Gå till innehåll

Tre personer kliver av ett tåg


Daniel Hållquist

Recommended Posts

Det tycker inte jag. Det ger kanske lite bättre flyt i läsandet, men om man skriver dit "skägg" blir det ju extra besvär för regisören som måste gå och köpa ett lösskägg till statisten. Om det inte behövs, tycker jag inte det skall skrivas i manuset.

Länk till kommentar
Share on other sites

Håller med föregående talare,

 

Att definiera statister gör det bara svårare för dig att få din film gjord för då måste man hitta specifika statister som matchar det som står i manus. Extra jobb för alla. Det gör man bara om det har betydelse och är måste..

 

Proffsen vill läsa så lite som möjligt;) Om du inte behöver så definiera dom inte. Ett manus ska bara berätta det man ser. Ser du 3 personer gå av ett tåg skriver man det. Om det läggs extra vikt på en så går 3 personer av ett tåg. En är MARIT, 22.

Länk till kommentar
Share on other sites

Håller inte riktigt med föregående talare.

 

Det som står i manuset är på inget sätt tvingande för regissören, så något merjobb är det knappast frågan om. Alltför mycket vagheter i manus gör det bara svårare att se filmen framför sig när man läser, och då har man misslyckats som författare.

 

Naturligtvis är det en balansgång mellan att beskriva för mycket och för lite, men jag är inte särskilt förtjust i någondera extremen.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Om det är viktigt för berättelsen så ska det stå, annars ska det inte stå.

 

Ska personerna i fråga inte vara med i nån annan scen så skulle jag gissa på att det inte är viktigt.

 

Frågan är varför det är viktigt att det just är två andra personer som går av med Marit? Är det studenter i hennes ålder som också ska av för att komma till skolan (??) så kan du ju skriva två personer i 20-års åldern. Eller kanske ännu bättre

 

MARIT, 22 kliver av tåget. Liksom andra människor i 20-års åldern.

 

Det beror förstås helt på vad ditt manus handlar om. Men ska Marit bara kliva av tåget och du vill att det ska vara fler personer som också kliver av så behöver du inte ange antalet. Om det inte på något vis är viktigt för handlingen.

 

Tillfällen då det kan vara viktigt att ange utseende på statister är vid sådana tillfällen då du vill ha en viss sorts personer där. Du vill att det sitter ett gäng skäggiga gubbar vid borden för att det ligger en mc-klubb utanför. Eller du vill att det sitter en massa snygga killar vid borden runt omkring för att vår protagonist sitter på dejt och har ångest över huruvida hon är med rätt kille.

 

Det är min erfarenhet.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=jbergman]Håller inte riktigt med föregående talare.

 

Det som står i manuset är på inget sätt tvingande för regissören, så något merjobb är det knappast frågan om. Alltför mycket vagheter i manus gör det bara svårare att se filmen framför sig när man läser, och då har man misslyckats som författare.[/citat]

 

Vad skall man då ha skriptet till? Om man måste dekorera skriptet med oväsentligheter så har man misslyckats som författare.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...