Jump to content

3D Modell för Kortfilmsproduktion


Recommended Posts

Okay, för någon vecka sen la jag upp en blogg där man kan följa steg för steg vad som händer i produktionen och den senaste milstolpen är att 3D elementen börjar ta form.

 

Ville dela med mig av några senare screens - Hoppas länkarna fungerar.

 

http://s638.photobucket.com/albums/uu101/Danrozen/?action=view&current=ship080609-1529front.jpg

http://s638.photobucket.com/albums/uu101/Danrozen/?action=view&current=ship080609-1529back.jpg

http://s638.photobucket.com/albums/uu101/Danrozen/?action=view&current=ship080609-1447wh.jpg

http://s638.photobucket.com/albums/uu101/Danrozen/?action=view&current=ship080609-1508door.jpg

 

Kika gärna in på freighter221.blogspot.com för fler bilder och information!

Link to post
Share on other sites

Nu skall jag inte stjäla all ära, vi är 4 stycken som aktivt sammarbetar, den mer 3D kunniga av oss har suttit ihop modellen efter vår vision.

 

Filmen utspelar sig cirka 100 år från nu, så tanken var att ta något bekant (I Det här fallet planet Lockheed Hercules C-130) och samtidigt ge den något futuristiskt. Motorerna är inspirerade av Hunter Killer från Terminator.

 

Glad att du gillade den! Håll utkik, börjar filma i helgen så får vi se den animerad och klar för första gången! :)

 

Med Vänlig Hälsning,

 

Dan

Link to post
Share on other sites

Sure, kan slänga upp en Wireframebild sedan tidigare, har inte Dennis alla lagrade utrenderingar på denna burk, denna är ifrån i Tisdags, han har sedan dess arbetat lite till, skall checka med han imorgon. Men, i alla fall, här är den:

 

http://s638.photobucket.com/albums/uu101/Danrozen/?action=view&current=ship110609-1557-Wireframe.jpg

 

Sådär, hoppas den säger dig något!

 

Och er andra också =P

Link to post
Share on other sites

Nu börjar vi närmas oss en "Final" render. Jag slängde ihop en kort komposition med farkosten flygandes bland ett par moln.

 

Än saknas rätt ljus och refkletivitet, men se detta som en liten tease!

 

Tillgänglig i HD:

 

Feedback är välkommen!

 

Kul att responsen hittills varit god :)

 

Känns motiverande eftersom det är mer eller mindre det första kortfilmsprojekt jag arbetat med!

Link to post
Share on other sites
Nu börjar vi närmas oss en "Final" render. Jag slängde ihop en kort komposition med farkosten flygandes bland ett par moln.

 

Än saknas rätt ljus och refkletivitet, men se detta som en liten tease!

 

Tillgänglig i HD:

 

Feedback är välkommen!

 

Kul att responsen hittills varit god :)

 

Känns motiverande eftersom det är mer eller mindre det första kortfilmsprojekt jag arbetat med!

 

Ja lite jobb med ljuset så ska de nog göra susen! :) GW!

Link to post
Share on other sites
Det tråkiga med molnen är att det är ett faktiskt klipp (Stock footage), men vad kan jag göra med de menar ni? Lite bättre colorcorrection/Nivåer?

 

Fortsätt gärna peka mig i rätt riktning!

 

Det jag syftade på var inte just molnen i klippet, utan snarare de som inte var där. Bara tunna "dim" moln som skeppet flyger igenom. Just nu ser det ju bara väldigt platt ut med molnen i bakgrunden- Skapa bara lite förgrund också som slukar upp skeppet.

Link to post
Share on other sites

Tack för tipset!

 

Vi alla (olika nivå) har 3DS Max/Blender bakgrund men har själv börjat kika på Maya och Fluids just, inte fått riktig kläm på det än. Vet hur det fungerar och vilka parametrar som styr vad men, än finns det lite tid kvar, filmen blir klar under Juli, tidigt Augusti, så det finns tid att slipa på det hela!

Link to post
Share on other sites
Tack för tipset!

 

Vi alla (olika nivå) har 3DS Max/Blender bakgrund men har själv börjat kika på Maya och Fluids just, inte fått riktig kläm på det än. Vet hur det fungerar och vilka parametrar som styr vad men, än finns det lite tid kvar, filmen blir klar under Juli, tidigt Augusti, så det finns tid att slipa på det hela!

 

För vissa saker så är Maya-fluids mycket bra, Dock på explosioner, rök osv så är FumeFX till max mycket bättre, Eller iaf mycket mer användarvänligt och lättförståligt! :)

Link to post
Share on other sites

Jag trivs med Maya interfacen dock, Dennis som är mer insatt i 3DS Max har bättre koll på Fume. Men får se, skall nog kunna ge mig ann det också framöver men, jag studerar till programmerare just nu och Maya är det program som jag kommit i kontakt med mest med utomstående 3D Designers för CGI Film och Spel.

 

Men det varierar väl!

 

Skall se vad vi kan få ut av FumeFX och/eller Fluids!

Link to post
Share on other sites
Jag trivs med Maya interfacen dock, Dennis som är mer insatt i 3DS Max har bättre koll på Fume. Men får se, skall nog kunna ge mig ann det också framöver men, jag studerar till programmerare just nu och Maya är det program som jag kommit i kontakt med mest med utomstående 3D Designers för CGI Film och Spel.

 

Men det varierar väl!

 

Skall se vad vi kan få ut av FumeFX och/eller Fluids!

 

Ah nej, jag tycker om maya mycket bättre använder endast 3ds Max för att leka lite med FumeFx, gör de mesta i maya går Ganska bra att skicka mellan programen med FBX också så :). Men prova de filer som följer med maya där har du runt 5-6 olika moln som du kan tweaka därefter. De ser ganska bra ut redan från början

Link to post
Share on other sites

Det skall jag absolut göra, idag har det dock inte funnits tid tråkigt nog. Knyter samman lite trådar inför lång filmningsdag imorgon! =P Förhoppningsvis går allt bra.

 

Men du Megawatti, hur länge har du pysslat med 3D? Dig låter det som att man kan ta till sig ett och annat ifrån! Alltid bra med bollplank.

Link to post
Share on other sites

Kul att du är mer eller mindre självlärd då (utgår jag ifrån), jag programmerar mest så försöker också sätta mig in i Maya/3DS Max/Zbrush på Fritiden så gott det går. Dock inte haft möjlighet att göra det så länge tråkigt nog!

 

Igår var vi ute och filmade och skall slänga in skeppet i diverse vinklar under veckan nu!

 

Uppdatering imminent!

Link to post
Share on other sites

Ett tips är att inte använda er av Fume eller liknande, ni kommer nog ha tillräckligt mycket problem med att få skeppet att se realistiskt ut. Om ni nu inte lyckas bra med en gång och inte har något emot lååånga renderingstider.

Mega99s råd var bra.

Tänk på att compa så bra som möjligt, anpassa inte bara färger och ljus utan lägg även på LITE "bloom", så skeppet faktiskt påverkar din himmel på något sätt.

 

Jag gillade animationen, dock fick den skeppet att se väldigt litet ut. Ett stort och tungt skepp som flyger lär inte röra på sig så mycket. Kankse skulle tona ner den en aning?

Link to post
Share on other sites

Skeppet är i verkligheten inte tänkt vara överdrivet stort heller, men, du har rätt med turbulensen, att den påverkar planet för mycket. Den far höger och vänster alldelles för mycket, men det är redan adresserat för vi insåg det själva också. Det svänger ruskigt och molnen tycks inte alls påverkade =P

 

Tack för feedbacken ! Bloom skall det bli!

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Similar Content

    • By skjoff
      Hejsan! googlat runt som en jävel på detta problem men kommer aldrig fram till någon lösning. Varje gång jag markerar ett object, och går in på modifiertab och sen modifier list så krashar programmet.
       
      vad jag gjort för att försöka fixa skiten.
      Ändrat namn på HSDS.dlm till HSDS.dlm.off
      Ändrat i pagefiles.
      Tagit bort plugins mappen.
       
      Varje gång jag går in på Modifier, alltså bredvid animation i övre kanten, så kan jag välja hair and fur, dock om jag håller musen på parametric deformation så krashar även programmet.
       
      dator specs:
      Intel I5 2500k
      Gtx 560ti
      16gb ram
      1tb hårddisk
      Moderkort: Gigabyte z68xp-ud3
       
      uppgraderade från 12 till 16gb ram för några dagar sen men jag kunde öppna listan efter det. Det var efter ytterligare någon dag som jag inte kunde det.
       
      Alla svar uppskattas!
       
      btw är det rätt kategori för denna typ utav tråd?
    • By skjoff
      Sitter och pillar med ett litet klipp med robotar och explosioner osv.
       
       
      Det jag har gjort är så lite av marken exploderar och det flyger delar lite här o var. Men innan explosionen ser man tydligt vart den är eftersom texturen på 3d marken inte har samma ljussättning som den i bakgrundsbilden.
       
      Ni ser tydligare vad jag menar på bilden
       
      http://minfil.se/Uume/Robot_Test1.jpg
       
      Där vid bilen
       
      hur får jag färgen där att bli precis samma som vägen??? måste jag ha en bild på vägen? Bakgrundenhar jag just nu bara som test tillsvidare.
       
      Något liknande som i denna film
      kolla omkring 0:42 
      Renderar förövrigt ut med V-ray
       
      Mvh skjoff!
    • By zillio
      Har fått låna 3D studio max till ett projekt och lärt mig lite av det..
      men tycker 10 frames går SJUKT snabbt.
      då står det att den är 0 sekunder lång (den är väl kanske 0.3s lång). så 100 frames lär ju knappast gå så mycket söligare.
       
      Finns det inte nåt sätt att få den längre utan att köra i slowmotion för då kommer hela filmen animation hacka sig fram.
       
      Kanske finns nån inställning på hur man gör.
       
      typ 30 FPS genom hela animationen och den ska vara 10 sekunder lång eller liknande.
       
      Hjälp tack :)
    • By Limeduff
      Tjenna jag behöver hjälp hur man riggar en T-800 model som jag laddad ner härifrån http://www.marek-paterczyk.waw.pl/?show=3dmodels#t800. jag har riggad en massa andra figurer men den här är svår eftersom den har så många delar. jag är mer van med att lägga in såna här bipped i en hel figur. ni kanske kan hjälpa mig här nån, för jag blev verkligen insatt i terminator efter att ja såg den ny filmem.
    • By RuNe
      Hej
      Det är så att jag vill spränga underdelen av ett torn, och sen ska resten av tornet välta ner på marken. Det jag undrar är hur man kan göra detta, utan att animera allt för hand, snarare använda sig av typ Deflector och Gravity eller likande... hoppas ni fattar vad jag menar :P Är inte så sjukt bra på 3Ds max (som är vad jag använder mig av) så försök gärna förklara relativt enkelt.
      Lite luddigt förklarat så jag hoppas bilderna kanske förtydligar det hela något.



×
×
  • Create New...