Jump to content

Sjukt snygg Photoshop & After Effects Show Reel

Max_H
 Share

Recommended Posts

Ska faktiskt fråga igen - största anledningen att vi inte fick ge ut den var att serien var nominerad för en massa olika awards under året...

Angående AE och ram:

Rent teoretiskt, om man kör Vista 64, kan varje CPU Core utnyttja ca 2.8Gb ram, men praktiskt är 2Gb den "stabila" gränsen. AE är fortfarande en 32-bits applikation men om man, ex på en PC, kollar i sin task manager så kommer AE att starta en "AfterFX.exe" för varje CPU Core. En 8-core burk med 24Gb ram ger exempelvis 8 x 2Gb för AE och sedan 8Gb till Windows eller andra Adobe apps. Och i PPro 4.1/AE 9.02 så är det bättre optimeringar gjorda för att "släppa" ramminnet när man växlar mellan applikationer.

I detta fall (för just "Adobe minneshantering") är faktiskt Windows Vista 64 bättre än alla andra operativ (som Adobe stöder - mao är inte Linux inräknat). Åtminstone fram tills Apple släpper Snow Leopard om X tid.

/Max

Ok, men hur funkar det med minneshantering när man slår på att den ska använda HDDn om det tar slut? Kommer gränsen fortfarande ligga på 2 GB? Dvs. om man har 4 GB på en dualcore är det då värt att slå på HDD användning på säg 8 GB?

Bra att veta också att AE kan utnyttja flera kärnor/trådar för just minnet!

När kommer AE i 64bit? Premiere kommer väl i CS-5, gör AE det också?

Just nu har jag inte haft några problem med minneshantering på de projekt jag jobbar i dagsläget, och då har jag bara 1 GB ram. 720p, 1080p, flera Camera Raw lager i över 3500*2200 pixlar, etc... Så det är skönt att skiten inte krashar, men det går segt med bara 1 GB ram :) För några versioner sen så hade AE krashat.

• 2 weeks later...
  • 2 months later...
  • 2 months later...
  • 2 weeks later...