Jump to content

AVCHD Dator!!! Funkar min bärbara?

Recommended Posts

Hej funderar på att köpa en Canon Legria HF200 och redigera i min bärbara dator.

Sitter på en 1.66 ghz Intel dual-core. Och på 4gb RAM minne fast på ett 32 bitars operativsystem. Det enda jag vet om grafik-kortet är att det heter Intel GMA 4500.

Räcker detta för att redigera AVCHD material i Sony Vegas Movie Studio 9?

Tacksam för hjälp

//Y

DU kan ju alltid konvertera filerna innan redigering för att slippa köra i AVCHD native. Då funkar det nog bra.

Sen rekommenderar jag dig att köpa den äldre HF100 istället eftersom den är bättre än HF200. Finns fortfarande kvar på vissa butiker. Jag älskar den!

Du kan ju prova ett par klipp och se om det funkar på din dator innan köp.

/KN

DU kan ju alltid konvertera filerna innan redigering för att slippa köra i AVCHD native. Då funkar det nog bra.

Sen rekommenderar jag dig att köpa den äldre HF100 istället eftersom den är bättre än HF200. Finns fortfarande kvar på vissa butiker. Jag älskar den!

Du kan ju prova ett par klipp och se om det funkar på din dator innan köp.

/KN

TAck för svar!

Hur konverterar jag filerna och kommer det att kosta flera tusen extra?

Är verkligen HF100 bättre? Den är väl inte ens full HD? Jag köper den gärna hellre är ju billigare :)

Tack för svar!

Canon hade HF100 och ersatte dem för ett par månader sedan med den enklare HF200 och den mer avancerade HFs100.

Jag har en HV20 och behövde en minneskorts kamera. Det jag läste med till var att chippet hade minde pixlar och att resultatet vid dåligt ljus var sämre på HF200 än på den äldre HF100. Så jag köpte HF100 och är grymt nöjd.

Det är HG10 som inte är HD-upplösning.

Vilket program man konverterar AVCHD på en PC med får någon kunnig svara på. Jag kör mac.

/KN

• 4 months later...
Tack beta75 för ditt svar.

Det blir en HF100 då :)

Sugen också på att veta hur man konverterar AVCHD filer på PC. Får väl fråga runt då!

Tackar,

Yonis

Tja!

Jag använder TMPGEnc 4.0 Xpress för att konvertera. Prova det ;)

• 1 month later...

Jag har en HF200 och redigerar AVCHD-filer på min laptop. Själva redigeringen går ganska tungt, men renderingen och slutresultatet blir superbra. Så det kan jag leva med.

Datorns prestanda är 3 GHz Dualcore, 3GB ram, 120GB hdd och något intergrerat grafikkort, skulle tippa att det är liknanade ditt.

Sen är det väl så att du MÅSTE konvertera. Har själv Vegas Studio och jag tror att det bara klarar Sonys egen AVCHD... Men jag kan ha fel! Använder Canon HV30 så jag har inte koll på det här med AVCHD.

Men om man nu konverterar... Vad ska man då konvertera till för format?

Har för mig att Pehrbau någon gång förklarade för mig att AVCHD och HDV har helt olika komprimeringsmetod. HDV har fasta keyframes och AVCHD har dynamiska. Blir det inte konstigt om man konverterar mellan så olika format?

Hej,

Hoppas att Sony vegas även kan ta in andra märkens AVCHD. Vore jäkligt dåligt annars tycker jag.

Ska skaffa mig en ny dator nu och vill inte och kommer antagligen inte Behöva konvertera filerna om bara Sony Vegas kan ta in min Canon HF S100 AVCHD.

Någon som vet om det funkar?

• 2 weeks later...
Hej,

Hoppas att Sony vegas även kan ta in andra märkens AVCHD. Vore jäkligt dåligt annars tycker jag.

Ska skaffa mig en ny dator nu och vill inte och kommer antagligen inte Behöva konvertera filerna om bara Sony Vegas kan ta in min Canon HF S100 AVCHD.

Någon som vet om det funkar?

Det fungerar :)