Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Om jag har filmat i 16:9 50i med en XL2, vad är bästa preset/custom-inställningen för optimal kvalitet?

Har försökt testa mig fram, men får inte rätt på det. Lower eller progressive etc. Ska man använda "Always deinterlace" i programmet? Om man väljer lower, påverkas importerade bmp-filer av det?

Tackar för svar.

/C

Postad

Har du filmat i DV 50i ska du köra DV 50i 16:9 Widescreen . BMP/JPEG/PSD-filer påverkas egentligen inte förrän du exempevis animerar stillbilden och sen renderar animationen till en interlaced videofil - mao trycker på Return för att rendera effekter och animationer eller kör ut som via File > Export.

Vill du ha ut en progressiv DV/Webb/DVD-kopia så gör du det sist av allt.

/Max

Postad

Tack för svar. Sitter i CS3, och vet ej var jag kan välja format som 50i. Skulle behöva veta exakt vilken preset jag ska använda, eller hur jag ska ställa in allt i custom.

Om jag klipper allt i Lower, kan jag exportera det i progressivt och bli av med interlacing, utan att använda "always deinterlace" på klippen?

Postad

Det finns en preset för HDV 25 fps 50i under just HDV. (Kommer inte ihåg om det står 25i eller 50i och har bara CS4 installerat just nu.)

Du kan köra Frame Hold > Deinterlace eller Always Deinterlace om du vill men då kastar du bort 50% av den vertikala upplösningen. Finns en massa olika metoder för att göra det bättre via extra plugins (bla Magic Bullet Frames eller Re:Vision Fields Kit) eller om du kör ut den färdiga filmen som DV 50i och deinterlacear den via ngt annat program. Många här kör diverse gratisprogram som troligen gör ett bättre jobb med just deinterlacingen av PPro gör som "standard".

Glöm i så fall inte att lägga ev grafik efter deinterlacingen, annars ser den taggig ut som F-N.

/Max

Postad

Tack för all hjälp. Bara en fråga till. Är inte HDV bara för HD? XL2an är ingen HD-kamera, men det gör kanske inget? Om så är fallet, borde jag använda "1080i25 (50i)"?

Postad

Självklart har du rätt - jag var för trött och seg i huvet...

DV PAL Widescreen. Vill du köra ett progressive projekt kan du gå in i custom settings och ställa om filed-renderingen till "none (Progressive).

/Max

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...