Jump to content

bränna film på skivor, vilka skivor?

dreJJan
 Share

Recommended Posts

Hejsan!

Vet inte om jag hamnade i rätt kategori, men om det nu vart knepigt, var snälla och fixa det admins :)

Till ämnet, jag har fått en beställning på en videoredigering från en liten "konsert" från en kyrka, där en kille filmat. Materialet kommer efter klippning och redigering ligga på en ca 60 minuter. Frågan är bara vilka skivor jag ska köpa?

Edit: Skall väl tilläggas att jag är ute efter så billiga, men ändå bra skivor som möjligt. Får nämligen betala skivorna själv, och kan därför tänkas köpa ett 100-pack eller något liknande!

Sedan har jag en annan liten fråga nu när jag ändå passar på. Vad kan 60 minuter dv-film sluta på för storlek om jag renderar ut det till .AVI alternativt .WMV ? Använder WinAVI Video Converter till att konvertera till ifo vub och bop, och Nero Startsmart till att bränna.

Skall kanske även tilläggas att jag är ny inom ämnet :)

Du bör använda DVD -R eller +R skivor. Om du har vit framsida på skivorna kan du skriva en bild med en bläckstråleskrivare som ser trevlig ut där.

Fabrikat vågar jag inte föreslå men använder själv Verbatim 16ggr hastighet men skriver aldrig med mer än 8 ggr. Sök på nätet efter leverantör och det finns förslag här i forumet om du söker.

Formatet som krävs för att DVD skivor skall kunna spelas på de flesta spelare skall vara MPEG2. 60 minuter är inte några problem att få in och försök att utnyttja så stor del av de drygt 4GB som är tillgängliga för själva filmen. En hög bitrate medför att filmen tar större plats men i din film om en konsert lär det inte finnas så snabba bildförändringar mellan enskilda bildrutor så kraven på bitrate är inte stora.

60 minuter DV tar ca 13GB på din disk och efter konvertering till MPEG2 lär det bli drygt 3GB med bra kvalitet.

Kan du inte exportera filmen direkt från ditt redigeringsprogram till DVD-format?

Tror tyvärr inte det. Sitter i Sony Vegas 8, har även Abobe Premiere Pro CS4 men vet inte riktigt hur det fungerar än.. Men i Vegas har jag inte hittat någon sådan lösning, utan får istället rendera ut det till t.ex. .wmv och sedan konvertera, och sedan bränna ut. Vet dock inte om mpeg2 finns, men det skall kollas upp!

Redigering: Kunde rendera ut till Mpeg 2, men funkar det för alla dvd spelare? Blir det någon kvalitétsändring när man först renderar ut till .wmv/.avi, och sedan till dvd, eller går det lika bra, fast det är lite mer pyssel? Det positiva med detta är ju att jag får ut filmen i mwv eller avi med en gång, istället för att rendera ut två gånger om jag hade velat få ut den i wmv också.

Alla destruktiva komprimeringar (t.ex. mpeg, WMV) medför försämring i kvalité varje gång man komprimerar.

Så ska du ha bästa kvalité så ska filmen från redigeringsbordet ut till målformatet direkt utan att mellanlanda på något annat format. Vegas bör sannolikt ha en väg för att spara ut till DVD, kolla manualen.

AVI formatet är dessutom bara en container och talar inte om vilken komprimeringsteknik (codec) du använder. WMV finns också i olika varianter. Du ska använda WMV9 för bästa resultat. Oavsett så talar framförallt bitrate och upplösning om i vilken kvalité filmen ska bli.

För MPEG2, så ett mål är ju att man ska försöka använda hela DVDns yta (~4,5GB) och på så sätt maximera kvalitén. Det finns ingen genväg dit, utan det där måste du testa dig fram. Annars får du köra på någons mall eller rekomendation på inställningar och då blir det troligen inte optimalt. Men så funkar encodering.

och för att förtydliga, MPEG2 är DVD-formatet. Så på frågan om den passar alla DVD-spelare så är svaret - ja, det finns inget alternativ.

• 3 months later...

DVD-Video standarden är fullt bakåtkompatibel från H.262 i profil M samt nivå M vid en maximal bithastighet på 9,800 kbit / sek för videoströmmen utan mux.

Profiler och nivåer under MP@ML "skall" stödjas av DVD-Video standarden.

Även gäller MPEG-1 Part 2 som är fullt kompatibelt med DVD-Video vid H/D1 upp till 1,15 mbit / sek, mer känt som "VCD".

Fallet är bara huruvida tillverkaren anpassat spelaren att läsa skivan.

Ett flertal (oftast fristående / lågbudget) spelare kan utforska skivans fristående filer (dvs. även icke native DVD-Video ready skivor) både i UDF samt ISO läge som inte baseras på VOB segment.

Användaren kan då direkt spela upp en fristående (.mpg) ström så länge i huvudsak profil, nivå, upplösning, framerate och bithastighet kombinerat med andra fördjupade inställningar för encodern som anpassas för DVD-Video, är inom den specifierade standarden för en DVD-Video dekoder, i de flesta fall av fristående filer bör skivan vara ISO standard för bästa kompabilitet bland de spelare som klarar av denna utforskning av skivan.

Så alternativen finns, speciellt i de lägen där kvantité är framför kvalité.

Dock för maximal kompabilitet bland "Stand-Alone" DVD spelare bör alltid native DVD-Video användas (UDF 2.01 skiva där filsegmenten är VOB baserade), vilket leder till att spelaren flaggar och förstår skivan som DVD-Video.

Med 60 minuter video så kan man i princip lägga sig på maximal bitrate som DVD-standarden tillåter och ändå få plats med det på en single layer DVD-skiva. Man kan alltså få ut "maximal DVD-kvalitet". När speltiden blir längre än en timme får man minska medelvärdet på bitrate (och kompromissa med kvaliteten) för att få plats på skivan, alternativt använda dual layer DVD för att få mera utrymme.

Rent praktiskt så brukar man kunna få acceptabel kvalitet med högsta DVD-upplösning upp till ca 2 timmar på en single layer DVD och uthärdlig kvalitet går att få upp till 3 timmar i bästa fall (t.ex. med letterboxad progressiv video). Som video_sync antyder så kan man förlänga speltiden genom att minska kvaliteten. Ett sätt slippa få mycket kompressionsstörningar i bilden är att minska upplösningen samtidigt som man minskar bitrate. Med halva horisontella videoupplösningen (alltså 352x576) som är ett DVD-kompatibelt format i MPEG-2 så ser det rätt OK ut även med en speltid på 3 timmar, men bilden blir lite suddigare, som VHS video ungefär. Jag har någon DVD-skiva med 3,5 timmars speltid med VHS-kopior på som upplevs som nästan lika bra som originalbanden när man ser dem på TV. Det var några barnfilmer som jag inte orkade byta skivor mellan hela tiden så jag klämde in så mycket jag kunde på samma skiva.

Ska man bara spela det i datorn kan man förstås bränna vilket format som helst till en datafil på en DVD-skiva. Men pratar vi DVD-Video som funkar på vilken fristående DVD-spelare som helst då blir man begränsad till MPEG-2 (eller lågupplöst MPEG-1) med de begränsningar som gäller för DVD-Video.

Visst finns det ganska många spelare som klarar t.ex. divx och numera finns ju även Bluray-spelare som kan spela AVCHD på DVD-skivor. Men ska man ha maximal kompabilitet med DVD-spelare så får man försöka hålla sig till DVD-standarden för DVD-Video.

Jag vet inte riktigt vad quicktime reference är för något, men jag tvivlar att det är ett format enligt DVD-specifikationerna.

Det går inte att exportera en quicktime reference som går att droppa in i ett DVD-authoring program då? Det medför ju väldigt lite komprimering (och krav av plats, för den delen)

Det är ingen skillnad alls i storlek. QT Reference är ju bara just en referens till mediat och inte den fysiska fil man bränner en DVD av. Export direkt till MPEG2 eller export som QT Reference för att i DVD-programmet sedan koda till MPEG2 med hjälp av sin QT Reference gör ingen skillnad storleksmässigt på det som hamnar på DVD:n, varken storlek eller kompression. :)