Jump to content

exportera HDV > DV utan kvalitetsförlust?

Mister
 Share

Recommended Posts

Skall snart skicka iväg en film till filmfestivaler lite varstans.

Filmen är filmad samt redigerad i HDV.

Den är klippt i Final Cut Express.

Vad jag nu vill göra är att exportera det som DV på:

- ett dv band

- ett dv-cam band

- en Dvd-skiva

och detta utan att förlora nämnvärd kvalité.

Vilka inställningar bör jag ha vid exporteringarna för att erhålla bästa kvalité?

Tack i förhand!

/Niklas Andersson

Tja DV är DV, om du prata om miniDV motsv. DV-Cam likaså. Finns ingen skillnad i kvalité dem emellan. DV är PAL 25MBit 576i/p (europa)

http://en.wikipedia.org/wiki/DV

DVD, alltså mpeg2 kan du ju sätta på kring 6000kbit

Så länge du exporterar direkt från tidslinjen till band så tappar du minimalt med Kvalité

Exakt hur man gör i FC vet jag dock inte då jag inte har provat själv.

Tja DV är DV, om du prata om miniDV motsv. DV-Cam likaså. Finns ingen skillnad i kvalité dem emellan. DV är PAL 25MBit 576i/p (europa)

http://en.wikipedia.org/wiki/DV

DVD, alltså mpeg2 kan du ju sätta på kring 6000kbit

Så länge du exporterar direkt från tidslinjen till band så tappar du minimalt med Kvalité

Exakt hur man gör i FC vet jag dock inte då jag inte har provat själv.

ja Dv är dv, det vet jag, men hela handlar om att grundmaterialet är Hdv. vilket förvisso är dv men större upplösning.

Har tidigare vart med om att vid exportering av Hdv in på band (där det är tänkt att det skall bli "vanlig" dv) gör att bilden blir för stor och ej får plats i rutan, tillskillnad utav att den förminskas till vanlig dv storlek.

tack för svaren!

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Similar Content

• By Coma
      Jag har stött på ett märkligt problem, extremt lång exporteringstid. Filmen som ska ut är 5 min 35 sek lång, och fotad på Canon Eos 600 D, format är 1440 x 1080.
      Jag sitter med Premiere CS5, datorspec är:

Intel Core i7, 870 @ 2.93 GHz
      8 GB Ram
      Windows 7 64-bit
      NVIDIA GeForce GTX 465

Exporteringen tar alltså nånstans mellan 6 och åtta timmar. Har tidigare exporterat en film som bara var 3 min lång, och hade Magic Bullet Looks inlagt i varenda klipp (som för övrigt tar evigheter att rendera), och det tog bara ca 40 min.

Nån som vet?
    • By tinah
      Hej!

Jag har filmat HD med min Canon EOS 500. Jag vill använda filerna för att redigera dem i Final Cut Express HD 3.5.1 (några år på nacken). Men, filerna kräver att jag renderar dem för precis allt allt allt. Måste det vara så, undrar jag? Varför kan jag inte redigera HD-filer i ett program som är avsett för att redigera HD-film?

Jag har läst i ett inlägg på ett annat filmforum att filer med codec h.264 inte är gjorda för att redigeras. Men hur löser då andra detta problem för att bearbeta filmklipp man tagit med digital foto eller videokamera. Vilket program läser dessa filer lika smidigt som när man använder dv-klipp från ett dv-band?

En parentes: Enkla iMovie fixar att bearbeta mina hd-filmklipp, men inte det mer avancerade programmet Final Cut Extress HD. Någon som vet något?

Tack på förhand :)

/Tinah
    • By merson90
      Jag undrar bara hur man gör när man vill exportera alla sina sekvenser man har i ett projekt. Jag jobbar med flera småklipp som ligger under flera sekvenser under mitt projekt. Har förstått att det inte går att exportera alla genom premiere pro, men att det ska gå i Adobe encoder. Jag har dock inte lyckats exportera alla på en gång utan är tvången att exportera dem var och för sig. / Tack
    • By Julpynt Film
      Tjena!
      Kör Final Cut Express 4.0.1 på 27" iMac 2.93 GHz Intel Core i7, 8 GB RAM, 1 TB hårdisk, Mac OS X 10.6.6
      Har stött på lite problem med både ljud- och videoövergångar. När jag placerar två klipp intill varandra och vill lägga dit en övergång så händer det väldigt ofta att det inte går att sätta dit den. Ingenting markeras liksom och när jag släpper övergången så fastnar den inte.

Ibland markeras några frames bara och övergången blir pytteliten och gör ingen skillnad. Likadant är det med ljudövergångarna. De vill inte fastna.

Vad är det för fel?
      Jag har köpt programmet vid samma tillfälle jag köpte datorn så det är inte nedladdat eller något sånt.

Mycket tacksam för svar!
    • By Orixeds
      Hej!
      När jag importerar en mp3-musikfil till Final cut express's timeline och sedan spelar upp så blir ljudet väldigt hackigt och låter fult. Hur ska jag fixa detta? Tacksam för svar. :)
  • Create New...