Jump to content

en dag på gården

jakethesnake
 Share

Recommended Posts

http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=19379

Manus som blev filmat. Mycket nöje...

del1

http://www.youtube.com/watch?v=Z4zjFfKfFL4

del2

http://www.youtube.com/watch?v=sazZdk_DkaM

del3

http://www.youtube.com/watch?v=i97wwzhujQY

Snälla, skuva upp ljudet. fick lågt, dåligt ljud av någon anledning.

Jag vet att den suger... så va inte för hårda. Men den har sina stunder. Kommentera och kolla gärna runt på min youtubeprofil - där finns fler kortfilmer.

bassbucket. Om jag var homosexuell och var en snygg tjej, skulle jag ligga med dig? Nej, en hetrosexuell tjej, alltså... Jag försöker bara visa min uppskattning. Tack ska du ha i alla fall!

Tack, men det är bra. ;) Inte för att jag riktigt begriper din meningsbyggnad....Men..det blir nog bra. :D

(PM:a mig....Eller nej förresten, gör inte det).

Otroligt bra jobbat!

Förutom ett fåtal övergångar, så blev jag mäkta imponerad av kamera & klippning.

Väldigt bra regi och framförallt skådespel!

Kollade även några tidigare filmer och måste nämna att "Invaliden" var minst lika välgjord

Det här var en märklig upplevelse... Bänkade mig framför stora bildskärmen och såg hela eftersom det verkade så lovande...

Fotot är mestadels mycket bra och bitvis fullt i klass med vilken proffsproduktion som helst. Skådespelet och dialogen på samma sätt riktigt övertygande och i princip hela tiden lysande för att vara amatörproduktion. Har sett dyra svenska TV-produktioner med sämre insatser...

Ljudet är totalt kass! På en del ställen måste det nog göras om helt eftersom det är för dåligt bommat. Hjälper inte att bara justera nivåer. Jag fick fan sitta med fjärren och agera "ljudkille" själv för att det alls skulle gå att höra vad dom sa utan att samtidigt väcka hela kvarteret... I scenen vid den gamla stenbron så låter bakgrundsljuden helt olika beroende på vem som pratar fram och tillbaka. Riktigt dåligt.

Finns det någon handling? Jag fattade alltså inte nått! Det kändes nästan som en enda lång utdragen trailer. Ett tag trodde att att dom två killarna kanske representerade en ensam persons olika viljor men så var det inte heller. Gubben från Orsa stod ju och skrämdes vid bilreparationen och sen dyker han upp igen från långt håll i en bil helt osammanhängande. När tomburken kastades tänkte jag först att "nu kastar han ett oljefilter" men det var en konservburk! Snöret som tjejen lade i byrålådan verkade ha någon viktig betydelse men vilken? Varför mekade han med bilen? När han gick in alldeles oljig och lade sig i sängen (hans byxor var säkert rejält oljiga dom med...) bland rena vita lakan och smekte sin vackra flickvän så blev jag totalt förvirrad. Det är ju en väldigt stark handling att bryta totalt med varje normalt beteende men här fanns liksom ingen anledning.

Alltså, jag fattade inte alls vad dom olika personerna skulle gestalta och deras inbördes relationer. Det byggs inte upp någon som helst dramatik/spänning. Helt plötsligt börjar folk våldta och avrätta varandra utan orsak! Kanske är jag korkad som inte fattade något men allt kändes bara som någon slags osammanhängande dröm för mig. Jag har inte läst manuset.

Alltså skitbra och totalt kass på samma gång om man betraktar det som ett försök till en fullt seriös och genomtänkt produktion.

Tack så mycket för din utförliga analys. Den var väldigt hjälpsam. Jag tror inte alls du är korkad, utan du sätter huvudet på spiken. Problemet är att man blir blind om man har för lite tid på sig till manus. Jag ville göra en film med "intergritet" eller vad man ska säga... en film som inte överförklarar historien. Och det lyckades jag väl ändå med... hehe. Jag har funderat fram och tillbaka vilken "stil" filmen skulle ha och ett tag var jag inne just på, som du nämnde pshykologisk thriller. Lite mystiskt, som "salladfinger". Utspelar sig allt i någons huvud, o.s.v. Men det löper inte fullt ut.

Huvudtanken var att allt skulle berättas med hjälp av alla element, scenografi, ljud, musik. Men vi fick så klart bekymmer och jag stressade igenom alla tagningar, så att mycket glömdes bort. T.ex. när Klas får "fiskbullar" syns en bandvagn i bakgrunden. Denna bandvagn har vi patinerat i timtal och bara att få dit den kostade halva filmens budjet och den syns inte! För jag tänkte aldrig på att använda den. Ändå berättar den mycket om bakgrundshistorien. Likaså, det där "snöret" ska ju vara ett armband. En symbold för tjejens otrohet, som har sin kulmen då hon får tillbaka armbandet i slutet. Någon som sett "the edge?", stulet därifrån. Men det misslyckas.

Så istället för att lägga in en replik: "Här är ett armband jag har gjort. Jag ger till till dig, eftersom jag tycker mer om dig än min pojkvän Klas. Hoppas bara inte han får reda på det, för då skulle han döda oss..." Så har jag försökt berätta detta med bilder, miner, gester, o.s.v. Men det blir ju såklart svårare. Och har man då inte perfektionist när man spelar in och tänker på alla detaljer, så faller det.

Nu sitter jag och förklarar mig här... Men för mig är det som terapi och för er andra kanske ni lär er att inte begå samma misstag som jag. Jag också för den delen om jag nu får göra nån mer film...

tackar så mycket. Topcat, var det några speciella övergångar du tänkte på? Och kom gärna med konkret kritik, även om det bara är något ni stör er på personligen.

Ingen fara, bara några smågrejer :) Övergången när Orsa-mannen dyker upp i dörröppningen och fiskbullarna t ex.