Jump to content

Jag vill bli regissör och manusförfattare!

Recommended Posts

Vet inte riktigt vart jag ska skriva detta, så jag tar det här.

Innan nån kommer med inlägg som, ”kolla runt på sidan” osv. så tänkte jag att det kanske kunde vara bra att ha en egen tråd om detta.

Det är så att jag vill bli en regissör och filmmanusförfattare. Jag har bara spelat in några halvruttna kortfilmer än så länge men jag tänker stort i alla fall :).

Jag håller bl.a. på att skriva på en del manus och har ganska många idéer nedskrivna.

Har inte tänkt gå någon utbildning i något av det. (manus kan man ju lära sig på Internet och regi vill jag lära mig på mitt sätt :))

Tänkte att detta kunde bli som en liten tråd om detta :), om tips för att lyckas osv.

Mina egna funderingar och tankar kring detta är då många.

Bl.a. så tänkte jag börja försöka få lite stöd till min förta riktiga (något så när independent) film om något år, när jag har skrivit klart manuset och rest klart runt jorden :).

Efter den (som kommer spelas in, på nåt sätt (tror faktiskt på den)) så har jag en lite dröm om ”hollywood” (don´t juge me :)), och hade tänkt åka till Amerika på något sätt.

Eftersom jag inte har något s.k. GreenCard så ska jag gå med i det lotteriet (vet att chanserna är små).

Om jag nu, mot förmodan skulle få ett greencard, så skulle jag flytta dit, in med någon room mate, och jobba som vad som helt tills något produktionsbolag skulle köpa manuset och kanske mig som regissör. Osv. så skulle den storyn ha sett ut.

Men nu, eftersom jag inte räknar med att få ett greencard genom ett lotteri så tänkte jag på något sätt få kontakt med olika produktionsbolag ”over there” och resa över ibland för att försöka sälja något manus, när (om) någon köper något så har man ju en fot inne, och om man får jobbet som regissör så antar jag (?) att man får något sorts uppehållstillstånd. Sen efter det så får man väl bygga på drömmen allt efter som…

Jag VET att i alla fall en del av mina idéer och manus kan ha en bra story som jag antar att någon är intresserad av (de är inte bara några vanliga rambo-die hard filmer jag håller på med, utan ganska djupa drama filmer osv.).

En sak som gör att jag tror (ganska) mycket på mig själv är att jag har dessa drömmar som jag försöker uppfylla, och det är i stort sett bara dem jag lever efter, så jag kommer försöka göra vad jag kan för att uppfylla dom.

Vad jag vill med denna tråd är att bara få tankar, kommentarer och tips på vad man ska tänka på osv.

Så shoot! :)

OJ.....

Vart ska man börja!?!...

Vill först inte säga att jag inte är ute efter att krossa dina drömmar utan ta ner dig på jorden lite...

"vi har ju spelat lite fotboll på rasten i skolan, så nu tänkte jag ringa till Manchester United och fråga om de har en plats över i a-truppen"

Vad får dig att tro att du som helt okänd svensk, utan kunskap, erfarenhet och kontakter ens ska få tag på telefonnummret till en städare på Paramont eller WB?

Lite hårda ord men jag menar allvar! jag vet filmfotografer, regissörer och skådespelare som tillhör eliten i sverige som har spenderat över ett år i Hollywood med agenter, med inbjudningar till "promopartyn" m.m utan att få ett enda kontrakt. att bara "sälja in sig" i hollywood kostar minst 1-3 miljoner och massor med tid.

Glöm Hollywood, gräv där du står, skriv historier om sånt du känner till. Skriv hela tiden, skriv ner alla ideer du får i ett block/dokument på datorn, bara några meningar som beskriver iden. Samla på dej ideer, läs igenom efter ett par månader, kolla vilka som håller fortfarande, sålla bort, börja utveckla ideerna till synopsis, fundera, skriv ner, utveckla. Börja med korta filmer, gör dom så bra du bara kan, inga kompromisser. Lär dej regissera. Skaffa dej livserfarenhet på så många områden som möjligt, om du är född på Östermalm flytta till Alby. Om du är gillar att ligga med tjejer, testa en kille. Få perspektiv, skriv, fundera, skriv. Kolla på porr, skriv. Osv

“If you’re going to dream, dream big” Minns inte vem som sa det men det spelar mindre roll. Om det är viktigt för dig att ta dig till Amerika så brukar det vara lättare att ta sig in om man har en utbildning. Kan alltid satsa på att skaffa ett jobb innan man åker, tex IKEA eller liknande, de brukar gilla att anställa svenskar på saker som har svenskanknytning och företaget brukar fixa uppehållstillstånd. Funkade för min kompis kusin som fick jobb (visserligen i Australian) på svenskinspirerade cafékedjan Miss Mauds.

Fixa en budget och satsa på independent projekt och ”hora” ut dem så mycket det går på festivaler och liknande. Om det är bra så kanske Hollywood får upp ögonen för dig och du kan få in en fot. (Och då är det viktigt att du minns den positiva Shelly på Voodoo :p)

Utbildningar har inte bara med att lära sig regi tex utan om att knyta kontakter för framtiden så det kanske inte är helt fel att gå någon kurs?

Det var inga dåliga planer du hade du. Ärligt talat verkar det inte speciellt genomtänkt. Bara att du skriver om greencard lotterier och bo med nån room-mate. Du kanske ska prova att söka en utbildning i usa? Då kan du ju fila på dina manus samtidigt. Eller varför inte söka skolor med filminriktning / produktion här i Sverige, det finns ju en del.

Du kan ju även posta dina manus i manusdelen här på forumet. Då kan du ju få lite mer konstruktiv kritik och vi kan se hur stor chans du har att lyckas där borta.

Jag tror många av dem som svarade på dina frågor har tappat drömmen för länge sedan. Det är fel tycker jag.

Ingenting är omöjligt. Tror du på dig själv så tror du också på framtiden du håller i händerna.

Men du måste förstå att det kommer vara så mycket negativ så (då menar jag NEGATIVA, där man tror man har tappat allt) som du kommer att gå igenom. Det måste du säga till att vara beredd för.

Sedan så finns det personer som enbart förstör andras drömmar, dem ska du verkligen akta dig för och dem finns. (100%)

Ju, mer en person hjälper uppfylla ens dröm, kommer ett steg närmare till sin egen dröm.

Jag önskar dig all lycka i världen, och kom ihåg bara att ingenting är omöjligt! :)

Ställ dig sist i kön.

Seriöst, lotteri? "ganska djupa drama filmer"? Tips: Jag har aldrig läst ett bra manus som beskrivits som ett "djupt drama" av författaren.

Men du ska självklart satsa om det är det du vill. Läs de två Corrado-trådarna på dvxuser för att se hur man som oerfaren och rätt talanglös kan bo och jobba i LA.

Shit va underbart att se någon som vill gå sin egen väg i den här för övrigt formstöpta branchen.

Eftersom jag varken är regissör eller manusskribent så är det nog det ända jag har att tillägga i den här tråden.

Bry dej inte om vad alla andra negativa människor skriver här.

John Lennon hade aldrig kommit dit han kom (okej jag vet att han blev mördad till slut)

om han hade lyssnat på alla negativa förstå-sig-påare som ville att han skulle utbilda sig och skaffa ett vanligt kneg.

Keep on livin'!

“If you’re going to dream, dream big” bästa citatet på länga där Shelly.

Director101 kör bara på med ditt race. Ett tips är att använda allt de negativa människorna säger till dig som tändvätska, de finns tyvärr för många av dom i världen.

Sen håller jag med Vanto, det finns vissa människor som nästan livnärar sig på att krossa folks drömmar, se upp för dom. Önskar dig en fantastisk karriär som regissör =)

Vet inte riktigt vart jag ska skriva detta, så jag tar det här.

Innan nån kommer med inlägg som, ”kolla runt på sidan” osv. så tänkte jag att det kanske kunde vara bra att ha en egen tråd om detta.

Det är så att jag vill bli en regissör och filmmanusförfattare. Jag har bara spelat in några halvruttna kortfilmer än så länge men jag tänker stort i alla fall :).

Jag håller bl.a. på att skriva på en del manus och har ganska många idéer nedskrivna.

Har inte tänkt gå någon utbildning i något av det. (manus kan man ju lära sig på Internet och regi vill jag lära mig på mitt sätt :))

Tänkte att detta kunde bli som en liten tråd om detta :), om tips för att lyckas osv.

Mina egna funderingar och tankar kring detta är då många.

Bl.a. så tänkte jag börja försöka få lite stöd till min förta riktiga (något så när independent) film om något år, när jag har skrivit klart manuset och rest klart runt jorden :).

Efter den (som kommer spelas in, på nåt sätt (tror faktiskt på den)) så har jag en lite dröm om ”hollywood” (don´t juge me :)), och hade tänkt åka till Amerika på något sätt.

Eftersom jag inte har något s.k. GreenCard så ska jag gå med i det lotteriet (vet att chanserna är små).

Om jag nu, mot förmodan skulle få ett greencard, så skulle jag flytta dit, in med någon room mate, och jobba som vad som helt tills något produktionsbolag skulle köpa manuset och kanske mig som regissör. Osv. så skulle den storyn ha sett ut.

Men nu, eftersom jag inte räknar med att få ett greencard genom ett lotteri så tänkte jag på något sätt få kontakt med olika produktionsbolag ”over there” och resa över ibland för att försöka sälja något manus, när (om) någon köper något så har man ju en fot inne, och om man får jobbet som regissör så antar jag (?) att man får något sorts uppehållstillstånd. Sen efter det så får man väl bygga på drömmen allt efter som…

Jag VET att i alla fall en del av mina idéer och manus kan ha en bra story som jag antar att någon är intresserad av (de är inte bara några vanliga rambo-die hard filmer jag håller på med, utan ganska djupa drama filmer osv.).

En sak som gör att jag tror (ganska) mycket på mig själv är att jag har dessa drömmar som jag försöker uppfylla, och det är i stort sett bara dem jag lever efter, så jag kommer försöka göra vad jag kan för att uppfylla dom.

Vad jag vill med denna tråd är att bara få tankar, kommentarer och tips på vad man ska tänka på osv.

Så shoot! :)

Inspirerande!

Hör av dig om du får igång något projekt så fotar jag åt dig :)

• 2 weeks later...

Jag studerar på filmgymnasiet, halva filmkursen är en manus-kurs. Jag ville bara säga att alla manus som folk lägger ut på voodoofilm är helt sneknullade. Om du verkligen VILL satsa på en filmkarriär så ska du gå en utbildning.

Varför satsa på USA direkt? Börja skriv ned dina film-idéer direkt och skriv ihop kortfilmsmanus (Ha inte för stora tankar om dig själv!).

Jag tror på dig annars! Lycka till!

Jag ville bara säga att alla manus som folk lägger ut på voodoofilm är helt sneknullade.

Hårda ord av en liten fjortis!

Vad är det som får dig att tro att dina manus (eller vad dina lärare säger) ska vara så bra. ofta brukar utbildningarna gå stick i stäv med "den svenska filmbranschen" som absolut inte kan skriva manus. Visst finns det många ganska dåliga manus här men även en hel del nytänkande som inte finns i branschen. det är ju när man sätter upp strikta regler om hur ett manus ska skrivas som utvecklingen stannar.

Vad menar ni med att sälja in sig i hollywood kostar 1-3 miljoner kr? Det är väll smartare att åka dit och göra en filmutbildning på en respektabel skola (som iofs kostar runt de trakterna) så att man får ett gäng kontakter på vägen upp. Jag tror inte skolorna håller högre standard än någonannanstans men allting händer därborta och det är ett jäkla stort plus. Men frågan är om man ska åka dit och plugga och lägga pengar på det eller en egen produktion om man skrapat fram ett bra manus dvs.

Vad gäller manus så kan ju det här vara intressant att läsa:

http://filmnyheterna.se/Debatt/Manusfundamentalism/

Jag förstår vad han menar men håller inte med. You gotta know the rules to bend the rules. De har bara börjat förstå att det finns regler och nu har det börjat bli tittbart, nu saknas identiteten så att det kan bli mästerverk gjorda också. Att i anarki försöka skapa något blir i 999 fall av 1000 bedrövligt.

:)