Jump to content

Första köpvideo?

Recommended Posts

I lördags var det någonting som heter Record Store Day. Det är de utdöende skivhandlarnas egna internationella dag. På Nyhetsmorgon Lördag diskuterade man bland annat om vilken som var den första plattan som man köpte. Folk fick också mejla in till TV4-studion och berätta om vilken som var deras första platta. Jag tycker att det var en intressant diskussion att lyssna på. Ännu bättre hade det däremot varit om det hade handlat om film och video istället för musik och vinyl, tycker jag.

Personligen vet jag inte vilken video som var den första som jag fick. Jag tittade som liten extremt mycket på Astrid Lindgren-filmatiseringar – särskilt ”Emil i Lönneberga” och ”Rasmus på luffen” - men det var inte köpvideo utan inspelning. Enligt min mamma (http://plogflickan.blogg.se) kan det ha varit ”Alfons” eller ”Pingu”, men hon är också mycket osäker. Förmodligen var det istället någon av Walt Disneys klassiker, och när jag frågade pappa (http://oldsen.blogg.se) förra helgen så sade han att det eventuellt kan ha varit Rudyard Kiplings ”Djungelboken”, som jag fick av en person som heter Ulf.

När det gäller DVD så är mitt minne bättre. Där vet jag med säkerhet vilket som var mitt första kap: På Webbhallen beställde jag ”I hennes majestäts hemliga tjänst”, med den underskattade skådespelaren George Lazenby i huvudrollen som James Bond. Det är en sådan fantastisk film. En stor favorit än idag. Det var antingen hösten 2002 som jag gjorde min beställning, eller också var det tidigt på våren 2003. Faktiskt var det redan innan jag hade någon DVD-spelare över huvud taget...

Nu tycker jag att det vore oerhört trevligt och mycket spännande att få veta vilken som var den första köpvideo som ni fick. Kanske har ni också en bra historia?

Passa också på att titta på min nya blogg:

http://www.hobbyrum.wordpress.com

Den första vinyl jag köpte var Limahl - Don´t Suppose. Nästa jag minns var Ghostbusters Soundtrack, men kan vart nåt emellan, minns inte :-)

Den första VHS jag köpte var Fredagen Den 13:e, tätt följd av Evil Dead & Bad Influence.

Den första CD jag fick var Dave Stewarts solo (minns inte vad albumet hette), men den första jag köpte var Depeche Mode - Some Great Reward, tätt följd av, i ordning, Front 242 - Tyranny >For You

Första DVD´na beställda (från USA) var Dark City, Dawn Of The Dead & Matrix, men dom första jag verkligen fick hem var Natural Born Killers & The Exterminator :-)

min första vhs var Happy Kanin (kanske inte exakt den titeln)

sista vhs Goldeneye

första biofilm Mulan

senast: Kenny begins

första DVD: karaoke svenska klassiker.

senaste dvd. en box med Top secret, titta vi flyger och den nakna pistolen

Min första film på VHS som JAG köpte själv var Evil Dead 2. På skivbörsen i Västerås.

De första två DVD-filmerna jag köpte var Gladiator och Jean D'arc. Men de fick jag med när jag köpte DVD-spelaren, de första filmrna jag själv valde och köpte på DVD var Ninja Scroll, Evil Dead och Alien tror jag allt.

Min första Bluray var Batman Begins.

• 2 weeks later...
En av de första filmerna jag fick var anime! Arcadia of My Youth. Förstod inte så mycket av den då, men såg den flera gånger när jag växte upp. Letar efter dvd-versionen just nu.

...... DET ÄR VÄRLDENS BÄSTA FILM JUH!? Leiji Matsumoto

( Jag känner mig som ett fjorton årigt Darin fan? XD)

Säg inte att den var på svenska? :O

*off topic*

Om du fortfarande har kvar den och är intresserad köper jag den gärna :D

Hör av dig via PM om du är intresserad ^^

*On topic!*

Min första köpvideo måste ha varit förra året då jag lyckades komma över

John Woo´s - A better tomorrow collections edition. Ja på VHS XD

Jag köpte aldrig VHS som liten, fick ärva av mina bröder ^^

Eller det kanske gills att man vart inne på ÖB och tittade i vhs lådan med massa B titlar för typ 49 kronor och pekade snällt på nåt häftigt omslag och så var Mamma snäll och köpte det ^^

Men då vare som sagt Mamma :P

Min första DVD jag köpte vart Kellys Hjältar tror jag .