Jump to content

Seg uppspelning av klipp - hackar

Recommended Posts

Hallå

Har lagt över lite klipp i datorn som är AVCHD filmade i 1920x 1080p och det bilden (inte ljudet) hackar när jag spelar upp det i Sony Vegas Movie Studio 9. Jättetråkigt då det blir svårt att redigera något jag knappt kan se...

Finns det någon inställning eller nåt jag kan fixa till så att det inte blir såhär?

För övrigt hackar inte datorn när jag redigerar bara bilden...

Tack!

//yonis

Men som sagt så kör jag konverterade klipp - i VoltaicHD. Jag konverterar AVCHD till WMV.... så det borde väl inte vara det?

Har en bärbar dator på 1.66ghz (dual core) och 4gb RAM. Å andra sidan suger mitt grafikkort.

Kan det vara det?

//Yonis

Beror väl på om Vegas använder graffekortet vid uppspelning. Låter ändå tveksamt om en 1.66Ghz DualCore klarar 1920 x 1080 i "realtid"...

Fixar VLC/Mediaplayer/etc att spela klippet?

/Max

Ja självklart pallar både VLC och Mediaplayer att spela upp klippet - inga problem alls - det konverterade klippet dvs. Inte det ursprungliga h.264 klippet - det hackar. Men inte det konverterade WMV klippet. Vilket jag tycker är så konstigt...

• 2 weeks later...

Jag provade att importera 1080p-klipp i WMV-format och jag kan säga att det hackar sönder när jag ska play-backa. Vegas tragglar runt 5 fps.

Att spela upp de råa AVCHD-klippen (från HF S100) i Vegas är däremot inte alls lika hackigt, där jag får realtidsuppspelning (ibland går frameraten ner) om jag avaktiverar pålagda filter etc.

Dock kör jag Vegas Pro 8.1 på 64-bitars O/S med 2.5Ghz Quad Core, 4GB RAM, men WMV-klippen hackar sannerligen..

• 3 months later...

VIll man inte konvertera eller köpa nya datorprylar finns ju alltid prerender funktionen, markera en bit på tidslinjen, tryck shift + m om det är en längre bit video du vill prerendera, är det däremot 5-12 sekunder brukar shift + b lösa biffen. Prova. Enda sättet jag kan kolla på det jag redigerar iaf då AVCHD är lite för fläskigt för min burk.

Jag provade att importera 1080p-klipp i WMV-format och jag kan säga att det hackar sönder när jag ska play-backa. Vegas tragglar runt 5 fps.

Att spela upp de råa AVCHD-klippen (från HF S100) i Vegas är däremot inte alls lika hackigt, där jag får realtidsuppspelning (ibland går frameraten ner) om jag avaktiverar pålagda filter etc.

Dock kör jag Vegas Pro 8.1 på 64-bitars O/S med 2.5Ghz Quad Core, 4GB RAM, men WMV-klippen hackar sannerligen..

Herregud du har ju monsterdator! Hackar det FORTFARANDE? :S

Då kanske det inte ens kommer fungera på min nya som borde komma imorgon:

2,66Ghz Quad Core i7

64bit Windows 7 pro OS

6gb RAM

Nvidia 896mb Grafikkort

SSD hårddisk performance corsair 128gb.

Aja får väl se imorrn.

Tack för alla svar föresten och Albin: Jag har redan testat att sätta på Draft mode men det hackar enormt och jag ser knappt nåt för det är enormt suddigt och rutan är grymt liten på min lilla skärm på min laptop :( Men jag hoppas det blir bättre från och med imorrn!

Ha de alla!

EDIT: Oj gud va trög jag är; såg nu att det var WMV som hackade för dig eller? Inte dem råa AVCHD klippen. Det är ju mkt bättre ju slipper man en massa bortkastad tid på att konvertera om alla filerna!

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Similar Content

• By RedRocker
      Hej!

Ja detta är väl kanske den mest simpla fråga som ställts på Forumet...?
      Jag har googlat i timtal utan resultat, så troligtvis är det FÖR självklart för att någon annan ska ha haft samma problem...

Saken är denna:

Jag har i Sony Vegas Pro 12 färdigställt en liten film på ca 12min. Full HD.
      Denna vill jag nu skicka i bästa möjliga kvalité på ett USB-minne till en god vän, som kommer att bearbeta den ytterligare. (i Mac)

Rendera har jag gjort utan problem... (tror jag, om jag nu hittat rätt inställningar vill säga).

Men efter renderingen vill jag ju EXPORTERA en WMV/MPEG/AVI fil eller vad som nu lämpar sig bäst....

För länge sedan redigerade jag lite i Adobe, och där körde man ju "Exportera - Media Encoder"... men i Vegas är det på denna punkt inte sig alls likt.
      Tilt! Kommer helt enkelt inte vidare efter renderingen :-(

Har plockat upp annat material till Dvd Architect, så grejerna "fungerar" iallafall som de ska antar jag.

MYCKET tacksam för svar.
    • By bylletski
      Tja jag ska spela in en kortfilm i helgen och jag har en sån här kamera.

http://download.aiptek.eu/Camcorder/AHD%20H500/AHD-H500_Datasheet.pdf

Nu undrar jag i Sony Vegas går det att ändra bilden så att det blir en äkta filmkvalite? Jag kommer filma i 1080p eller är jag tvungen att köpa en kamera för 10-20 tusen bara för att få den här filmbilden?
    • By akokalela
      Kära forum!

Jag behöver skapa en kontur på en logga gjord i Illustrator, så som man kan göra med textobjekt, och undrar om det finns något smidigt sätt att göra det på?

Arbetar i vegas pro 11 fyi.
    • By Jesterhead
      Vet inte om jag är på fel forums del men denna känns som mest rätt! Om inte ber jag om ursäkt!

Nu till min fråga, jag och två film intresserad kompisar har beslutat för spela in en film och min uppgift har blivit med största fokuset på redigeringen. Jag inte redigerat ett klipp de senaste två-tre åren har jag glömt de mesta och därför beslöt vi hos för göra en kort snutt ifrån filmen direkt. Detta så att jag skulle kunna träna och testa för se vad som blir snyggt.

Då man oftast har svårt för se allt som är sämre undrar jag helt enkelt om bilden förmedlar en bra skräck-känsla eller bör jag ändra på färger och annat i bilden?

Tack för den som tar sig tiden!
    • By molnsystem
      Hejsan, jag är en väldig nybörjare i Sony Vegas.
      Jag använder mig av Sony Vegas pro 11 och behöver hjälp lite.
      Vet någon snäll människa här om man kan göra på detta vis:
      Vi säger att jag har en video filmad på mig som står ute i naturen med gröna buskar i bakgrunden, om vi sen säger jag tycker de gröna buskarna är fula och vill ersätta dem med nått coolare som tex. rymden, går detta? detta är ju då en rörlig video, eller om man på något sätt liksom kan klippa ur mig i denna video och sätta mig på ett annat ställe så jag kanske dansar runt i rymden om ni förstår .
      haha nybörjare som jag e ska jag ge mig på sånthär direkt haha!
  • Create New...