Gå till innehåll

"Ödet", manus som innehåller första scenerna


Senapse

Recommended Posts

Hej, jag har här laddat upp de första scenerna ur ett manus som jag än så länge kallar "ödet". Filmen ska handla om en patetisk ung man som ska ta livet av sig och som i sista stund ångrar sig, men dör ändå pga en olycka. "Ödets ironi" var det första ja tänkte när jag började skriva.

 

Hade velat ladda upp mer av manuset men om jag ska vara ärlig så har jag inte skrivit längre än 5 sidor.

 

Skulle vara tacksam om någon kunde läsa igenom och se helt enkelt om ni gillar upplägget och den patetiske unge huvudpersonen Marco.

 

Tack på förhand!

/ Senapse (f.d. Senap men no more pga glömt lösenord lol)

Ödet.pdf

Länk till kommentar
Share on other sites

Tja... det är samma idé som Simon Staho med Dag och natt, "lånade" från Abbas Kiarostamis film Tio, och det känns kolsvart. Det var precis vad jag såg som ett problem i Dag och natt också. Man vet hur det ska gå, det finns ingen öppning. Inga samtal leder nånvart, han har bestämt sig. Ingen av dem han söker upp kan ändra på det. Vilket i mina ögon gör hela filmen rätt ointressant.

 

Jag vet inte hur du har tänkt dig fortsättningen. Ska din huvudperson komma på att han vill leva trots allt och sen dö i en olycka? Kort- eller långfilm?

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, temat är väl inte sådär jätteoriginellt, men det kan funka. Jag har själv gjort en film som har ett tema i närområdet...

 

Först lite om ditt sätt att skriva... Du skriver väldigt litterärt. Tänk på att bara skriva saker man kan se och höra som åskådare (med undantag av karaktärsbeskrivningar). Skriv t.ex. inte "...mer som Anna är van att se honom". Använd inte litterära omskrivningar som "Den unge mörkhyade mannen" istället för att helt enkelt skriva "Marco". Hur han ser ut ska du beskriva första gången vi ser honom. Eller krångliga förklarande meningar som "Viss irritation uppstår hos Marco när Anna är så provocerande mot honom". Var rakt på sak, t.ex. "Marco blir irriterad".

 

Om du tar bort all information som man inte kan se eller höra kommer du att märka att Anna presenteras väldigt dåligt. Det framgår inte att hon är hans flickvän förrän hon smeker hans kind. Kan du visa deras relation tidigare, eller är det meningen att man ska ana det allteftersom?

 

En annan sak att tänka på (som MÅNGA amatörfilmare bör tänka på eftersom många gör detta misstag): Man MÅSTE inte inleda en film med att huvudkaraktären vaknar i sin säng och går upp. Det är sällan särskilt intressant att se, men är jättevanligt av nån obegriplig anledning. Gör ett intressant anslag istället. T.ex. kanske du kan inleda hela filmen en bit in i grälet med Anna på ett sådant sätt att man först inte förstår vad de grälar om, men blir nyfiken på det och vill veta vad de grälar om; och först efter ett tag framgår det vad Marco tänker göra. Det är bara ett förslag, och du kan säkert komma på nåt bättre, men det är ett exempel på en öppning som är mer kraftfull.

 

Tänk på att en manussida blir ungefär en minut film. Så långt du har skrivit här blir det alltså fem minuter film, utan att det har hänt särskilt mycket. Titta på vad du har skrivit som verkligen är relevant, och tänk på att publiken lätt blir uttråkad. Pröva att få ner det du har skrivit nu till en sida (eller max två). Det borde gå utan att tappa någon relevant information.

 

Ledsen om det här låter negativt, men det är menat som uppmuntrande. Jag älskar självmordhistorier. :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

ja, monic och vilcans - tack så hemskt mycket för era svar. Speciellt vilcans' som är mycket hjälpsamt.

 

Själva temat är ju inte alls originellt som ni båda påpekar men något jag ändå vill göra (främst för att ta itu egna problem, vilket jag brukar göra genom att skriva men försöker nu genom att göra film). Det handlar ju om man kan hitta en ny eller iaf en egen vinkel på det hela.

 

Att det är för långt kan ja fullt instämma i efter att ha läst det igen nu några gånger, ett par dagar senare. Skulle det se bättre ut om man började med en scen där Marco och Anna är hemma hos henne och pratar lite lätt då han plötsligt antyder att han ska ta livet av sig. Det de pratar om i toaletten. Då skulle ju introt bli både kort och antyda samma som det nuvarande introt gör.

 

Angående scenen då han vaknar upp... tänkte jag inte alls på men det stämmer ju så bra. "Alla" gör ju samma scen *skratt*. Vill dock inte ta bort den då den passar in bra på honom och med det faktum att han måste stå ut med sin egen skit. Kanske flytta till ett senare tillfälle bara?

 

Att jag beskriver för mycket är en sjukdom, skriver litterärt annars. Ska dra ner på överflödiga beskrivningar, hehe :D

 

Meningen med filmen är att hans olika samtal med sina bekanta faktiskt kommer att leda nånstans, de kommer övertala honom att fortsätta leva. Då dör stackarn på slutet ändå pga en olycka som sagt.. :( Han kommer bli en bättre, mindre patetisk och mindre monotom människa. Så.. öh, på sätt och vis så är det kanske en glad film? hehe

 

Ledsen om det här låter negativt, men det är menat som uppmuntrande. Jag älskar självmordhistorier. :-)

 

Tog det inte alls så, mycket bra feedback - tack så hemskt mycket!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...