Jump to content

Lära sig filma med miniDV, vilken ska jag köpa?

xxx_08
 Share

Recommended Posts

Tjenare, tänkte införskaffa mig en kamera till sommaren för att börja lära mig att filma. Hade mest tänkt filma cykling, skate, snowboard och liknande saker och letar nu efter en kamera för max 5000 kr. Har igentligen ingen aning om vad som är bra eller dåligt för dem pengarna. Har mest kollat på panasonic gs330. Är den något att ha?

Tack på förhand Linus.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Similar Content

• By akokalela
      Införskaffade mig nyss en Sony vx2100. Har dock inte använt minidv så mycket, och än mindre har jag redigerat i det. Så har lite problem med rätt templates för bästa kvalitet. Upplever att kvaliteten är lite grynig och att frameraten ändras. Vet dock inte om det är preview'n som drar ner kvaliteten eller om det kan har att göra med att jag cap'ar banden fel till datorn. Eller om det helt enkelt är fel template.

Så gärna om nån har nåt bra tips eller nåt tips på bästa template'n skulle jag vilja veta det.

Filmar med Sony DVpremium-banden och redigerar i Sony Vegas Pro 9.
    • By asperholm
      Jag ska ikväll filma en liten privat konsert. Jag använder idag en Canon 60D men har också dagen till ära hyrt en Panasonic AG-HVX200. Min tanke är att ha Panasonic-kameran stående på en tripod och låta den filma hela scenen. Med 60D ska jag vara lite mer rörlig och ta closeups och andra vinklar.

Jag har dock aldrig använt Panasonic-kameran innan och är lite osäker på vilka inställningar som jag ska använda. Ska jag välja Progressive eller Interlaced? 25 eller 50 bilder/sekund? Det kommer förmodligen att vara en hel del skiftande belysning, olika färger osv. Så det kanske kommer att bli lite svårt med exponeringen. Ska jag ställa in manuell vitbalans eller låta den stå på AUTO? Är det en bra idé att använda autofokus?
      Jag är väldigt tacksam för er hjälp.

Tack!
      //Petter
    • By SimonFlack
      Kort test med kameran.

REC Format: PH 1080/24P
      ISO: 200, 320, 1600.
      Detail Level: -7
      V Detail Level: -7
      Color Temp Bch: +4
      Gamma: HD NORM
      Knee: Low
      Matrix: Norm2
      Skin Tone DTL: ON
    • By mvincent
      Jag är tillbaka ifrån min otroligt långa paus från forumet, men det är inte därför jag lägger upp denna posten.

Jag har några frågor angående Panasonic dmc-gh2. Jag vet att några på forumet har filmat med den förut och vet mycket om den. Jag skulle uppskatta det väldigt mycket om någon person/några personer skulle kunna svara på frågorna nedanför.

1. Behövs det någon bra prestanda dator för att kunna importera filerna från kameran till datorn?
      2. Är kameran värd pengarna?
      3. Hur portabel tycker ni som har filmat med den att den är? (på en skala från 1/10)
      4. Är det något speciellt man bör tänka på innan man ska köpa kameran?
      5. Vilka nackdelar/fördelar har den?
      6. Skulle ni rekommendera denna kamera till någon som har filmat i 6 år eller ska jag kolla på någon annan?
      7. Hur mycket batteri tid har den? (Med original batteri)
      8. Hur tycker/tyckte ni funktionerna var på den?
      9. Hur nöjda var ni överhuvudtaget med kameran? (på en skala från 1/10)

Ser fram emot några svar på mina frågor.

-MVincent
    • By markus.ek
      Hej!

Mitt första inlägg här så jag hoppas jag lägger in det rätt.
      Jag har efter att ha fotat digitalt i många år köpt mig en videokamera för att variera mitt fritidsintresse lite, jag köpte mig en panasonic HDC-SD900.

I helgen var jag och filmade lite material i upplösningen som heter HA1920.

Nu är det så att jag inte på nått vis lyckas få ljud i mina klipp när jag tar upp dom i elements, filerna heter .mts

Jag får upp filmen, kan titta på klippen i elements osv, men jag får inget ljud!

Jag vill verkligen köra elements då jag har en övningsDVD från lynda.com som är väldigt bra.

Nån här som kör en sån kamera? Hur/var editerar ni era filmer isf?

OM nu inte elements funkar, vad är det då för program som gäller för en nybörjare som vill filma lite motorträffar osv.

Tack!
      Markus
  • Create New...