Jump to content

behöver hjälp om vad som är normalt : )


Recommended Posts

hej jag och kompisarna håller på med vårat första seriösa projekt som är en kortfilm som handlar om 3 personer och 4 dagar i deras liv. en bit in i filmen så träffas två av dom (en kille och en tjej 16 års ålder) på typ tunnelbanan och känner igen varandra från när dom va små, dom sitter och pratar ett tag och killen frågar om hennes nummer och även fast hon redan har en pojkvän (den tredje personen i filmen) så byter dom nummer.

Det jag behöver hjälp med är ungefär hur det ser ut när då efter lite smsande killen kommer till tjejens port och vill komma in... asså nånting ska hända inne i lägenheten men det blir nog bäst att inte visa det, så hur tyckerni att vi ska dialogvisera det och hur tycker ni att vi ska filma det? om ni inte fattar så be mig beskriva igen, jag brukar vara ganska dålig på att förklara...

 

förlåt om det var i fel tråd jag kunde bara inte hitta något bättre ställe tyvärr :(

Link to post
Share on other sites
... asså nånting ska hända inne i lägenheten men det blir nog bäst att inte visa det, så hur tyckerni att vi ska dialogvisera det och hur tycker ni att vi ska filma det? ...(

 

Dialogvisera? = Dialog?

Det? = Samlag? / Samtal om samlag? / Dialog om att de har träffats i lägenheten?

Filma det? = Filma dialogen? kring ovanstående? Postumt eller realtid, alltså talar de om att de haft en träff/samlag i lägenheten eller talar/artikulerar de under tiden de träffas?

Eller handlar alltihop om det som sker vid porten innan han kommer upp?

 

Du får precisera är jag rädd.

Link to post
Share on other sites

Du är regissör? Hur tänker du dig själv att det ser ut när du föreställer dig att något händer i lägenheten? Ett enkelt sätt är att du ser killen gå in i lägenheten med tjejen sen byta scen till någon annan person som är med i handlingen och sen efter ett tag byta tillbaka när t.ex. killen sitter i bara jeans vid sidan av sängen och klär på sig samt går iväg. Då förstår man att något med mindre kläder har hänt. ;) Sen kan du klatcha till det lite med att lura tittarna, genom att senare i filmen kanske berätta att inget hände, utan att de bara tänka göra de, men det kändes fel? :D Allt går att filma med lite fantasi!

 

Lycka till i alla fall!

Link to post
Share on other sites

ja okej jag ska försöka förklara mer :D

 

asså dialogen är ungefär exakt vad vi behöver hjälp med för det känns så fel att typ bara säga

-hej

-hej

och sen gå in i lägenheten :P

vad det är för något dom ska göra är inte bestämt men vi hade liksom tänkt att man inte skulle behöva bäretta det utan att den som ser på det skulle få välja själv men att man ändå fattar att det är något som en tjej som har en pojkvän inte ska göra :P

det ska alltså utspela sig vid dörren till tjejens lägenhet och allt är alltså innan "det" händer.

 

tyvärr så är vi bara 3 pers som gör filmen så att just jag är regissör kan man nog inte säga men tipsen du gav va bra men det va inte exakt vad jag letade efter utan försök att säga mer vad som är normal reaktion av tjejen när en kille som hon har småflörtat med kommer hem till hennes lägenhet när hon nu redan har en pojkvän.

 

hoppas det förklarade bättre...

Link to post
Share on other sites

Du kan försöka "porra upp" scenen lite genom att ge tjejen u-ringat och en klubba? Utanför dörren stirrar tjejen på honom utan att släppa blicken och han frågar: "Vad?" *lägger in en smile*

Hon tittar på klubban och sedan suger hon på den överdrivet mycket.

 

Sen kan du slå en scen när killen kommer ut ensam ur huset och tänder en cigg och går iväg. Något i den stilen kännetecknar att sex har "hänt". Enligt mig :P (Blir själv alltid sugen på en cigg efter, haha!)

Link to post
Share on other sites

Jag tycker du bör prova med någon sorts "raggar replik" eller kanske bara ett samtal där de båda närmar sig varandra.

 

En annan fråga: Den andra killen (tjejens pojkvän) är han en stor stark typ eller en sån där "hur fan fick han den tjejen!"-kille?

Link to post
Share on other sites

den andra killen är en sån där "oj han är ganska snygg men verkar tråkig" och den första killen är väll lite mer åt stark och rolig typ ;) ja nån raggnings replik vore nog smart och som får henne att skratta eller ngt :P det va en bra ide tack men fins det några goa raggnings repliker som kan passa in då? :D

 

jag vet att jag begär mycket konstigt men ni är så hjälpsamma så jag tänkte testa om det är nån som orkar tänka :)

Link to post
Share on other sites
  • 3 weeks later...

Som jag förstår det så kommer killen fram till porttelefonen och ringer upp tjejens lägenhet. Hon svarar och han förklarar vem det är och att han vill komma upp. Det du vill ha hjälp med är att ta fram en dialog för detta och utifrån den dialogen ska man förstå att det är på väg att hända något opassande. Eller menar du att de kommer träffas utanför hennes port båda två? Eller att han ska tala i porttelefonen, bli inbjuden och sen ska de tala lite inne i lägenheten? Eller att han helt enkelt smiter in genom porten när nån annan går ut och plingar på hennes dörr och dialogen kommer först när de står öga mot öga i dörröppningen?

 

Det är två saker som kommer påverka dialogen mycket i denna scen:

1. Vet hon om att han är på väg till henne? Hans repliker kommer ju behöva vara ganska olika beroende på om hon väntar på honom eller om han kommer helt oinbjuden.

2. Kommer de tala över porttelefon/mobil eller öga mot öga? Står de öga mot öga kan ju deras kroppsspråk säga mycket som man över telefon skulle behöva sätta ord på.

 

Förtydliga gärna detta så kan jag ge ett förslag på dialog. :)

Link to post
Share on other sites

ok tack josse, jo förlåt det e såklart dom frågorna alla har grubblat på som jag inte har kunnat kan se, jo dom står öga mot öga i hennes dörr och hon har ingen aning om att han kommer utan ska se väldigt förvånad ut men också väldigt intresserad. :)

Link to post
Share on other sites

Alright, här kommer två förslag på dialog:

 

 

DEN NERVÖSA VARIANTEN

-------------------------

 

KILLEN RINGER på dörren. TJEJEN öppnar.

 

KILLEN

Hej..

 

TJEJEN

Du!?

 

KILLEN

Stör jag?

 

TJEJEN

Ja, eller jag menar nej! Jag lagar mat. Oj, vad vill du?

 

KILLEN

Eh, jo alltså jag tänkte.. är du ensam hemma?

 

 

Hon ser honom i ögonen. Hon ler.

 

TJEJEN

(paus) Ja. Vill du komma in?

 

 

Han ler tillbaka.

 

KILLEN

Absolut.

 

 

DEN SJÄLVSÄKRA VARIANTEN

------------------------------

 

KILLEN KNACKAR två gånger på dörren. TJEJEN öppnar.

 

KILLEN

Tjenare.

 

TJEJEN

KILLENS NAMN! Hej, vad gör du här?

 

KILLEN

Jag hade vägarna förbi och tänkte se om du var hemma.

 

TJEJEN

Vad roligt! Hur är det?

 

KILLEN

Jo då, bara fint. Så, tänker du bjuda in mig eller kommer jag få gråta mig till sömns ensam i natt?

 

 

Hon står tyst ett tag och betraktar honom fundersamt i dörröppningen. Sedan ler hon inbjudande mot honom.

 

TJEJEN

Kom in.

Link to post
Share on other sites

tack josse det gav verkligen ideer :D jag tror det får bli någon blandning med dom båda för början av den blyga versionen passar in precis och sen så får jag bara tuffa till den lite, för iden med att visa killen när han tar på sig brallorna som k1dding föreslog börjar passa in bättre och bättre i historien så det blir nog bra alltihop :) tack ännu en gång om slutresultatet borde vara klart innan sommaren, om ni kanske ville se resultatet.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Similar Content

    • By Pe4r
      Särskolestämplad - en film tagen direkt ur verkligheten, hur ser svensk särskola ut?
      Vilka chanser har man att komma ut i samhället efter att ha gått särskolan?
       
      Per, 30 år idag, går 4 år i gymnasiesärskolan, leder till utanförskap och att han blir tvungen att
      flytta och börja om, är i beroendeställning och måste få stöd av samhället då självförtroendet är i botten.
      Det där nätverket som ger tryggheten försvinner, vännerna försvinner och familjen förväntar sig
      att samhället ska stötta upp.
       
      Per blir först lovad en individanpassad utbildning i gymnasiesärskolan, sen får höra att man fått sin
      chans och det blev för svårt - i grundskolan, nu ska han helt plötsligt strunta i skolframgång och fina
      betyg, visar sig att han hamnat i en skola som är mer som mänsklig förvaring och som leder till bidragsberoende
      snarare än att få chans att lyckas i livet, men till slut klarar han inte ens av att arbeta.
       
       
      Per går in i väggen då skolan ständigt motarbetar honom, att se eleverna lyckas finns inget intresse av,
      bättre tvinga på sina elever städhjälp, god man och ständigt utreda elevernas livssituation och vill Per
      hoppa av blir hat "hotad" omyndigförklaring och därmed kan bli tvingad tillbaka till denna mänskliga förvaring.
       
      En början, kunde skrivas bättre, ska försöka få ihop en bra början av manus,
      men har inte särskilt mycket uthållighet men provar mig fram.
       
      I slutet av filmen får Per upprättelse och allt löser sig och Per får finna frid i sitt liv
      och får styrkan tillbaka att göra allt han vill göra.
    • By natt
      Tänker att det ska vara en svensk komediserie :D
      komedi01.rtf
    • By simonsko
      Martin Beck och Gunvald Larsson kallas till Hudiksvall för att reda ut en klotterhärva med kopplingar till den undre världen. Storyn baserad på följande artikel och dess dramatiska skriftspråk: Klotter på toalett - helahalsingland.se
    • By Wictorjohnson
      Hej har lite olika film ideer i omlopp och just nu kom jag en en liten hstoria som man kunde göra en intensiv kortfilm på.
       
      Det börjar med en utråkad student som sitter sent en kväll med en uppgift. Anteckningsblocket är tomt och en uppgivenhet genomsyrar atmosfären. Studenten känner sig fångad i sitt val. Han går en lång utbildning som han har gått halvvägs igenom men känner sig förvirrad och osäker på om detta är det han vill fortsätta med hela livet. Omtentorna har blivit fler och fler en studenten har blivit slappare och allt mindre inspirerad.
      PLötsligt ringer telefonen och en kvinna ber honom att slå på tvn. Studenten gör detta och ser då kvinnan som ringt honom sitta i tvrutan. De pratar och hon visar honom genom tvn ett alternativt liv till det han har nu. Ett annat val i livet som ger honom andra lyckliga stunder men också andra jobbiga moment. I slutet ställs studenten för ett ultimatum om han ska gå vidare på den väg han valt från början eller byte riktning. Båda har sina för och nackdelar. Hade också tänkt tt medan det alternativa livet visas i tvrutan så reflekterar studenten över ilka ögonblick i hans liv som skulle försvinna om han valde ett helt nytt val. Kvinnan i Tvn ska vara lite difus i vem honn är men kanske hans bästa vän eller en framtida fru i någon av de olika valen. Slutet på manuset ska vara öppet och tittaren själv sk kunna tänka på vilka val dem hade gjort.
       
      Vad tycks? Kan kännas lite överambitiöst nu när jag skriver ner det men jag vill ändå spinna vidare på tanken.
    • By Pressen
      Har en väldigt lös idé som jag behöver hjälp med. Jag har börjat grovsåga på följade synopsis, Observera grovsågat.
       
      Karl är en känd baseballspelare men en dag får han reda på Något som tvingar honom tillbaka till det lilla samhälle han kommer ifrån. Väl på plats i sin hemby är inget som det verkar vara, människor beter sig frånstötande mot honom, Människorna har förändrats. I filmen kommer det att ske kontinuerliga flashbacks till Karls barndom (med särskild tyngd på 14-18år). Till slut är Karl en större konspiration på spåren. Filmen slutar med att Karl dör därav titeln som också är en referens till filmen "True Romance" som ungarna nämner ofta i barndomsdelen.
       
      Tidiga utkast till karaktärer:
       
      Karl ~30 Baseballspelaren som kommer hem
      Kerstin ~55 Karls mamma, alkoholiserad.
      Savannah ~30 Den person som Karl var kär i när han var liten, nu är hon WT-mamma.
       
       
       
      Jag har även försökt att spåna lite på egen hand vad detta "Något" kan vara:
      Karls syster försvinner.
      Karls mamma mördas och polisen vägrar utreda.
       
      Tacksam för idéer och förlåt ifall det känns osammanhängande.
×
×
  • Create New...