Jump to content

Animationer hackar vid uppspelning på DVD

Recommended Posts

Hej!

När jag har renderat en animering ser den perfekt ut i datorn, men väl på DVD hackar animeringen. Det är precis som om det är för få bilder, vilket medför att videoklippet inte blir jämnt. Emellertid ser det, som jag tidigare sagt, utmärkt ut i datorn. Problemet kvarstår även om jag sparar om filen som en helt vanlig AVI-fil i Premiere Pro. Jag undrar därför vad problemet kan vara; för få bilder (i så fall: hur sparar man i fler bilder) eller något helt annat? Jag tror nämligen att bildantalet är insatt på 25 och jag har testat med 100 bilder per sekund, men resultatet blir detsamma.

Tacksam för all hjälp jag kan få.

Hälsningar

Carbe

Till att börja med renderar jag animationen från 3ds Max i AVI-format (uncompressed). Därefter för jag in det i Adobe Premiere Pro och exporterar det återigen i AVI (DV-AVI). Därefter bränner jag ut den på DVD'n. Det är alla steg jag utför.

rendera till png istället. det kommer lösa problemet.

Men hur fungerar det om jag renderar till png - hur ska jag få det till en enda videofil? Måste jag, i videoredigeringsprogrammet, lägga bild för bild efter varandra och sedan exportera det som AVI? Jag förmodar att det finns något enklare sätt.

Har du ställt in korrekt fieldorder?

/Max

Det vet jag inte. Hur ställer jag in fieldorder, och vad är korrekt fieldordet?

PNG kommer nog inte att lösa problemet.

DVD använder Mpeg2, inte AVI

Jag skulle göra så här. (Om du har Adobe Encore)

Gör precis likadant tills du kommer till Premiere.

Sen väljer du (i Premiere) File/Export/Export to Encore

Så bänner du därifrån istället.

Tror det borde funka.

En till grej. Jag skulle alldrig rendera från MAX till en avi fil.

Jag kör alltid Tiff

i Premiere can man importera bildsekvenser genom att bocka i Numbered Stills som är längst ner i Import fönstret och sen öppna första filen i sekvensen

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Similar Content

• By skjoff
      Hejsan! googlat runt som en jävel på detta problem men kommer aldrig fram till någon lösning. Varje gång jag markerar ett object, och går in på modifiertab och sen modifier list så krashar programmet.

vad jag gjort för att försöka fixa skiten.
      Ändrat namn på HSDS.dlm till HSDS.dlm.off
      Ändrat i pagefiles.
      Tagit bort plugins mappen.

Varje gång jag går in på Modifier, alltså bredvid animation i övre kanten, så kan jag välja hair and fur, dock om jag håller musen på parametric deformation så krashar även programmet.

dator specs:
      Intel I5 2500k
      Gtx 560ti
      16gb ram
      1tb hårddisk
      Moderkort: Gigabyte z68xp-ud3

uppgraderade från 12 till 16gb ram för några dagar sen men jag kunde öppna listan efter det. Det var efter ytterligare någon dag som jag inte kunde det.

Alla svar uppskattas!

btw är det rätt kategori för denna typ utav tråd?
    • By detejubaraaleks
      Två första avsnitten av min skräckserie brainman.
      Experimentell serie som består av animerade pappersfigurer. Mycket lek med djup och våld!
      (för avsnitt två: BRAIN MAN Ep 2 - Prison - YouTube)

http://www.youtube.com/watch?v=kTUR07eWj3w
    • By Tobias Larson
      GUILT

"En enslig varelse vandrar genom skogen utan destination. Plågad och styrd av ett mörkt förflutet. Men hoppet träder in i varelsens liv och allt tar en ny vändning."

En thriller utan ord. Om ondska och godhet.

Jag tar gladeligen emot analyser och kritik för att utvecklas och kunna göra nästa film bättre.
      Detta är min fjärde kort-film, om ni vill se mer av vad jag gjort kan ni gå till min hemsida: larson.studio.nu
    • By Trotter
      hej,har ingen aning om hur man gör allt jag vet är att jag skulle väldigt gärna komma i kontakt med någon som kan göra en animerad film till en av mina låtar,musikvideo!från vanlig film med levande människor och miljö,med inklippt tecknad gubbe..!vet nån nåt??:)
    • By skjoff
      Sitter och pillar med ett litet klipp med robotar och explosioner osv.

Det jag har gjort är så lite av marken exploderar och det flyger delar lite här o var. Men innan explosionen ser man tydligt vart den är eftersom texturen på 3d marken inte har samma ljussättning som den i bakgrundsbilden.

Ni ser tydligare vad jag menar på bilden

http://minfil.se/Uume/Robot_Test1.jpg

Där vid bilen

hur får jag färgen där att bli precis samma som vägen??? måste jag ha en bild på vägen? Bakgrundenhar jag just nu bara som test tillsvidare.

Något liknande som i denna film
      kolla omkring 0:42 
      Renderar förövrigt ut med V-ray

Mvh skjoff!
  • Create New...