Gå till innehåll

Justerad filmsida, betygsätt gärna!


bengt20700

Recommended Posts

Rent tekniskt fungerar väl sidan men designen är verkligen inte bra. Det ska vara lätt att orientera sig, dvs välstrukturerat och tydligt. Jobba mycket med tabeller, dölj dem dock med en snygg design. Färgerna ska vara i balans med varandra. Du borde skriva mer förklarande texter vid dina länkar, och du måste ändra dina fonter. Verdana (icke kursiverad) är att föredra.

 

Som ett bra exempel på en hemsida kan du kolla på http://www.voodoofilm.org.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack Mårten!! Tack alla ni andra 63 st. som varit så vänliga att ni inte velat svara, trots att ni säkert skakat på huvudet... Jag vet att det är ett ihopplock av bilder med länkningar, men jag klarar inte av det bättre då jag inte har den tid och har lite svårt med "HTML"-språket. Men är man snart 60 år så är det väl okej. Jag skall försöka fixa till sidan lite bätttre.

 

Just nu är jag irriterad på Spray Webcenter sedan en tid tillbaka, då de inte kan fixa så min gästbok och besöksräknare funkar. Men det ordnar väl sig på sikt kanske.... om några år..

 

En annan sak som är knepig, det är när man har länkar till alla bilderna och skall in och göra ett ex. bildbyte, ibland händer det, att alla länkarna släpper. Då får jag ett spel.... det tar ca 3-4 timmar att fixa tillbaka länkarna igen. Fattar inte vad detta kan bero på. Har skrivit till Spray men svaret dröjer, troligen är frågan knepig??

 

Är det möjligen någon här som kan svara på detta, så är svaret välkommet.

Ha en bra dag, kväll eller natt, när ni en läser det här.

 

Hejdå / Bengt.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=bengt20700]Jag vet att det är ett ihopplock av bilder med länkningar, men jag klarar inte av det bättre då jag inte har den tid och har lite svårt med "HTML"-språket. Men är man snart 60 år så är det väl okej. Jag skall försöka fixa till sidan lite bätttre.[/citat]

 

Hehe, det är väl bra för att va 60 - kul att du intresserar dig för webblayout :)

 

[citat=bengt20700]

Just nu är jag irriterad på Spray Webcenter sedan en tid tillbaka, då de inte kan fixa så min gästbok och besöksräknare funkar. Men det ordnar väl sig på sikt kanske.... om några år.. [/citat]

 

Detta är givetvis dåligt av spray. Dock tycker jag inte att du bör lägga ditt fokus på det. Gästbok kan ju va kul att ha men det är ingen direkt nödvändighet - för kommentarer kan du hänvisa till din email-adress. Det som du borde fokusera på är att sidan blir användarvänlig. Detta kräver att du lär dig mer om webblayout men inte nödvändigtvis mer om HTML.

 

[citat=bengt20700]

En annan sak som är knepig, det är när man har länkar till alla bilderna och skall in och göra ett ex. bildbyte, ibland händer det, att alla länkarna släpper. Då får jag ett spel.... det tar ca 3-4 timmar att fixa tillbaka länkarna igen. Fattar inte vad detta kan bero på. Har skrivit till Spray men svaret dröjer, troligen är frågan knepig??[/citat]

 

Jag förstår inte riktigt vad du menar med detta. Antar att du använder någon av sprays tjänster för att skapa din hemsida. Om du vill få sidan att bli snygg och slippa en massa onödigt arbete bör du lära dig mer om ftp- och något bra webblayout-program.

 

Ett ftp-program kan du använda till att lägga upp dina filer på en server. Säg att du har gjort en hemsida som ligger på din dator och att du vill lägga upp den på en server, t ex sprays. Då kan du snabbt och lätt med ett ftp-program skicka filerna till sprays server från din dator. Inget onödigt kladd.

 

Webblayoutprogramet använder du för att skapa hemsidan (dvs filerna som du ska ladda upp). Du behöver inte kunna HTML för att använda t ex "frontpage". Frontpage är ett nybörjarvänligt program där du kan prova lite olika saker.

 

När man gör hemsidor är det bra att tänka på följande saker:

 

* Var tydlig.

* Använd inte för många olika färger. Säg att du vill jobba med grönt - jobba med olika nyanser och använd svart, grått och vitt. Det räcker längre än vad man kan tro. Om det känns nödvändigt kanske du kan lägga till en annan färg - t ex lila som passar ihop med grönt. Ljusa bakgrunder och mörk text är något att sträva efter.

* Försök att ha en storleksmässigt jämn sida. Håll designen ganska liten.

* Kategorisera mera! Se till att man lätt hittar det man letar efter utan att behöva gå igenom en massa annat.

* Keep it simple! Ta bort onödig information som förvirrar användaren.

 

Hoppas att du har fått en liten insikt i vad som krävs för att göra en scyst välfungerande hemsida. Kom också ihåg att med olika sökmotorer på internet (t ex http://www.google.com) går det att hitta all nödvändig information - framför allt om hemsidebygge! :)

 

Här är en sida som jag håller på att utveckla åt min klubb i amerikansk fotboll. Hoppas att den kan ge lite inspiration (gästboken är för tillfället ur funktion): http://www.lugi.se/vikings

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för uppslagen. Jag får nog lägga upp en ny sida och börja om från början tror jag när tid ges. Först skall jag redigera några släktfilmer m.m.... just nu finns det att göra så det räcker. Men jag kommer igen så småningom å då har jag dina tips i bakhuvudet, tack! /Bengt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...