått rätt bra ändå. Så... kör på om du verkligen känner att det är rätt! Lycka till:)

Länk till kommentar
Share on other sites

Gäst aljomhor

Du kanske har något som vuxna inte har, att förstå tonåringa är svårt men för dig är hur lätt som helst, du är ju en av dem, vet hur de tänker och vad de är intressreade av, gör en lång film som är till tonåringar. mina tips att den ska vara enkel .

 

Lycka till

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

Har gjort en långfilm och... eller ja den är fortfarande i verket. Den första versionen blev 3 timmar lång, så vi håller på att redigera ner den. Tog några månader att skriva manus, lite mer än ett år att filma det hela och sedan lite mer en ett halvår att klippa, mixa, animera etc. Och det är precis så som Danell säger. Du utvecklas konstant och filmen växlar i kvalité. Och det är jävligt jobbigt att ha en långfilm som ska bli klar samtidigt som du har skola etc. Jag påbörjade filmen när jag var 15, nu är jag 17. Men shit vad man har lärt sig mycket av produktionen. Båda inom regi, teknik och grupparbete... framförallt grupparbete.

 

DET GÅR! Men det är ingen dans på rosor. Det är jävligt kul när det går bra dock. Finns inget bättre än att komma hem från en lyckad filmdag. Full fart!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
ja för fan! gör det asså! jah ska göra en 2 timmars film med en budget på nåra tusen till sommaren, jag är fjorton med!

bara du kör på som in i helvete med manuset och få allt proffsigt.

kör hårt

 

 

Det är så här det ska se ut : )

 

Precis som Peter Jackson!

 

Om ni filmar i mellanSverige vill jag vara med bakom kameran.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Ja, absolut kan man göra det, jag är 15 år och håller på med en lång film just nu. Om du är bra på att göra film så är åldern inget hinder. Så om du har en bra idè så försök ialla fall att göra något av den, om det inte lyckas så har du ialla fall försökt.

Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Vem som helst kan göra en långfilm, (med rätt utrustning). Men sen hur bra det blir är en annan fråga. Erfarenhet är bland det viktigaste enligt mig, och erfaren blir man inte om man inte gör film - någonstans måste man börja. Du sa att du hade gjort lite småfilmer? Kanske ska du satsa på att göra en ordentlig kortfilm, noggrant planerad och bearbetad för att sedan försöka få andra till att titta på den. Du får erfarenhet om hur svårt det kan vara att få till allt perfekt, du får kritik på vad du kan tänka på till nästa gång och massa mer. Därefter kan du försöka dig på en lite längre film.

 

Som Team_fagott sa "Fler kommer vilja se en bra kortfilm än en usel långfilm.", och det är så sant. Men har du en bra berättelse till en långfilm och inte så många svåra grejer att göra så kan du ju köra på det! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...