Jump to content

Recommended Posts

har kommer en liten forsättning på ett annat ämne. hur man gör för att sina 3d animationer som man har renderat till avi. ??? eller i alla fall så man kan använa dom till sin film

 

Var nog lite snabb förrut :P

 

Vad är frågan?

Om det är en fråga om avi och rendering så är svaret nej. Rendera aldrig direkt till avi, rendera till bildsekvens.

Link to post
Share on other sites

Högerklicka på time-linen och välj playblast, höhö.. Då blir de som standard en avi fil.

 

Men nej, hela syftet är ju att rendera ut i rena frames. Dvs bilder, tror de flesta video-redigeringsprogram klarar image-sekvenser. är 90% säker på att de du använder och klipper i stödjer det med.

Link to post
Share on other sites
Högerklicka på time-linen och välj playblast, höhö.. Då blir de som standard en avi fil.

 

Men nej, hela syftet är ju att rendera ut i rena frames. Dvs bilder, tror de flesta video-redigeringsprogram klarar image-sekvenser. är 90% säker på att de du använder och klipper i stödjer det med.

 

En följdfråga

 

Ska man inte ta ut filen i mov/qtanimation eller så? Blir det sämre då?

 

Villka rena bildfromat ska man välja som funkar med AE?

Link to post
Share on other sites

Jag renderar alltid ut till okomprimerad tiff.

En utav fördelarna med att rendera till bildsekvens istället för t.ex. quicktime är att datorn skulle crasha eller om man måste avbryta renderingen p.g.a. att man behöver datorn till nått annat så finns alla frames som man hunnit rendera kvar, då kan man forsätta rendera när man vill. vilket format man än använder så är det viktigt att man ser till att välja format med alpha mask om man ska komposa animationen med annat material som man filmat.

Det absolut bästa är att rendera olika såkallade PASS. D.v.s. man rendera skuggor, reflektioner, Färg (Diffuse), Occlusion o.s.v. till olika sekvenser.

Då kan man komposa det hur man vill. D.v.s. om man vill ha svagare skugga så sänker man bara opacitet på det lagret i t.ex. Ater Effects.

Hoppas det inte blev för rörigt

Link to post
Share on other sites
En följdfråga

 

Ska man inte ta ut filen i mov/qtanimation eller så? Blir det sämre då?

 

Villka rena bildfromat ska man välja som funkar med AE?

 

 

Ja. Simplaste formatet är väl PNG som jag kör med då och då. Då får du med alphan också + de tar relatift liten plats. Men 32bitars tiff eller något är väl bättre, Möjligtvis .TGA

 

Sen som Zyx skriver.. Kolla nere ihögra hörnet på Renderlayer :) Googla lite. OC-pass är bra, lika så Zdeepth. Renderar snabbt och ger bra resulat i comp sedan!

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...
Tack för era förklaringar, jag förstår hyfsat.

 

Ska man använda mentalray eller maya soft/hardware vad betyder dessa val?

 

Jag ser ju en skillnad i bilden, men vad händer igentligen?

 

Asså maya soft är en renderare och likaså mentalray. maya soft är renderarn som alias själva har gjort och som är sämst. mentalray är en bra rendare som dom har implementerat till programet. maya soft kan du använda till små grejer som kanske inte skall vara specielt realistiska. medans med mentalray kan du göra exakt va du vill den har så många funktioner så du kan få bilden att se ut exakt som du vill ha den.

 

känns kanske som du borde göra lite renderings tutorials innan du börjar med att göra film klipp bra om man kan få en bild till att bli perfekt innan man startar igång ett film projekt. Det är väldigt invecklat men sök runt lite på egen hand. så man lär sig bäst känner jag (3d kurser är för noobs som inte kan stå på två ben själv) om inte annat så kan du i alla fall lära dig allt som går att lära sig om 3d helt på egen hand

 

ps. förlåt om man lät dryg men har dålig erfarenhet av skolor som lär ut 3d och förlåt för den hastigt skrivna texten och juste MovieMaker "Om man inte ger 110%, varför ge någonting alls.." om man ger 110% av sämst blir det ju inte bättre för de, tänk på den du d.s

Link to post
Share on other sites
Asså maya soft är en renderare och likaså mentalray. maya soft är renderarn som alias själva har gjort och som är sämst. mentalray är en bra rendare som dom har implementerat till programet. maya soft kan du använda till små grejer som kanske inte skall vara specielt realistiska. medans med mentalray kan du göra exakt va du vill den har så många funktioner så du kan få bilden att se ut exakt som du vill ha den.

 

känns kanske som du borde göra lite renderings tutorials innan du börjar med att göra film klipp bra om man kan få en bild till att bli perfekt innan man startar igång ett film projekt. Det är väldigt invecklat men sök runt lite på egen hand. så man lär sig bäst känner jag (3d kurser är för noobs som inte kan stå på två ben själv) om inte annat så kan du i alla fall lära dig allt som går att lära sig om 3d helt på egen hand

 

ps. förlåt om man lät dryg men har dålig erfarenhet av skolor som lär ut 3d och förlåt för den hastigt skrivna texten och juste MovieMaker "Om man inte ger 110%, varför ge någonting alls.." om man ger 110% av sämst blir det ju inte bättre för de, tänk på den du d.s

 

Okej det var lite som jag misstänkte med renderingen. Då förstår jag mera. Jag har kollat några renderingstutorials.

 

Ja jag går inte i skolan så jag får lära mig Maya på de olika forumen på nätet. Ska väl köpa ett gäng nätkurser när jag får tid (och råd), just rendering behövs det mer fördjupning i då rendering i 3D världen verkar vara bredare än i e.x. AE världen

 

Schysst med voodoo med, här kan man få många bra tips. Jag har gjort en missil i Maya, men den ser lite tecknad ut u slutstadiet....inte lite heller...ganska mycket tecknad ut. Den är renderad med mayasoftware, ska testa att ställa om den till mental ray och labba lite med texturen.

 

Är 3D arbetet uppdelat i tre steg? Har jag missat något?

 

Modellering

Texturering & (ljus)

Rendering

Link to post
Share on other sites

Jag har gjort en missil i Maya, men den ser lite tecknad ut u slutstadiet....inte lite heller...ganska mycket tecknad ut. Den är renderad med mayasoftware, ska testa att ställa om den till mental ray och labba lite med texturen.

 

Är 3D arbetet uppdelat i tre steg? Har jag missat något?

 

Modellering

Texturering & (ljus)

Rendering

 

Först, MR är en bättre renderare än Maya software det håller jag med om. Men om det ser tecknat ut så tror jag mer på textur än typen av renderare.

Hårdvarurendering har sin plats, om du har ett grafikkort som fixar detta, vid bland annat partikelrendering.

 

Är du ute efter en stillbild så stämmer din arbetsgång rätt väl men animering kan passa in både före och efter texturering.

 

För det tredje så finns det alldeles utmärkta 3d utbildningar med fördelen att man kommer i kontakt med likasinnade som man kan utbyta erfarenheter av. D.v.s. om man inte är både en enstöring och världsmästare som inte kan lära av andras erfarenhet.

Link to post
Share on other sites
Först, MR är en bättre renderare än Maya software det håller jag med om. Men om det ser tecknat ut så tror jag mer på textur än typen av renderare.

Hårdvarurendering har sin plats, om du har ett grafikkort som fixar detta, vid bland annat partikelrendering.

 

Är du ute efter en stillbild så stämmer din arbetsgång rätt väl men animering kan passa in både före och efter texturering.

 

För det tredje så finns det alldeles utmärkta 3d utbildningar med fördelen att man kommer i kontakt med likasinnade som man kan utbyta erfarenheter av. D.v.s. om man inte är både en enstöring och världsmästare som inte kan lära av andras erfarenhet.

 

 

Hej

 

Tack för tipsen om texturering, vet du var det finns sådana 3d utbildningar du nämer och vill du rekomdera någon?

Link to post
Share on other sites
Hej

 

Tack för tipsen om texturering, vet du var det finns sådana 3d utbildningar du nämer och vill du rekomdera någon?

 

Beror på hur gammal du är. Har du rätt att gå på högskola finns det ett antal nätbaserade utbildningar. Går att hitta på studera.nu.

Sedan har Högskolan Väst en mycket bra 180 poängs program som inte bara går in på 3d biten i datorn utan också fokuserar på den konstnärliga biten.

 

Är du på gymnasienivå eller yngre så är det värre med mina kunskaper om kurser. Jag vet att vissa studieförbund har kurser men då ska det ju gärna vara på den ort man bor. Om jag hittar något så meddelar jag dig.

Link to post
Share on other sites
Beror på hur gammal du är. Har du rätt att gå på högskola finns det ett antal nätbaserade utbildningar. Går att hitta på studera.nu.

Sedan har Högskolan Väst en mycket bra 180 poängs program som inte bara går in på 3d biten i datorn utan också fokuserar på den konstnärliga biten.

 

Är du på gymnasienivå eller yngre så är det värre med mina kunskaper om kurser. Jag vet att vissa studieförbund har kurser men då ska det ju gärna vara på den ort man bor. Om jag hittar något så meddelar jag dig.

 

Tack Stefan

 

Jag ska kolla på studera.nu, jag har passerat gymnasienivån. 27år :-) bor i sthlm. Som sagt om du hör om någon cirkel eller kurs får du gärna hojta, jag är lika intresserad an själva utbildningen som att träffa likasinnade :-)

Link to post
Share on other sites

Ifall du vill ha en bra ljusset upp så kan du köpa en från Gnomon som heter dayligth rig som är riktigt grymm fake -GI renderare som renderar snabbt! Fungerar dock nog bara med mentalray.

 

Och sedan att maya software är sämst? Nej. De är en riktigt bra renderare som i vissa fall renderar snyggare en Mentalray och snabbare. Så man måste nog lära sig båda.. Men MR är riktigt bra faktist, om du inte vill lägga ut 100k på typ Renderman som är snäppet bättre :)

 

Edit: JA! du har missat några grova steg i 3d-arbete. Tex Comp och ANIMERING!! Vi är på ett film-forum så du vill väl göra något rörligt ? Animering / Dynamiska saker i maya ska du kika riktigt nära på! :)

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Similar Content

    • By xingchen
      Jag har en XP-Pen deco 01 (stor som 10“x6.25“ ), har ritat i SAI och andra program och redigerat foton i Photoshop CS och lite andra småprogram. Jag är extremt nöjd med både penna, platta och program.
       
      Så kallade ritplattor är inte särskilt bra att rita med. Det är sjukt svårt att få bra precision och snygga linjer eftersom du inte ritar direkt på det du ser. Du kommer aldrig i närheten av att rita lika bra som med papper och penna.
       
      Jag är på jakt efter en ritskärm ( ips skärm Ritbord) för att illustrera med.Det finns dyrare modeller där du kan se det direkt i tavlan, eller rita direkt på skärmen.
       
      Platta med inbyggd skärm är helt intuitivt... det är svårbeskrivet men det känns exakt som att rita med en filtpenna på plastfilm med orginaltippen, med skillnaden att man kan ångra direkt. Sudda något är att vända på pennan och gnugga med en suddigumsliknande gummiyta.
       
      Personligen vill jag gärna kunna jobba med skärmen i knät och de bör funka (med pressure sensitivity) i Painter/Illustrator/Art Rage.
       
      Jag traskade in på XP-Pen's Officiell hemsida : https://www.xp-pen.com/goods/show/id/225.html och kollade in där och kom fram till att jag inte skulle ha den där värsting modellen .
       
      Denna Artist 15.6 skärm (eller liknande) kombinerad med en touch-känslig penna, LED-display med hög upplösning (1920 x 1080) med en vinkel på 178º och 16,7 miljoner färger.6 ExpressKeys som kan anpassas, Penna med 8192 trycknivåer.
       
      Upptäckte denna tablet XP-Pen Artist 15.6 med inbyggd skärm, alltså en skärm som man kan rita på med en penna. Vilken dröm, tänkte jag, när det gäller att rita och animera. Dock fick man ju se kostnaden: ca 3800 kr. men jag vill så gärna ha den!
    • By andreasingo
      Undrar hur man gör när man ska kombinera live-action och datoranimering, i de fall där kameran rör sig mycket och kamerarörelserna måste överföras till datoranimationen på ett realistiskt sätt. Kollade på något inslag på TV om att man använder någon funktion i datoranimeringsprogrammet som synkar kamerarörelserna i live-action materialet med det animerade materialet. Är det någon som vet hur man gör detta i Autodesk Maya? Om inte detta går finns det något annat program man kan använda?
    • By andreasingo
      Tjaba! Håller på med ett animationsprojekt "Alien Forever", vars manus jag postat i manusforumet. Jag har lagt upp en strategi för att lyckas med ansiktsrörelser, ska använda mig av morphing är det tänkt. Min fråga är om någon känner till något bättre sätt (inte motion-capture) för att lyckas få fram hyffsat skådespel för karaktärerna? Det är just ansiktsrörelserna som känns svårast för min del, för det är där skådespelet ska komma fram och jag använder mig av mycket dialog.
    • By MovieMaker
      Än så länge bara en modell men inom ett par veckor kommer de här vara en 1 minut lång animation. Kommer posta resultatet här då.. ^^
       
      UPPDATERING: Färdig animation -> http://www.vimeo.com/11007176

    • By RedFilm
      Hej. Jag sitter o jobbar lite med en 3D Modell av min son som uppvärmning inför ett kommande projekt. Skulle vara bra o veta vad ni tycker och hur ni skulle förbättra resultatet.
      Har inte börjat med ögonen och han ska ha keps på sig så inget hår heller.
       
      http://www.redfilm.se/sebas_3d4.jpg
      http://www.redfilm.se/sebastean_3D_SideBYside.jpg
       
      Jobbat med Maya, zBrush och photoshop
×
×
  • Create New...