Jump to content

Filmfolkhögskolor?

Serge
 Share

Recommended Posts

Hej.

Jag har ingen erfarenhet av film och skådespeleri och manus och sånt annat än en 5-dagars animationskurs, lite teater i skolan, och en uppväxt i en cirkus, plus lite som jag har snappat upp lite var och där, typ Voodoofilms artiklar, samt program om hur man gör filmer, samt lite specialeffekter från instructables ( http://www.instructables.com/tag/?sort=none&limit%3Atype%3Aid=on&q=movie+effects ), och så kan jag använda grunderna och bluescreen effekter i final cut, och som ni säkert förstår av mina frågor, så vet jag inte så mycket om hela filmindustrin.

Så, nu vet vi var jag står erfarenhetsmässigt.

Hur som helst. Jag har 2 folkhögskoleår kvar, och undrar om det finns nån rätt OK filmfolkhögskola för folk i min nivå, förhoppningsvis i typ närketrakten? Jag är intresserad av leranimation (som jag lärt mig så mycket som man bara kan på 5 dagar), men vet inte riktigt vilken "inriktning" (Typ manus, fotograf, et cetera), jag vill hålla på med, allt verkar spännande, men jag skulle vilja prova allt för att få veta hur kul och spännande det är.

Finns det några bra 1-åriga skolor som förbereder inför "Högre" 1-åriga skolor, som i sin tur förbereder inför bra högskolor?

Och hur viktigt är utbildningen? Är det något diplom man ska ha, eller kan man klara sig genom att läsa "allt" man kan hitta, och testa och försöka och göra egna kortare amatör-filmer? Kan man "komma någonstans" genom det senare alternativet? Kan man visa saker man gjort, istället för något diplom, ifall man försöker komma någonstans, eller får man ingen tillit?

• 4 weeks later...
  • 3 weeks later...

Mhm, antagligen därför jag inte hittat något vettigt. Något tips på "grundutbildning"? Filmmedarbetarlinjen här i Trollhättan verkar so and so, för inriktad mot olika yrken inom film. (inrikningarna bestäms utav branschens behov, iallafall vad de säger)

• 2 months later...

Om du vill hålla på med leranimation vet jag inte om Molkoms Folkhögskola är helt rätt, men alla möjligheter finns ju. Finns folk som gått här och animerat tidigare men det har mest varit på egenhand och har blivit eller varit självlärda.

Däremot så tror jag att det är en jätte bra utbildning om du vill hålla på med foto.

Utbildningen är 2 år men man kan ju alltid välja att sluta antar jag?

Sen i andra året väljer du inriktning, foto eller regi.

Går andra året här nu och tycker att det är en bra utbildning :), har lärt mig mycket!

• 2 months later...

Är det någon som vet om de här film inriktade folkhögskolorna ger behörighet för vidare studier som t.ex. universitet eller DI?

Hitills har jag bara hittat en ända folkhögskola med film inriktning som ger högskole behörighet.

Jag har ingen tidigare gymnasie utbildning/högskole behörighet.

Då tror jag du får söka till en allmän linje med filminriktning. Alltså att du läser in kärnämnena samtidigt som du studerar film. Då kommer du bli behörig till vidare studier på högskolenivå. Men om det inte finns så många skolor som har just den typen av inriktning så har ju i stort att skolor möjlighet att läsa in kärnämnena. Kanske finns det någon skola med film bland kurserna som kan lösa detta för dig även om det inte står i programmet att det finns allmän linje med filminriktning.

• 5 months later...

På Katrinebergs Folkhögskola får du en grundutbildning i allt från manus/regi/produktion till de mer tekniska bitarna som foto/ljud/ljus och även redigering och ljudläggning. Från idé till färdig film helt enkelt. Första terminen är en del teoretiska lektioner - men själva kärnan i utbildningen (som på alla filmutbildningar) är att lära sig genom praktiska uppgifter.

Oavsett om du vill bli filmarbetare, manusförfattare, fotograf eller regissör finns det alla möjligheter att utvecklas på Katrineberg. Du har tillgång till utrustning dygnet runt, lärarhandledning från lyhörda lärare och skådisar genom skolans teaterlinje.

Katrineberg har tidigare varit dåliga på att marknadsföra sig via internet, men det börjar bli bättre. Nu har Katrineberg en egen användare och en egen grupp på Vimeo. Alla filmer finns inte uppe ännu, men här kan man hålla utkik om man är intresserad:

http://vimeo.com/groups/32625

Och här är showreelen från produktioner 2008-2009: