Jump to content

Synka ljud från diktafon med ljud från video

Recommended Posts

Hej,

Jag har en fundering angående om ljudfornatet wma...

Jag har tänkt att inföskaffa en diktafon, dock ingen dyr historia men kan tänka mig t.ex. OLYMPUS DIKTAFON/FICKMINNE VN-5500PC (512MB) Jag vill koppla den till min Röde M3-mic. XLR-3,5 miniplug har jag. Användningsområden är vid berättarteknik framför kameran i rörliga miljöer eller där trådbundet till kamera är olämpligt på grund av distans. Någon budget att köra trådlöst med sändare är inte tänkbart idagsläget.

Finns det någon tidsförskjutning vad gäller musik/tal när man synkar ihop ljud från kameran med dv/avi-kvalitet och ljudet från diktafonen i wma-format? Eller om det finns en stor märkbar ljudkvalitets-förändring i övrigt om man skulle gå till väga på detta sätt?

Är inte så mycket formatet som graden av komprimering som har betydelse. Den verkar kunna pressa in 35 h 20 min på 512 MB minne i högsta kvalitetsläget. Blir väl 32 kbit/s i mono som är väldigt hårt komprimerat! Jämför vanliga mp3 där man inte vill gå under 128 kbit om det ska låta rimligt bra.

När du sen editerar så behöver wma-strömmen först packas upp och sen packas om och då försämras ljudet ytterligare. Det är ju en diktafon så den är säkert optimerad för just talfrekvenser men ändå...

När det gäller tidsförskjutning så beror inte heller det av formatet utan av hur pass rätt "klockan" går i inspelningsmaskinen jämfört med kameran. Jag använder en Zoom H2 som ljudinspelare och den spelar in i 48006 Hz eftersom dess klocka går lite för fort. Gör inget på korta tagningar men spelar man t ex in en konsert och har långa kameratagningar så måste man sampla om ljudet till 48000 Hz för att undvika att tappa synk.

Jag skulle inte köpa den där utan att först testa hur bra slutresultatet blir efter redigeringen. Risken är stor att du slänger 1000 kr i sjön... Borde väl gå att hitta exempelfiler någonstans på nätet, tycker man..

Zoom H2 kostar dubbelt men spelar in okomprimerad WAV. Obs dock att den är lite petig med externa micar. Rena electret-kapslar utan egen spänningsmating funkar bäst eftersom dom ger högre utspänning. Zoomen suger inte så mycket ström (hög impedans) men behöver alltså lite högre inspänning för att det inte ska bli svagt och brusigt på externa mic-ingången. Vill du ha riktigt bra kvalitet med den så använd en separat mic-förstärkare som du sen kopplar till line in. Fast det blir förstås både klumpigt och dyrt.

Sen kan man förstås fråga sig vad Olymus' mic-ingång går för...

Jag hade använt en Zoom H2 ensam (tar dock lätt upp handljud och är inte alls riktad) för bästa kvalitet vs. budget. Med en passande mygga (hög utspänning) kan det bli riktigt bra. Om Röde-micen innehåller någon slags impedansomvandlare så lär det som sagt bli brusigt men allt går ju att ordna med lödkolv...

WOW! :birp Jag har då aldrig sett på maken... Den verkar ju helt fantastisk http://www.zoom.co.jp/english/products/h2/

Jag blir gött sugen på att införskaffa denna lilla manick :e Tål att tänkas på...

Röde M3 kan drivas med fantom-matning eller med 9-volts batteri. Inställningar för låg-och högpass-filter finns. Även reglage för att justera känsligheten finns mellan 0/-10/-20 db. Hur skulle zoom funka med M3 då M3 måste ha en egen strömkälla...?

Kolla runt lite - det finns en rad olika portabla inspelningsmakapärer i olika prisklasser. Zoom H2 är en variant, M-audio mikrotrack är en annan variant (samma pris på musikbörsen).

Det finns även några billigare varianter på deras hemsida (http://www.musikborsen.se kolla under studio och portor eller inspelningsenheter), jag har dock ingen aning om hur de står sig i konkurensen vad gäller prestanda och kvalitet...

/Fredrik

WOW! :birp Jag har då aldrig sett på maken... Den verkar ju helt fantastisk http://www.zoom.co.jp/english/products/h2/

Jag blir gött sugen på att införskaffa denna lilla manick :e Tål att tänkas på...

Röde M3 kan drivas med fantom-matning eller med 9-volts batteri. Inställningar för låg-och högpass-filter finns. Även reglage för att justera känsligheten finns mellan 0/-10/-20 db. Hur skulle zoom funka med M3 då M3 måste ha en egen strömkälla...?

Zoom H2 är väldigt bra som den är. Kanske rent av kan köra utan Røde micken. Annars koppla in den med ett 9v batteri. Jag har en zoom h4 och när den kör phantom matning så tar batterierna slut väldigt fort.

För att synka ljudet från din inspelningsenhet med det på videon så finns det två bra sätt. Det bästa är att använda en klappa eller att den som står framför kameran slår ihop händerna en gång. Bildrutan när händerna möts och smällen på ljudspåret är lätt att synka och sen skal resten av ljud och videoklippen vara i synk. Är det väldigt långa sekvenser så kan det bli lita osynk mot slutet. Då kan du ändra hastigheten på ljudspåret en halv % i taget tills det synkar även mot slutet.

Det andra sättet är liknande fast du spelar in ljud även på videokamerans inbyggda mic. I redigeringen jämnför du ljudspåren med varandra och hittar synk. Vågformen skall vara ganska lika.

/KN

Hittade på youtube ett användartest gjort utav RickVanMan, även om man kanske inte hör zoom h2:s orginalkvalitet så hör man ju hur den funkar vid de olika mic-inställningarna... Ljudet är väldigt bra för det.

För övrigt tycker jag att Rick har väldigt bra och roliga idélösningar på sina grejer.;)

Vet inte hur Ricks andra tips är men att sätta H2an på bom tycker jag verkar oerhört jobbigt. Och varför överhuvudtaget testa hur det låter i surround och stereo när man ska bomma?!?

kennethm -> Har en H4a också men mest till små korta effektinspelningar så jag har aldrig hårdtestat klockan :) Det måste väl vara så att den isåfall spelar in i 48khz, fast klockan går lite för fort. När du sedan spelar upp den i en 48khz session så spelas ljudet lite för långsamt. Eller?

kennethm -> Har en H4a också men mest till små korta effektinspelningar så jag har aldrig hårdtestat klockan :) Det måste väl vara så att den isåfall spelar in i 48khz, fast klockan går lite för fort. När du sedan spelar upp den i en 48khz session så spelas ljudet lite för långsamt. Eller?

Vid närmare eftertanke så är det förstås så att klockan (som styr digitaliseringen) i Zoomen i själva verket går lite för långsamt. När man sen spelar upp ljudet på annan utrustning (där klockan går rätt) så blir klippet lite för kort. Runt 0.5 sek per timma,vill jag minnas för H2. H4 gav lite andra siffror (eller det kanske varierar mellan exemplar, helt enkelt).

Tipset är alltså att om du gör en längre upptagning med Zoom H2/H4 och film så klappa både i början och slutet om du vill hålla synk.

Eller gör så här:

Ta ett armbandsur med timsignal (chime) och spela in den med både video och Zoomen över två timsignaler (lite över en timma alltså). Plocka sen in Zoom- och videoljudet i redigeringsprogrammet så ser du direkt hur mycket du behöver stretcha. Det värdet kan du sen köra med som standard under liknande temperaturförhållanden.

Om du sen kollar hur mycket armbandsuret drar sig över en vecka mot en säker tidskälla så kan du även räkna fram ett absolut värde över vilken hastighet både kameran och Zoomen spelar in i egentligen. Du kan inte använda armbandsuret under tiden eftersom det går olika fort beroende på temperatur.

Det vanliga, om man vill vara säker på syncen, är att både klappa vanligt & lägga en sk Tail-Clap, dvs en upp-och-nervänd clappning efter tagning.

Har aldrig haft såna problem själv vad jag vet, men jag känner många andra tekniker som svurit bra svavelosande eder över problemet :-)

Problemet ligger i att ingen klocka är fullständigt 100% i sync. Alls. I studio löser man det med Word-Clock, en sändare som syncar upp all digital utrustning till samma klocka. Funkar det inte som det ska blir det jitter.

Det är förvånansvärt stor skillnad från klocka till klocka.