Jump to content

Den Illegala Mannen (11s)

Holykestrel
 Share

Recommended Posts

Hejsan!

Har precis skrivit klart ett litet manus på 11 sidor som jag har hållit på med under en väldigt kort tid. Jag är inte riktigt nöjd med allt men har för nuvarande inte kunnat komma på några ändringar. Väldigt tacksam om någon kan hjälpa mig med detta och allmän feedback såklart.

Manuset handlar om Yosef, en illegal flykting från Irak, som försöker hitta en lägenhet med bara ett foto och en adress som inte verkar finnas. Samtidigt försöker han klara vardagen på gatan och hålla sig undan från polisen.

Tack så mycket!

-Den Illegala Mannen-.pdf

Ska det sluta sådär eller är det inte färdigt? Det hinner ju aldrig hända nånting, jag saknar konfliktupptrappningen, upplösningen och avtoningen så det är svårt att säga så mycket om den än. Även om det är tänkt som en kortfilm så måste det ju finnas ett slut. Här har du en bra artikel att läsa för att lära sig lite mer om dramaturgisk uppbyggnad: http://www.voodoofilm.org/artikel/filmens-struktur.aspx

En liten grej jag tänkte på annars är att svenskar inte kommer fatta det där när han misstar 500kr för 3 lire. Svenskar har ingen aning om hur mycket 500 lire är och kommer förmodligen bara bli förvirrade när han slänger fram femhundralappen för pastan och springer därifrån.

Tjena Josse!

Jo manuset är tänkt att sluta sådär. Jag ville inte ha en klassisk berättarstruktur för jag tycker inte att det passar till kortfilmer och speciellt inte till en sån här historia där jag bara vill ge en inblick i en flyktings situation. Den ska helt enkelt vara lite episk i sin struktur.

Jag ville väldigt gärna att den skulle sluta ganska negativt med ett väldigt öppet slut. När allt liksom höll på att lösa sig och han hade hittat huset så kom bakslaget. En annan orsak är helt enkelt att jag inte kom på en fortsättning. Om du har några idéer till detta så tar jag väldigt gärna emot dom. :D

Tack för kritiken! :)

Tja om du vill ha det episkt så behöver du ju inte följa den dramaturgiska modellen riktigt men i sådana fall skulle jag nog fortfarande vilja att han råkar ut för lite fler prövningar eller att det händer nåt lite mer spännande så att man finner det intressant att följa hans episka resa så att säga.

Men det du skriver om att "När allt liksom höll på att lösa sig och han hade hittat huset så kom bakslaget." tycker jag inte riktigt framgår i nuvarande manus. Jag menar bara för att han har rymt från migrationsverket och hittat hem till sin polare så har det ju inte löst sig för honom. Han är ju fortfarande efterlyst av polisen och han har inget jobb, inga pengar, ingen plan för framtiden osv.

Det kan absolut sluta negativt, t ex. att han blir tagen av polisen och återförd till Irak, men i sådana fall så vill jag liksom se att han först har kommit längre på sin väg att fixa ett liv i Sverige. Han kanske lyckas fixa så att det ska komma nån släktings barn från Irak som ska söka asyl i Sverige eftersom att det är enklare för barn att få asyl, och sen när barnet fått asyl så tänker han söka uppehållstillstånd med hjälp av lagen om anhörigsinvandring. Grejen är att han måste hålla sig gömd till barnet fått asyl så att han kan söka sitt uppehållstillstånd. För om polisen tar honom före barnet har fått asyl så kan han inte söka uppehållstillstånd och då blir han tillbakaskickad till Irak och i Irak så kommer han bli dödad eftersom att han har blivit lurad och är skyldig nån gangster där nere en massa pengar. Men något går fel, barnet får inte asyl av nån anledning (kanske dör barnet innan det får asyl eftersom det har haft en allvarlig sjukdom en längre tid vilket också var anledningen till att föräldrarna gick med på att skicka barnet till Sverige så att det skulle få medicin & vård). I en handvändning krossas Yosefs drömmar, utan barnet kan han inte söka uppehållstillstånd. Filmen slutar med att polisen knackar på dörren, dom har hittat honom!

Typ nåt sånt kanske?

Kom även på att han skulle kunna träffa nån svensk tjej och bli kär medan han väntar, hon börjar lära honom svenska och han kommer mer och mer in i det svenska samhället osv. Men sen kom jag på att det det är ju typ precis vad Det nya Landet handlar om så atteeehh...