Gå till innehåll

Nån som vet en bra kamera? Samt en 3CCD fråga.


Mikdawg

Recommended Posts

Hej!

Jag är på jakt efter en kamera. Dock kan jag väldigt lite om ämnet och har precis börjat läsa mig in på det.

 

Det här med 3CCD verkar vara en bra grej. Men är det alltid bättre än 1CCD? Även ifall 3CCD endast är 1/6" stora. Eller kan man komma upp i liknande kvalitet med 1CCD som är större?

 

Jag har kollat lite på Panasonic NV-GS200. Någon som äger den och vill berätta om hur bra den är? Eller om någon har något annat tips på en bra kamera så blir jag jätte glad. Prisklass runt 10 000kr. Helst någon med bra manuell fokus.

 

En fråga till förresten... varför är det bra med en RCA AV/IN port?

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Share on other sites

I regel har kamera med 3CCD bättre bild än 1CCD. Det blir djupare färger och skarpare bild. Chipets storlek har givetvis också betydelse. Större chip ger bättre bild. Jag har själv en NV-GS400 och jag tror att det är den billigaste 3CCD 1/3" kameran just nu (kan ha fel där). Du kan få den på nätet kring 15 tusen. Kolla på Pricerunner. Bilden är kalasbra och helt överlägsen mot 1CCD. Om man sedan gör bara semestervideos så spelar det förstås ingen större roll, men är man ute efter bra bildkvalite, skall man definitivt satsa på 3CCD. Du får aldrig samma kvalite med 1CCD, även om en del tillverkare försöker att få oss tro det.

RCA AV/IN port är en anlog ingång = ta in video-ljudsignal till kamera och använd den som videobandspelare.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...