Jump to content

Återupprepa samma transition mellan många klipp

adamhaglund
 Share

Recommended Posts

Jag har en serie stillbilder, ca 500 stycken, som ska sättas ihop till en kort film. En enkel tecknad film, helt enkelt.

För att få övergången mellan stillbilderna mjukare tänkte jag lägga en transition - Cross Dissolve, tror jag - mellan varje bild. Men eftersom det är 500 bilder tar detta enormt lång tid om jag ska göra det klipp för klipp.

Så, min fråga är:

Finns det något sätt att automatisera detta på något sätt, så att samma sorts transition automatiskt hamnar mellan varje bild/klipp?

Jag använder Final Cut Express.

Tacksam för svar!

/Adam

Tack för svar!

Jag är dock lite osäker... har testat men får det inte att funka.

Alltså, själva "transitionen" ligger ju emellan bilderna, inte _i_ dem. Ska den här manövern funka ändå?

Hursomhelst, det jag vill åstadkomma är smidigare bildövergångar. Det är som sagt ca 500 bilder tagna ur samma vinkel, och i varje bild flyttas några objekt. När det spelas upp nu blir det ganska hackigt, och det vore bra om det går att göra det lite mer smooth... Finns det något bra verktyg för detta?

• 2 weeks later...

men om det är så att du har kameran på samma ställe hela tiden och du upplever att det är hackigt... då är det ju inte att det inte är med någon övergång utan att bilderna är för långa på tidslinjen... du vet... Ett normalt filmklipp här i sverige består ju oftast av 25 bilder i sekunden, det är ingen crossdisolve mellan dessa utan bara väldigt många under kort tid.

Testa alltså att dra ner deras längd, det kommer ta tid med 500 bilder men som vilcans sa så finns det såna dära stopmotion effecter som fixar det åt dig. JAg vet inte var dock

Abbe

Det stop motion-effekten gör är alltså precis att göra dissolves mellan bilder, den har alltså inget specifikt med stop motion att göra, men är tänkt att användas till det. Mycket användbart om man inte orkar animera i 25 fps. (Jag har inte använt den effekten bör jag förresten tillägga.)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Similar Content

• By Helium
      Tjena! Jag går sista året på högstadiet nu (9:an) och har ännu inte valt ett gymnasium.

Jag vill gärna jobba/lära inom Film och Animation (vfx) samtidigt i gymnasiet.

Jag har tittat in i mediagymnasiet i nacka och den verkar ju bra

Har ni fler tips?
    • By DanielSatari
      Jag söker dig som är en fena på Zbrush, eller har tillräckligt med kunskaper för att rendera och göra enkla animeringar av en modell.

Vi är i slutfasen av en pilotfilm där vi fått ett troll modellerat i zbrush och behöver din hjälp.

Det finns en symbolisk summa för arbetet, dock är det för dig inga större åtaganden, jobbet är i stort sett klart. Det ligger liksom bara fast i burken och vill ut. ;)

Hör av dig så pratar vi mer om jobbet. Visar du dig intresserad i projektet och vi får ett fint samarbete ligger det otaliga timmars jobb framför dig till långfilmen.

Stort tack.

Daniel Satari
      Regissör och producent för filmen Orestes.
      daniel.satari@gmail.com eller 0736732101
    • By markus.ek
      Hej!

Har en fråga om transitions i programmet adobe premiere elements 10.

Jag körde Corel Videosuit prox4 innan och gjorde bland annat denna film:

Och nu har jag bytt program till premiere elements 10, och har gjort denna film:

Det är en skillnad jag vill fixa till, när jag väljer en transition så liksom bilderna fadas in i vandra som övergång, i corel följde även ljudet med i den transitionen.. men i premiere är det bara bilden, ljudet blir en tvär övergång.

Hur fixar jag det på enklast sätt i premiere? finns det nån övergång som ser lika ut och som även då gör samma effekt med ljudet?

Kan ju inte vara så att jag måste in och lägga klippen lite omlott och sen dra ner volymen på ena och samtidigt öka på andra.

Enkel lösning på det? =)
    • By MrOddwick
      Jag har en youtube-kanal där jag har lagt upp nio filmer som jag har gjort i After Effects. Nu känner jag att jag har lite mer kunskaper än vad jag hade för en månad sedan så jag hade tänkt att lägga upp tutorials. Jag gör detta såklart för att dela med mig av kunnskaper men också för att utveckla mig själv, då jag skulle kalla mig själv för nybörjare. Så jag hade tänkt att lägga upp mitt första tutorial inom kort tid (idag förshoppningsvis). Så håll gärna koll på min youtube-kanal för er som lär sig After Effects! Titta igenom mina filmer så får ni några smakprov på vad jag tänker göra tutorials på. Vissa av filmerna har jag gjort med hjälp av tutorials så jag tänker inte kopiera dom rakt av utan kanske göra liknande videos fast med en mer personlig touch.

MrOddwicks kanal - YouTube

Jag rekommenderar även andra att göra tutorials så att det finns fler att välja på därute!

P.S Om ni har några förslag på vad ni vill lära er så skriv gärna i denna tråd!
    • By tinah
      Hej!

Jag har filmat HD med min Canon EOS 500. Jag vill använda filerna för att redigera dem i Final Cut Express HD 3.5.1 (några år på nacken). Men, filerna kräver att jag renderar dem för precis allt allt allt. Måste det vara så, undrar jag? Varför kan jag inte redigera HD-filer i ett program som är avsett för att redigera HD-film?

Jag har läst i ett inlägg på ett annat filmforum att filer med codec h.264 inte är gjorda för att redigeras. Men hur löser då andra detta problem för att bearbeta filmklipp man tagit med digital foto eller videokamera. Vilket program läser dessa filer lika smidigt som när man använder dv-klipp från ett dv-band?

En parentes: Enkla iMovie fixar att bearbeta mina hd-filmklipp, men inte det mer avancerade programmet Final Cut Extress HD. Någon som vet något?

Tack på förhand :)

/Tinah
  • Create New...