Jump to content

Billig mikrofon på conrad

petham
 Share

Recommended Posts

Hej.

jag undrar om någon som kan mer än mig på ämnet ljudinspelning kan tala om ifall denna mikrofon är något att köpa?

conrad.se

sök sedan på artikelnummer: 302865

Ändamålet med den är naturligtvis inte ljud i toppklass, bara att slippa använda kamerans egna mikrofon som är skrämmande dålig.

Gillar du inte din kameras mick så lär du inte bli lyckligare av den där, av vad jag kan bedömma.

Vill du ha ett ordentligt lyft som inte kostar skjortan så är Röde Videomic ett bättre val. Kostar visserligen 1000:- men gör skilnad. Vill du ha en mick däremot som nosar på semipro-marknaden så är ingen billigare än Röde NTG-2 (hade sagt NTG-1, men gissar du inte har phantommatning på kameran).

Gillar du inte din kameras mick så lär du inte bli lyckligare av den där, av vad jag kan bedömma.

Vill du ha ett ordentligt lyft som inte kostar skjortan så är Röde Videomic ett bättre val. Kostar visserligen 1000:- men gör skilnad. Vill du ha en mick däremot som nosar på semipro-marknaden så är ingen billigare än Röde NTG-2 (hade sagt NTG-1, men gissar du inte har phantommatning på kameran).

ok Tack för tipset, då kanske det blir en röde istället.

och du gissade rätt, jag har ingen phantommatning på min nuvarande kamera.

Mvh petham

vad är phantommatning ?

Ström som behöver kunna skickas från den burk som mikrofonen är inkopplad i, annars fungerar inte miken. Dynamiska mikar behöver inte phantom-matning, men de behöver du hålla väldigt nära ljudkällan. Kondensatormikar däremot kräver phantom-matning.

Standard är +48V men ibland fungerar mikarna även med mindre spänning.

• 3 weeks later...

Hej igen, om man skulle få tag i en mikrofon gjord för phantommatning, men kameran inte har det, hur gör man då? går det att mata mikrofonen med en extern spänningskälla, tex ett batteri, på 48 volt och byta kontakt till en vanlig 3,5mm?

Hej igen, om man skulle få tag i en mikrofon gjord för phantommatning, men kameran inte har det, hur gör man då? går det att mata mikrofonen med en extern spänningskälla, tex ett batteri, på 48 volt och byta kontakt till en vanlig 3,5mm?

Ja det finns små burkar att köpa som du kopplar in mellan mikförstärkaren och miken, som bara matar miken med ström. Går ofta på 9V batterier. De små rackarna brukar vara attans dyra bara.

Ja det finns små burkar att köpa som du kopplar in mellan mikförstärkaren och miken, som bara matar miken med ström. Går ofta på 9V batterier. De små rackarna brukar vara attans dyra bara.

ja jag har sett sådanna 2-3000 kr + men det borde ju gå att göra något enklare själv, det ska väl inte behöva vara så komplicerat?