Jump to content

Fejksedlar

Kim-O
 Share

Recommended Posts

Har planer på en scen som kräver sedlar av mer belopp än vad våran budget klarar av, så jag tänkte därför helt enkelt fixa bilder på sedlar i datorn och sedan skriva ut dessa.

Jag undrar bara, vad tror ni skulle passa bäst som underlag att skriva ut på, som liknar sedlar så mycket som möjligt?

Jag är också lite nyfiken på detta, och nu spånar jag bara lite. Om sedlarna ska vara i buntar kan det vara en idé att ha äkta sedlar högst upp i bunten och blanka papper under. Annars har jag för mig att alla dollarsedlar är lika stora, så du kan ha en hundradollarsedel överst och en bunt endollarssedlar under, fast då måste det ju vara dollar förstås, och det blir ändå inte så billigt. En standardsedelbunt innehåller 100 sedlar.

Jag är också lite nyfiken på detta, och nu spånar jag bara lite. Om sedlarna ska vara i buntar kan det vara en idé att ha äkta sedlar högst upp i bunten och blanka papper under. Annars har jag för mig att alla dollarsedlar är lika stora, så du kan ha en hundradollarsedel överst och en bunt endollarssedlar under, fast då måste det ju vara dollar förstås, och det blir ändå inte så billigt. En standardsedelbunt innehåller 100 sedlar.

Annars kan man ju köra på ungefär samma variant, fast att, för säkerhets skull om någon skulle skymta vad som låg under första sedeln ha utskrivna sedlar :)

problemet är att så gott som alla skrivare och kopiatorer är inställda så att det inte går att kopiera eller skriva ut egna sedlar. det bästa är nog som sagt att ta ut några helt nya sedlar av rätt valör och sedan lägga dem i buntar med blanka papper i rätt storlek under.

problemet är att så gott som alla skrivare och kopiatorer är inställda så att det inte går att kopiera eller skriva ut egna sedlar. det bästa är nog som sagt att ta ut några helt nya sedlar av rätt valör och sedan lägga dem i buntar med blanka papper i rätt storlek under.

huh? men på helt vanligt papper går det ju, funkar bättre än blanka papper att ha fejksedlar under utifall man skylle skymta vad som fanns på papperslapparna under de riktiga sedlarna.

Nej, det kan de inte göra.

Dels finns det ingen anledning eftersom sådana maskiner inte kan åstadkomma samma saker som sedelpressarna gör, det finns inget sätt att kopiera en sedel så att man om man tog mer än en hastig titt på den skulle luras (inte med utrustning man kan köpa iaf).

Dels skulle det bli för dyrt att bygga in analysfunktioner i maskinerna så att de skulle kunna känna igen en sedel.

Jag tror idén med en riktig sedel överst och sen en bunt kopierade under blir det bästa.

Det fungerar definitivt om det bara rör sig om någon enstaka skymt av de kopierade...

Nej, det kan de inte göra.

Dels finns det ingen anledning eftersom sådana maskiner inte kan åstadkomma samma saker som sedelpressarna gör, det finns inget sätt att kopiera en sedel så att man om man tog mer än en hastig titt på den skulle luras (inte med utrustning man kan köpa iaf).

Dels skulle det bli för dyrt att bygga in analysfunktioner i maskinerna så att de skulle kunna känna igen en sedel.

O RLY?

Coolt, hade jag ingen aning om.

För att testa grejen scannade jag in en hundralapp och och öppnade i photoshop. Mycket riktigt tyckte den inte om det och jag fick upp en skylt när jag försökte kopiera (bifogad fil).

Det gick dock alldeles utmärkt att fortsätta arbeta med sedeln i photoshop (och jag fick klistra in mitt urklipp i ett nytt dokument också), så jag gick lös med klonstämpeln.

Efter ca en kvart var alla cirklar borta. Den ville dock fortfarande inte låta mig skriva ut och jag tänkte att det kanske kunde ha med upplösningen att göra (ca 6000*3000 px) så jag halverade storleken, och helt plötsligt var allting frid och fröjd.

En utskrift i naturlig storlek ger då knappt 600 dpi, vilket borde duga alldeles utmärkt för det ursprungliga syftet.

De lär dock inte göra det i förfalskningssyfte eftersom metall-remsan (eller vad det är) som sitter på framsidan av hundralapparna naturligtvis inte går att återskapa med en skrivare...

Bild 2.png

Det är inte bara metallremsan som inte går att kopiera. Vattenstämplar, hologram och mikrotexter är i praktiken omöjliga att kopiera. Men det finns fall där folk lyckats betala med sedlar som bara varit dragna i en kopiator, så det finns ju skäl till att försvåra det. Kanske något för Piratbyrån att stämma upp till kamp mot? :)