Jump to content

Dags att skapa SwedishVideoEditingNorm?

IronLion
 Share

Recommended Posts

Vad sägs om att starta en industrinorm för videoredigering? Alla som har frågor kan på enda plats se vad som är den lösningen för ett bestämt problem. Konkret går det till att majoriteten här på forumet enas om vad som är den bästa tekniska lösningen på ett beskrivet steg i videoredigeringen. Sedan sammanfogas det till ett stort uppslagsverk online som ständigt uppdateras.

Var verkligen inte en särskilt imponerande idé.

Vissa saker behöver hålla sig inom vissa gränser bara för att det är sunt förnuft, exempelvis att inte sprida ut klippen över för många spår om det går att undvika, eller att spela in ljud på för hög nivå, men att försöka tvinga in andra i sina egna åsikter om "vad som är bäst" är inte bara retarderat, utan i allra högsta grad orealistiskt.

Det EXISTERAR INTE någon "bästa metod för given situation". Film är en konstform med oändliga uttryckmöjligheter. Att försöka sig på nåt sånt där håller enbart tillbax folk & är kontra-produktivt så det skriker om det.

Kortfattat:

Signal-nivåer, leverans-specar, kontaktdon, meta-flaggor, filsystem, medietyp etc: Standard uppskattas.

Arbetsmetoder, tekniska lösningar, filosofi etc: Standarder suger blöt ägg-mök.

Ibland behövs tillfälliga standardiseringar inom project för att hålla konsekvens om det är flera som jobbar på samma sak, men mer än så funkar inte över huvud taget. Allt beror på personliga förutsättningar & åsikter.

En norm är en förebild och vägledning för de som behöver kunskap om ett visst ämne. Konstnärer brukar inte hålla sig till normer och söker sitt eget uttryckssätt. Andra kan undgå problem och långvarigt sökande om det finns en norm. Jag spillde mycket onödig tid för att samla kunskap och testa olika redigeringsprogram/metoder. Istället borde man ägna tiden åt att filma. Med tanke på den stora vilseledande information som förekommer om hur man ska göra så anser jag att en norm är ett ideal som borde eftersträvas. Till sist: Varför finns det SIS, ISO, DIN, normer och standarder? I industrin är det ett kvalitetsmärke som alla företag vill visa upp utåt!

Eftersom van Caine har riktat angrepp mot mig (som har blivit bortredigerade i inlägget p.g.a. brott mot forumreglerna) vill jag förklara att jag är en lycklig nybörjare i videoredigering. Jag törstar efter kunskap som proffsen inte vill eller kan dela med sig. Att jag skulle vilja skapa en facistisk tankenorm är inte sanningen. Normer är frivilliga och dåliga normer har alltid övergivits.

Ett konkret verklighetsexempel på varför en norm för videoredigering behövs:

En filmare vill skicka en film/video till en filmfestival eller TV-station i en annan del av världen. Förlagan på DVD är i PAL som gäller i Europa. Ska förlagan kodas om till NTSC och hur? Behövs verkligen en total omkodning av hela materialet eller räcker det med en ändring i .ifo filen? Vem vet hur videon avspelas om regionkoden är satt till 0 tillsammans med PAL i en NTSC spelare?

Vilka formkrav har SVT, TV4 och andra kanaler för inlämnad material? Det finns säkert hundratals filmare varje år som undrar. Tro ni att TV-kanalerna har tid och lust att ständigt svara på nya samtal om standard? Med en frivillig fastställd norm vet alla vad som gäller och behöver inte svara på nybörjarfrågor utan kan istället hänvisa till normen.

Till sist är det den demokratiska majoriteten som arbetar fram en lämplig form för en norm och bestämmer vilka arbetspunkter och metoder som ska ingå i beskrivningen. Med tanke på det enorma antalet olika videoavspelare som finns och det antal frågor som syns omkring detta i olika forum så vore en enhetlig norm en lösning att undvika problem som i slutet drabbar filmaren själv om arga användare kallar honom för en klåpare.

Ska förlagan till en TV-kanal vara på 720p, 720i, 1080p eller 1080i? Ska signalen vara på 0,75V eller 1,0V? Vilka luminansvärden? Vilka codecs föredras och ger den bästa kvalitet? Hur uppstår fel? Vilket workflow skapar en effektiv arbetsprocess? Vilka program förorenar videomaterialet?

Kan en filmare på en enda gång och plats får reda på vad som är misstag så kan det spara honom mycket tid, pengar och ilska från klienter.

För det fösta, på vilket sätt skulle mitt inlägg vara redigerat pga personangrepp?

Om inte du ser nåt inte jag ser, så är den enda redigering som finns min egen, & resten är identiskt med vad jag skrev, ord för ord.

Jag skrev ursprungligen att det var en av dom dummaste idéer jag hört på länge, men tog bort det av en orsak du inte heller skulle uppskatta.

Second, vad du inte verkar förstå är att det är, precis som jag skrev först, STOR skilnad på TEKNISKA standarder (DIN, ISO, individuella TV-stations-specar, signalnivåer etc), & HUR MAN LÖSER PROBLEM.

Tekniken i sig är fullständigt beroende av att kunna kommunicera sinsemellan med hjälp av gemensamma protokoll, men hur man löser själva skapandet, be you artist or not, är det absolut inte.

Vad du säger där, är att alla amatörer borde gå samman, gemensamt rösta fram vad alla andra borde rätta sig efter inom film-&-TV-industrin, dessutom utan minsta erfarenhet om vad som funkar & varför, & sen bli tagna på allvar?

Dom specar som finns för exempelvis TV & bio är ENBART rena data om hur det färdiga resultatet ska se ut. Allt innan dess, hur man spelar in, hur man redigerar, & liknande är helt upp till var & en, & är fullständigt beroende av att anpassas för materialet & personliga förutsättningar.

Dessutom skulle den falska benämningen "norm" lura kopiösa mängder nybörjare att det är så här det MÅSTE te sig.

TV-kanalerna har för övrigt ingen större önskan att glada nybörjare skickar in massa material stup i kvarten.

Det är både jag & de flesta tittare grymt tacksamma för, illa nog på YouTube...

Normer är sällan frivilliga, inom skapande nästan alltid stävjande, & när dom uppkommer måste det finnas en bättre orsak bakom än att vissa tycker om att tala om för alla andra vad dom ska göra.

Hade du däremot föreslagit en FÖRSLAGSLISTA på metoder & lösningar av problem, så hade jag varit på utan att tveka. En lista med många olika förslag på givna problem är både givande & uppmuntrar till att tänka själva...så länge den innehåller mångfald.

EXTREMT mycket av personlig utveckling är att göra fel & testa sig fram. Trist för dig om du tycker det är bortslösad tid, men det är nödvändigt att fördjupa sig & testa nya metoder för att konstformen & hantverket, både som en ren konstform & rent kommersiellt, ska kunna utveckla sig.

Dom bästa idéerna kommer oftast ifråndom sämsta förutsättningarna.

Jodå, jag har all respekt för amatörer, men det betyder inte automatiskt att jag tycker allt dom gör är särskilt kul.

Det är med sånna filmer som med teckningar, vissa saker är så sjukt bra att man blir fullständigt häpen, andra saker är inte fullt lika bra.

YouTube är ett av dom bästa exemplem då det jag känner till.

Jag älskar filmer som Salad Fingers, Vad Tyst Det Blev & Bad Taste, men är måttligt road av klipp med fjorstisar som mobbar sina syskon eller actionfilmer med lågstadieelever inspelad på mobilkamera...speciellt inte på tv.

Vilka formkrav har SVT, TV4 och andra kanaler för inlämnad material? Det finns säkert hundratals filmare varje år som undrar. Tro ni att TV-kanalerna har tid och lust att ständigt svara på nya samtal om standard? Med en frivillig fastställd norm vet alla vad som gäller och behöver inte svara på nybörjarfrågor utan kan istället hänvisa till normen.

Det är ju bara att läsa innantill vad som gäller:

Tekniska specifikationer för sändning i Sveriges Television (PDF)

Mer:

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22132&a=300847&lid=puff_271070

Det verkar som du vill lösa ett problem som avklarades redan för 50 år sedan.

SVT´s tekniska instruktioner läste jag c. ett år sedan. De är ytterst sparsamma med kommentarer och kräver ytterligare studier om man är nybörjare. Hela vitsen med en "norm" är att nybörjare ska kunna läsa till sig vad som är "rätt". De som kan behöver inte. Är det så att de som sitter på berget´s top känner sig som en elit och glömmer bort att de också började nån gång som nybörjare? Är svensk filmindustri ett "skyddad reservat" för en elit som inte vill att andra kommer in? Är en "norm" som beskriver verksamheten farligt och hotfull?