Jump to content

dreJJan
 Share

Recommended Posts

Hejsan!

Nu är det så att jag införskaffat en mini-dv kamera, närmare bestämt Panasonic NV-GS90. Var uppe i Vemdalen och filmade lite i veckan som gått, och nu har jag kommit hem för att redigera detta i Sony Vegas. Har fört över filmerna i WinDV-1.2.3 via firewire, och nu undrar jag lite över renderingen.

Vad ska jag ha för inställningar för att få ut den bästa kvalitén till den normalaste storleken.

Vi tar t.ex. Forum-THAT, en snowboard film. Den är ca 40 minuter lång och på ca 700 mb. Den har en bithastighet på 111 kb/s, mått: 656x496, mer vet jag ej, men det kanske hjälper lite på traven.

Jag har fått ihop en liten film på ca 8 minuter från resan, och lite snabbt uträknat, om jag jämför med Forum filmen, borde min film ligga på ca 140 Mb. Ska jag rendera ut den okomprimerad, för att sedan komprimera den i något annat pogram som t.ex. Magic_Video_Converter_8.0.2.18 , (såg det i en youtube guide), eller hur ska jag göra? Ge mig era tips och trixs, de är till stor hjälp!

Har även hört talas om något som kallas "deinterlace" tror jag, så att strecken som bildas försvinner. vad är detta och hur går jag till väga? Nu har jag prövat att rendera ut en liten snutt på 18 sekunder i uncompressed, för att sedan använda Magic video converter med inställningarna XviD-9600kbps, Mp3-256kbps, den oredigerade från vegas blev på 764 Mb, efter att jag använt magic video converter och converterat till samma filtyp .avi, vart den 13 mb. hjälp, är som ni nog förstått ej så insatt i ämnet!

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Similar Content

• By RedRocker
      Hej!

Ja detta är väl kanske den mest simpla fråga som ställts på Forumet...?
      Jag har googlat i timtal utan resultat, så troligtvis är det FÖR självklart för att någon annan ska ha haft samma problem...

Saken är denna:

Jag har i Sony Vegas Pro 12 färdigställt en liten film på ca 12min. Full HD.
      Denna vill jag nu skicka i bästa möjliga kvalité på ett USB-minne till en god vän, som kommer att bearbeta den ytterligare. (i Mac)

Rendera har jag gjort utan problem... (tror jag, om jag nu hittat rätt inställningar vill säga).

Men efter renderingen vill jag ju EXPORTERA en WMV/MPEG/AVI fil eller vad som nu lämpar sig bäst....

För länge sedan redigerade jag lite i Adobe, och där körde man ju "Exportera - Media Encoder"... men i Vegas är det på denna punkt inte sig alls likt.
      Tilt! Kommer helt enkelt inte vidare efter renderingen :-(

Har plockat upp annat material till Dvd Architect, så grejerna "fungerar" iallafall som de ska antar jag.

MYCKET tacksam för svar.
    • By bylletski
      Tja jag ska spela in en kortfilm i helgen och jag har en sån här kamera.

http://download.aiptek.eu/Camcorder/AHD%20H500/AHD-H500_Datasheet.pdf

Nu undrar jag i Sony Vegas går det att ändra bilden så att det blir en äkta filmkvalite? Jag kommer filma i 1080p eller är jag tvungen att köpa en kamera för 10-20 tusen bara för att få den här filmbilden?
    • By akokalela
      Kära forum!

Jag behöver skapa en kontur på en logga gjord i Illustrator, så som man kan göra med textobjekt, och undrar om det finns något smidigt sätt att göra det på?

Arbetar i vegas pro 11 fyi.
    • By DanielSatari
      Jag söker dig som är en fena på Zbrush, eller har tillräckligt med kunskaper för att rendera och göra enkla animeringar av en modell.

Vi är i slutfasen av en pilotfilm där vi fått ett troll modellerat i zbrush och behöver din hjälp.

Det finns en symbolisk summa för arbetet, dock är det för dig inga större åtaganden, jobbet är i stort sett klart. Det ligger liksom bara fast i burken och vill ut. ;)

Hör av dig så pratar vi mer om jobbet. Visar du dig intresserad i projektet och vi får ett fint samarbete ligger det otaliga timmars jobb framför dig till långfilmen.

Stort tack.

Daniel Satari
      Regissör och producent för filmen Orestes.
      daniel.satari@gmail.com eller 0736732101
    • By Jesterhead
      Vet inte om jag är på fel forums del men denna känns som mest rätt! Om inte ber jag om ursäkt!

Nu till min fråga, jag och två film intresserad kompisar har beslutat för spela in en film och min uppgift har blivit med största fokuset på redigeringen. Jag inte redigerat ett klipp de senaste två-tre åren har jag glömt de mesta och därför beslöt vi hos för göra en kort snutt ifrån filmen direkt. Detta så att jag skulle kunna träna och testa för se vad som blir snyggt.

Då man oftast har svårt för se allt som är sämre undrar jag helt enkelt om bilden förmedlar en bra skräck-känsla eller bör jag ändra på färger och annat i bilden?

Tack för den som tar sig tiden!
  • Create New...