Gå till innehåll

Måste filmen vara fyrkantig


frehåk

Recommended Posts

Är inte helt säker på hur man gör i premiere (om det nu går) då jag brukar göra sånt i AE. Men du får använda dig av en mask (ett lager man lägger över för att bestämma hur mycket och vilka delar av bilden som skall visas.

 

Om du vill förvränga bilden så att allt du filmat visar en cirkel vet jag inte riktigt hur man gör...

Länk till kommentar
Share on other sites

I AE 5.5 kan du göra masker.

 

I toolspaletten hittar du verktygen elliptical- och rectangular mask tool, och pen tool. De används för att göra masker.

 

 

I Premiere går det att använda crop effecten (Video Effects > Transform > Crop) men då kommer bilden fortfarande vara fyrkantig så det hjälper dig inte mycket.

 

P.S: Det går säkert att få bilden att bli rund, oval eller triangel formad i Premiere men jag vet inte hur.

Länk till kommentar
Share on other sites

För det första och detta kan synas besserwissreerrerss så heter inte programmet Premiere 1.0! Det heter Premiere Pro 1.0. Hade det bara hetat 1.0 så pratar vi om den första versionen som kom för 10-15 år sedan och det sitter du väl ändå inte med?

 

För det andra, även om du lyckas göra filmen rund(Vilket du skulle kunna göra genom att lägga på "transitionen" "Iris round" över hela klippet och ha samma värde i starten t ex 50% som i slutet) hur skall du visa det hela? För det finns ju inga(?) spelare typ, Real One, Windows Media Player etc. som spelar annat än kvadratiska bilder. Hur du än exporterar en film från Premiere så är den alltid också kvadratisk...

Nog med fåniga pekpinnar, jag kanske inte fattade frågan...?

Länk till kommentar
Share on other sites

Sorry, självklart premiere PRO 1.0!

Klart att en tv eller dator är fyrkantig och inte kan visa en rund film.

Det får ju i sådanafall bli en "ram" runt. Dvs filmen visas som genom ett hål. Crop-effekten gör att man kan beskära bilden men den kommer fortfarande att vara fyrkantig. Såg att en annan effekt under keying kunde göra lite mer men det är fortfarande kantigt. Ja kom på att jag kunde rita en bild med en cirkel i tex paint, importera den i premiere och sedan lägga den över ett klipp så att man ser filmen genom cirkeln (hålet). Då blir den ju rund el. oval el. vad man vill. Dock känns det som att detta kanske inte är det ultimata sättet!

/F.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...