Gå till innehåll

Dv kamera för 10 lappar?


Ottosson

Recommended Posts

Hej!

 

Är istort sett helt ny på detta med DV kameror (har haft en MV500 men det räknar jag inte) men ska nu köpa en DV kamera för ca 10000:- hade jag tänkt mig!

 

Har letat lite igenom Pricerunner osv men jag blir helt yr av alla proffsrecensioner, CCD och progressiva slutare och allt annat som kanske bör finnas så nu tänkte jag be kunniga svenskar om hjälp!

 

Kan nån direkt tipsa mig om en bra kamera för 10 lappar, ny eller begagnad som fungerar bra....kommer att filma mycket snabbt körande fordon som snöskotrar, bilar och motorcyklar samt mina barn och andra "svensson" prylar!

 

Eller ge mig tips på vad man kan leva utan och inte och vad som bör finnas på en kamera för dom pengarna!

 

Självklart vore det skoj om den tog hyffsade stillbilder, staibiliserade upp min skakiga händer hyffsat samt även kunde fungera som webcam...och ha fjärrkontroll!

 

Så snälla, ge mig tips...vill köpa en under början av veckan som kommer och gärna ha den innan helgen, men finns det stora summor att spara på att ta den ifrån nått annat land så e det okej!

Länk till kommentar
Share on other sites

Välkommen till Voodoo Film! :D

 

Först så rekommenderar jag dej att läsa om kameran uppbyggnad och funktioner ur våran alldeles egna filmskola. Då får du åtminstone ett hum om vad som är bra att tänka på när du köper en ny kamera.

 

http://www.voodoofilm.org/artikel/videokamerans-funktioner.aspx

http://www.voodoofilm.org/artikel/videokamerans-uppbyggnad.aspx

 

Du kan också ta en titt i olika vide/film-tidningar som t. ex. DigitalVideo. Där recenseras nya kameror i varenda nummer.

Länk till kommentar
Share on other sites

Har köpt lite tidningar men det har inte gett så mycket, vart rätt snabbt påkommet att jag skulle köpa en kamera och jag skulle liksom behöva den tills nästa helg så jag känns tyvärr inte ha så mycket tid att fördjupa mig i alla funktioner osv...tänkte därför ta råd av dom redan kan!

 

Har hittat 2 kameror nu som det känns som att det står imellan, men jag är tveksam på en sak angående den jag är mest intresserad av just nu....den verkar ej finnas kvar hos tex Cyberphoto längre men vid en sökning på google så har dom haft den och gett den bra betyg!

 

Är mest sugen på Panasonics NV-MX500B men det verkar nästan bara vara telemekano.se som fortfarande säljer den, har även blivit tipsad om NV-GS200 som också finns hos telemekano till ett högre pris än MX500 trots att den har digital stabilisator jämfört med MX500:ans optiska plus att MX500 har högre upplösning på stillbilder vilket passar mig bra pga brist på stillbildskamera!

 

Så valet står nu imellan MX500 och GS200 och vid prisletning så visar det sig att dom finns till ungefär samma priser (skiljer 431:- till GS200:ans fördel!) så vilken är den bättre av dom....snälla hjälp mig nu!

 

Vill ha eran hjälp nu, vilken av dessa 2 är bättre...eller finns det nån annan som man hellre bör slå till på, måste nog köpa en i morgon och har fortfarande ingen aning om vilken jag ska ha...hjälp mig och jag kommer att förevigt vara Voodoo tacksam och trogen!!!!!!

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad jag sett/läst om dem kamerorna så finns där inget speciellt som väger över för någon av dem. Verkar rätt lika i det mesta. Ta den som du är mest sugen på (verkar vara NV-MX500B). Oavsett vilken du väljer tror jag inte du blir besviken.

Länk till kommentar
Share on other sites

... om du kan. Att vara pressad att köpa en dyr pryl till nästa tisdag är nog ingen bra sits. Take it easy, hyr en kamera om det är akut.

 

Rekommendrear Panasonic GS 400. Den har tre chips (trechippare) och ger oöverträffad bildkvalité. Tar oxå jpg-stillbilder samtidigt som du filmar. Semiproffsgrunka. Har oxå både digital och analog anslutningar, det betyder att du kan spela in och redigera t ex video8, VHS, TV m m.

 

Kostar under 15 papp på Pricerunner / Technik... nånting (den tyska firman), svensk manual medföljer trots uppgift om motsatsen. Här kostar den drygt 20. Du behöver köpa till minneskort om du vill spara stillbilder.

 

Berätta hur det går och lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Det vart MX500:an, har ju också 3xCCD samt tar stillbilder i 3 megapixel och har dom flesta ut och ingångar...ja allt utom bluetoth!

 

Kan filmas i widescreen format också om jag fattat rätt, har pratat lite med en av era forummedlemar och han ansåg att MX500:an istort sett va en semiproffskamera!

 

Ja jag hoppas iaf att jag blir nöjd, kameran är iaf beställd och ska skickas imorrn så!

 

Jag återkommer när jag testat den lite, tack för all hjälp tillsvidare iaf!

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Ottosson]Ska du ha en MX500 så bör du ha bråttom, fanns inte mer än 2 eller 3 st kvar hos Panasonic![/citat]

 

Rör mig inte ryggen om jag skall vara ärlig. Det finns säkert en annan kamera i så fall, eller rätt vad det är så kommer en ny modell. Sen åratal i databranchen har jag lärt mig att det är ALDRIG bråttom med teknikgrejor. Det kommer mera och bättre och billigare.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...