Gå till innehåll

skräck


Joel

Recommended Posts

Jag har själv inte gjort någon riktig skräckfilm än, direkt. Men som jag tycker kan jag berätta, har även för mig att det finns någonting på Voodoofilm, men jag kanske har supit igen...

 

Det klassiska är ju att köra snabbklipp så att man hoppar till tillsammans med någon skärande ljudeffekt, det är dock lite billig skräck på något sätt. Jag gillar mer där man bygger upp spänningen fast jag vet inte om man ska kalla det för skräck, blir lite mer thriller aktigt då, vad för film hade du tänkt?

 

Annars är ett tips att studera filmer som, the Others, Psycho, Evil Dead eller andra filmer, i varsin skräck-genre.

 

/A.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 år senare...

För att förklara skilldnaden mellan Thriller och Skräck:

 

Thriller och Skräck kan delas in som:

Thriller= Spänning Skräck= Rädsla

 

I thriller finns oftast en mycket spänd spänning (lol, spänd spänning) villket kan liknas med skräck, men det finns alltid en ganska tydlig linje mellan, men när denna "linje" inte är så tydlig finns ju alltid kategorin "Skräck Thriller".

Länk till kommentar
Share on other sites

läskig kanske, nej men jag tycker att det är bäst när det händer plötsliga, läskiga saker, som man vet ska komma men ändå blir man skitskraj när det väl händer. Sedan gillar jag när det är psykiskt inriktade filmer som man inte kan sluta tänka på efter man har sett dom... En riktigt läskig skräckfilm förklarar ingenting.

Länk till kommentar
Share on other sites

Kanske därför jag somnar i soffan när det är skräck på teve? En skräckfilm skall väl vara om något man kan bli rädd för. Och ju mer man fördjupar karaktärerna, ju mer sympati känner man för dem och det blir angeläget att de "klarar sig". Jag har ofta funderat över vad man är rädd för och det varierar nog med ålder, tid och intressen. Är man vidskeplig kanske man är rädd för spöken, om man är barn är mörker läskigt, är man kvinna är säkert en galen våldtäcksman väldigt läskig. Otäcka djur, trånga utrymmen, vatten, monster och mycket annat skrämmer också. Eftersom jag varken är religiös eller vidskeplig har jag lite svårt för monster och spöken, men jag tycker vanföreställningar och tvångstankar är riktigt läskiga.

 

Vad jag tror fungerar riktigt dåligt är forsande blod, upprepade BU och vanställda ansikten. Men kan man bygga upp en läskig stämmning och skrika BU på slutet så brukar i alla fall jag bli rädd.

Länk till kommentar
Share on other sites

Håller med gorse, skräck är väldigt individuellt. Dom flesta tjejer jag känner tycker slasherfilmer är väldigt obehagliga. Troligtvis för att de spelar på en skräck som många tjejer känner men killar oftast inte tänker på. Dvs att bli överfallen/våldtagen av nån idiot på väg hem från krogen/kompisar.

 

Personligen har jag väldigt svårt för när något till synes normalt börjat bete sig onormalt. Perfekt exempel är den asiatiska skräcken med folk som rör sig knyckigt och snabbt. Har överhuvudtaget svårt för spökhistorier och tycker The Shining är en av de läskigaste filmerna jag sett (kanske mest pga av barndomstrauma, såg filmen långt innan jag borde fått). Monster, splatter, slasher skrämmer mig däremot inte det minsta...fast det roar mig extremt mycket. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tror att man blir räddare i miljöer som inte är gjorda för människan och detta har hållt i sig sedan forntiden. Ju fler sinnen som inte fungerar i miljön, ju läskigare blir det. Det är därför vi är rädda för mörker, för vi ser ingen. Att inte höra kan vara väldigt läskigt med, att inte kunna röra sig effektivt... o.s.v. Detta är p.g.a. rädslan för rovdjur och faror då vi satt i våra grottor och stekte mammut. Därför Gillar jag den där filmen "instängd". Och jag tror den ultimata miljön är det mörka havet.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=gorse]på tal om det så går the Shining i kväll på teve6 (2006-06-9) för er som kan se på det fria markbundna digitalteven. Jag tror det var klockan 22.00[/citat]

 

Ahh, gött. Då kan den förhoppningsvis fortsätta traumatisera nya generationer som passar på att se på teve när mamma & pappa är upptagna med storebror/syster som tar studenten. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Joel]Hur ska en bra skräckfilm va kan nån ge tips[/citat]

 

Det där är ju en extremt svår fråga att svara på eftersom vi alla har våra personliga trauman och fobier; det är individuellt vad som är skrämmande. Vissa blir skrämda av överaskningseffekter (mördaren dyker plötsligt fram) medan vissa blir mer skrämda av att se mördaren sakta närma sig medan offret är ovetandes. Vissa blir skrämda av gore medans andra blir skrämda av antydningar. Vissa tycker att monster är ruggiga medans andra blir mer skrämda av psykopater. Därför är det svårt att lägga några konventioner för skräckflilm och därför finns det en så stor variation inom genren. Man kan inte ens säga att mörker alltid är skrämmande. The Shining har nästan inga scener som är mörka men är ändå mycket skrämmande.

 

Jag skulle nog säga att stämningen är det viktigaste, inte enskilda skrämseleffekter. Det är stämningen som gör filmer som The Shining och Texas Chainsaw Massacre så framgångsrika i att skrämma; de är otäcka pga stämningen.

 

Det är svårt att säga hur man skall skapa en rätt skrämmande atmosfär. Jag tror att skådespeleriet är viktigt, men också musiken. Jag håller med Gorse i att man måste ha trovärdiga karaktärer och bra skådespelare i skräckfilmer för att känslan skall komma fram. Realism är väl en annan sak som är viktigt, även i filmer med övernaturliga eller fantasiska teman. Karaktärerna måste bete sig på ett naturligt och realistiskt sätt.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=TomStac]

Man kan inte ens säga att mörker alltid är skrämmande. The Shining har nästan inga scener som är mörka men är ändå mycket skrämmande.

[/citat]

 

Nu var du väl taskig mot mörkret? Om han inte ens var med i The shining så borde han ju inte få påhopp om att han inte alltid är skrämmande? Han fick ju inte ens chansen att visa det ju:D

 

Skämtåsido, jag håller med Gorse, TDA, Jakethesnake och Tomstac i deras inlägg, behöver väl inte tillägga så mycket mer.

Du kan ju alltid kolla på mycket skräckfilm och se vad just du gillar, bilda dig en egen uppfattning om hur en bra skräckfilm ska vara och bygg din film på det. Mina favoriter är Alien, Evil Dead, Exorcisten, The Shining, Psycho och Hajen. Sen finns det ju en hel drös till med bra skräck, de nyaste tillskotten som är bra enligt mig är bl.a The Ring och The Descent.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...