Gå till innehåll

Dokumentary för att öva sig.


gorse

Recommended Posts

Nu har jag läst och chattat ett bra tag och nu känns det som det är dags att känna på en kamera.

 

Jag skall åka till mexico för att hälsa på svärföräldrarna i december och även fila jul där. Svärföräldrarna har en gammal NTSC-videokamera som min familj antagligen kommer att få överta. Jag fick en ide som skulle kunna duga för att öva på lite kamerateknik. Jag funderade på att dokumentärfilma lite i Mexico, men att ställa sig mitt i djungeln och låtsas vara resefilmare lät lite trist, så jag tänkte helt enkelt berätta hur jag träffade min nuvarande fru via ICQ, hur jag reste till mexico city och träffade henne, hur vi gifte oss osv. Jag tänkte intervjua mina nya släktingar, besöka några av de platser vi varit på förut, klippa in stillbilder, lite amatörfilmer från vårt bröllop. Och när jag kommer hem igen, med vår nya beganade videokamera ta lite bilder i sverige och visa hur det blev med våra liv. En dokusåpa om hur en internationell internetrelation blev. The tru story.

 

Förhoppningsvis borde detta gå att klippa ihop till något som kanske är sevärt även för de som inte känner oss. På jobbet har de en dator med nått datorkort som kan scanna videoband till data med premiere, så det borde funka. Det blir spännande med alla språk så en sak jag måste klura ut hur man textar sen. Kul va?

 

Men, vad bör jag tänka på? Jag tänkte filma en massa, och beroende på vad det blir, sen klippa ihop matrialet. Eller skall man försöka göra någon sorts manus innan? Kan det bli nått?

Länk till kommentar
Share on other sites

Svårt att berätta allt man ska tänka på, det finns så mycket. Skulle rekomendera dig att läsa lite om ämnet innan du bär dig av om du är seriös och vill fortsätta att göra dokumentärfilm efter din resa. Har själv upptäckt att bra längre dokumentärfilmer kräver mycket mycket arbete och kunskap.

Jag gillar din idé det kan bli nåt bra tror jag. Men tänk på att försöka göra filmen spännande så du och iaf några andra tycker att den är bra. Tänk ut ditt syfte för varje tagning, scen och sekvens, vad tillför dem till din story? Har du berättat samma sak flera gånger? Börjar din film om flera gånger eller för den tittaren fram mot slutet? Slutar den flera gånger? Som sagt är det väldigt svårt att ge tips men studera gärna följande böcker som jag själv blev tipsad att läsa:

 

Documentary storytelling for film and videomakers - Sheila curran bernard

Documentary filmmakers speak - Liz Stubbs

 

Den första behandlar många ämnen inom dokumentärfilm, den andra är en samling intervjuer med 13 stora dokumentärfilmare. Böckerna kompleterar varandra, jag antecknade väldigt mycket. Om du vill lära dig en del om ämnet så rekomenderar jag starkt dessa böcker. Jag lånade dem på Svenska filminstitutes bibliotek men jag tror att dem finns på bibliotek lite här och var i landet.

 

Om du inte orkar läsa så ut och filma och lär av dina misstag men analysera mycket, varför gjorde du det här? Vad tillför den här scenen till helheten? Vad behöver jag för att göra min film si och så. Att bara filma utan att veta vad man gör är dömt att misslyckas, hoppas det går bra =)

Länk till kommentar
Share on other sites

Motivet just i denna stund är att får lite kameravana vilket jag inte har alls i dag. Så just denna är grej är inte så pretantiöst. Till mexico åker jag varken det skall filmas eller inte, så därför har jag kanske inte läst på så mycket om just dokumentärer, utan koncentrerat mig på dramaturgi för mitt första projekt som skall bli en kortfilm baserat på en novell. Manus är klart (ungefär i alla fall, manuset verkar inte bli bättre av att jag flyttar runt kommatecken).

Men till denna första filmnining blir det dokumentär, helt enkelt för att jag inte vill regisera så mycket just nu;

Som amatör jag är, tänkte jag berätta i termer av en episkt berättelse om man håller sig den dramaturgiska modellen som jag börjar bli hyggligt bekant med. Dvs jag tänkte berätta i kronologisk ordning vad som hände, visa lite foton, lite amatörvideosekvenser, låta personer berätta vad som hände. Allt i tur och ordning. Mallen jag har är de skildringar man ibland se på teve om nån som tex gjort något spännade pionjärarbete tex när man tillverkade första datorväxeln och hittade på TCP/IP. Eventuellt tänkte jag blanda in mig själv på bild, som går omkring och visar intressanta platser förutom voiceover till foton. Jag har en rätt klar bild hur det borde se ut när det är färdigt, men jag är rätt oklar med hur det skall bli så, dvs hur jag får intressanta saker att fastna på band. Eftersom det handlar om mig själv har jag en rätt klar bild av händelseförloppet, och eftersom det är en rätt stollig historia så kanske det rä spännande, åtminstone för oss själva.

 

Bra kommentar det där med att bära historien frammåt, det rimmar ganska väl med det jag redan läst i bok.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...