Jump to content

Det vet väl du - 6 min 28 sek

Recommended Posts

Hallå folks!

Jag har länge varit en sån där voodoofilmare som lusläser en massa trådar men aldrig skriver. Så ja, jag passar väl på att säga "Hej! Jag heter David!".

Under det senaste halvåret har jag tillsammans med två vänner och medarbetare - Jon Linusson och Stefan Erlansson - jobbat med ett filmprojekt. Tanken är att göra en trilogi med gemensamma grundstenar och detaljer, en av dessa gemensamma nämnare är temat; Tillräcklighet/Otillräcklighet.

För att göra en lång historia lika kort som en mening: Första filmen är nu klar och finns att beskåda på http://www.wramneby.se (direktlänk: http://vimeo.com/3804646)

Titel: Det vet väl du

Regi: David Wramneby

Produktion: 2009

Längd: 6 min 28 sek

Kille_i_sang.jpg

Gungan.jpg

Lillebror.jpg

Ojsan sa! Kul med lite respons! Svar på era kommentarer och frågor:

- Åkningarna är gjorda med en hembyggd dolly-variant. En platta i trä med skårade hjul ligger på en stege. Som sagt så blev åkningarna ibland aningen skakiga och ryckiga. Men vi är ändå nöjd med det som ett första försök! Lite korrigerades i efterhand i After Effects.

- ChemicalITV, my friend! Bromölla och Kristianstad är helt rätt! Allt är filmat i Kristanstad med omnejd. Är du från krokarna? Vi som gjort filmen är alla från stan och gick tillsammans på C4-gymnasiet. Nu är vi dock utspridda över landet...

- "Gud" i slutet. Hm... Intressant. Håller spontant inte med, men ska kolla hur det ser ut med en bortredigering. Menar ni att det blir övertydligt?

- Typsnittet i början. Så här med facit i hand så håller jag med - formen på titeln skulle nog sett annorlunda ut! Nåja.

- Musiken är är originalmusik till filmen, skriven av Marcus Josephsson och Axel Dahlin. Marcus är musiker och sångare i bandet Sparrow från Jönköping. Kolla in dem på http://www.myspace.com/sparrowswe. Riktigt svängigt! Snart kommer där upp en musikvideo som jag gjort tillsammans med en annan kille.

Som sagt - riktigt kul med kommentarer! Keep it commin'...

Bättre än 95% av det som folk lägger upp här. Vad har ni använt för kamera? och vad för sorts ljudupptagning? Jag har aldrig fattat hur man gör en sån utzoomning som ni gjorde på den hemlöse. Det var nog den vackraste bilden. En hemlös man med en mosbricka. hur gjorde ni?

- "Gud" i slutet. Hm... Intressant. Håller spontant inte med, men ska kolla hur det ser ut med en bortredigering. Menar ni att det blir övertydligt?

ja det drog ner filmen ganska rejält faktiskt :/ asså ibland så kan ju hela "aha" känslan försvinna bara för att det är övertydligt då man inte riktigt känner att man fattade det själv utan mer att det har blivit utskrivet till en : ) och jag fattar helt om du inte märker av det för du vet ju faktiskt redan filmens slut innan du har sett det :)

ganska säker på att "amen" räcker gått : )

Gud passar in så GRYMT bra. Fattar inte vad de andra pratar om. Det är inte övertydligt på något sätt, som jag såg det när jag såg den första gången. Det är bara ett sätt att klarlägga att han pratar med Gud och inte med sig själv.

Filmen är perfekt som den är. Visst kan man sitta och nöta tills fingrarna blöder, och klippa ner längden två frames mindre, men vad gör det? Den här filmen känns JÄVLIGT klar redan nu och jag har redan sett den 4 gånger, varav en gång till när jag visade den för min kompis idag som också blev förälskad.

Era långa tagningar är helgrymma, och jag börjar själv tänka vad karaktärerna tänker när de inte säger något.

Tack för att ni gör sån här fin film! Ni är en förebild och inspiration för mig och min kompis som just nu försöker traggla oss fram i filmträsket. Precis sån här fin feelgood som vi vill göra.

Gud passar in så GRYMT bra. Fattar inte vad de andra pratar om. Det är inte övertydligt på något sätt, som jag såg det när jag såg den första gången. Det är bara ett sätt att klarlägga att han pratar med Gud och inte med sig själv.

Filmen är perfekt som den är. Visst kan man sitta och nöta tills fingrarna blöder, och klippa ner längden två frames mindre, men vad gör det? Den här filmen känns JÄVLIGT klar redan nu och jag har redan sett den 4 gånger, varav en gång till när jag visade den för min kompis idag som också blev förälskad.

Era långa tagningar är helgrymma, och jag börjar själv tänka vad karaktärerna tänker när de inte säger något.

Tack för att ni gör sån här fin film! Ni är en förebild och inspiration för mig och min kompis som just nu försöker traggla oss fram i filmträsket. Precis sån här fin feelgood som vi vill göra.

Ja filmen är jättebra, det är inte mycket som kan förbättras. Men att alla bara ska skriva "Åh gud vad bra den va!" så utvecklas man ju inte.

Mycket bra film. Till skillnad från de flesta filmer här som är snygga men som inte engagerar.

Konstruktiv kritik:

Musiken som är bra överanvänds. Kunde varit tyst när man ser killen i sängen prata.

Översättningen till engelska är lite svajig.