Gå till innehåll

Om att Köpa Stativ!


Martin1604319260

Recommended Posts

Hej, jag ska nu köpa ett stativ till min xm-2 alltså ett vanligt trebensstativ. Tänkt lägga mellan 500 och 2000. Har ni koll på några bra grejer? ( Skriv gärna om all möjlig stabiliseringsutrustning ni har koll på, har inte hittat så mycket i forumet ) Jag är inte intresserad av något hemmagjort så ni behöver inte bifoga bilder på hopsvetsade stålrör :D

 

Red: Jag skulle kunna lägga lite mer men jag vill hålla priset nere, hittade ett paket med Velbon Carmagne 530 stativ och trevägshuvud PH-250 eller kulled PH-263. Kostar tre tusen så det är egentligen för mycket.

 

Vad är det för skillnad praktiskt på trevägshuvud och kulled?

Länk till kommentar
Share on other sites

Du ska hitta ett stativ med bra kulled. Det ska vara lätt att röra kameran i dom olika lederna för att minimera "hack". (du ska gärna kunna ställa in motstånd). Vattenpass är ju också att rekomendera. Jag är övertygad om att du kan hitta ett mycket bra stativ för 1500-2000:-

 

Ett tips är att du monterar kameran och prövar i butiken innan du köper. Hoppas du förstår vad jag menar

Länk till kommentar
Share on other sites

Tog nyss hem ett från Nomatica (Frankrike), i samband med en del andra grejer, så jag är inte säker på vad dom tar för frakten, men stativet heter Slik SDV-30 tripod och kostade 550 tror jag. Det är ett jävligt lätt stativ, smidigt att vika ihop och bekvämt att släpa runt (när nöden kräver). Roterar som smör fast, du kan självklart ställa in motståndet =) Passar utmärkt till XM-2an eftersom att den är så lätt, kan tänka mig att det skulle kunna bli småvingligt med en tyngre kamera.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...