Gå till innehåll

En pojkes tårar


UvenEye

Recommended Posts

Har ett projekt i skolan där vi ska gestalta en scen ur en bok, med egen fri tolkning.

 

Jag och tre andra valde en scen ur boken Brott och Straff av Fjodor Dostojevskij. Det är en scen där en häst blir misshandlad till döds av sin fulla ägare och hans fulla kamrater, inför synen av en folksamling som inte ingriper.

Vi valde att göra om den till skolmiljö och helt enkelt göra en film med tema mobbning. Filmen, eller ja, scenen får inte vara längre än 4 minuter och det här är synopsisen. Säg vad ni tycker.

 

--------------------

 

En Pojkes Tårar

Synopsis - av Marcus Berguv.

 

 

Överblick på en skolgård, elever utspridda över gården.

 

Vi är nere på skolgården, vi ser små grupper överallt, gemenskap.

 

En bänk, avsides, sitter en ensam pojke, NILS, med en bok i handen. Han ser inte speciellt glad ut, han sitter med huvudet neråt, läsandes i boken.

 

Två killar kommer gåendes förbi pojken på bänken, det är TOBBE och ERIK. Nils tittar upp när de går förbi och Tobbe ler mot honom och vinkar lite smått med handen. Nils ler tillbaka. Tobbe och Erik fortsätter bort.

 

Nils sitter nu med ett leende på läpparna och fortsätter att läsa sin bok. Musiken som spelats i bakgrunden hela tiden har varit söt och smått glad. Men denna musik vrids nu om till en mer hemsk och mörk känsla. Mörkret faller över bänken som Nils sitter på. Två stora killar sätter sig på vars en sida om honom på bänken, en tredje ställer sig bakom.

 

De frågar honom vad det är för skit han läser, Nils sjunker ihop och ser ännu mer ynklig och ensam ut än innan. En av killarna slår boken ur händerna på honom, den faller mot marken. De skrattar. Nils tvekar en stund, men sen så reser han sig upp och bockar sig ner för att ta upp boken igen. En av killarna knuffar omkull honom mot marken.

 

Nils ligger nu på marken. En av de stora killarna räcker fram handen till honom för att hjälpa honom upp. Han tvekar, men räcker sedan fram handen. Killen hjälper honom halvvägs upp med sen släpper han honom och Nils faller än en gång mot marken. De tre killarna går runtom honom, skrattandes, hånandes. Nils tar sig upp på fötterna igen. Killarna börjar nu knuffa honom mellan sig.

 

Det börjar samlas folk runtom dem på skolgården. Däribland är Tobbe och Erik. Människorna runtomkring bara tittar på, några tjejer håller handen för munnen och skakar på huvudet. Några flinar och pekar. Några ser bekymrade ut för vad som händer. Tobbe tittar med en oerhört förtvivlad blick på vad som händer. Men ingen gör något för att hjälpa den oskyldiga pojken.

 

De tre fortsätter knuffa honom mellan sig. De lägger krokben på honom och han faller mot marken och slår i ansiktet, glasögonen flyger av. Nils tittar med tårar i ansiktet upp mot Tobbe, de får ögonkontakt, Tobbe tittar förtvivlat på honom. Nu reagerar Tobbe, han skriker ”lägg av!”. Men ingen hör, ingen bryr sig. En av de tre sätter sig på Nils och petar hårt på honom med fingrarna, de andra två skrattar och det gör även några andra i ringen runtom.

 

En av de tre killarna ställer sig på Nils fingrar. Nu får Tobbe nog, han tar ett djupt andetag och tar ett steg framåt, men hejdas av Erik som tar honom i armen. Tobbe tittar på Erik, Erik skakar på huvudet. Tobbe tar bort Eriks hand från sin arm och fortsätter fram mot de tre killarna. Han knuffar undan av dem och ställer sig öga mot öga mot en av dem. Han skriker ”lägg av, lägg av!”. De tre killarna ser först häpna ut, och rycker sedan på axlarna och skrattar. De knuffar undan Tobbe. Tobbe skriker ”lägg av, lägg av”!, Inget händer. Tobbe går fram till dem som bara står och tittar. ”Gör nåt då? Gör nåt! De kommer att slå ihjäl honom, gör nåt!” Folk tittar bara ner i marken och rycker på axlarna. Tobbe skriker av fulla hals, ”för helvete gör nåt!”.

 

En av de tre killarna tar upp Nils bok från marken. Han bläddrar i den och rycker sedan ut några sidor och slänger i ansiktet på Nils. De skrattar.

 

Tobbe tittar upp mot ett av skolans fönster och där står en äldre man och tittar ut. Vi är nu inuti den mannens rum och ser från hans vinkel ut mot skolgården. Han har en kopp kaffe i handen som han rör om i med en sked, sakta sakta. Han tittar ut mot skolgården, Tobbe ser honom se allt. Mannen slutar röra om i sin kopp och vrider om persiennerna, så han slipper se ut nåt mer.

 

Tobbe ser förtvivlad ut, och med tårar i ögonen springer han in i skolan. Han springer längs en tom korridor mot en dörr som står halvt öppen till ett rum. Där sitter några äldre människor, de dricker kaffe, äter bullar och röker. Tobbe ställer sig i dörröppningen och skriker. ”Snälla, hjälp honom, hjälp honom!”. De tittar på honom, sedan tittar de på varandra, sedan på Tobbe igen. De stänger igen dörren framför honom.

 

Nu finns det inget hopp i Tobbe längre, han ser tom ut. Han går med sakta steg genom den tomma korridoren. En klocka ringer. Han fortsätter att gå, ut genom skolans dörr. Han möter andra som är på väg inåt i skolan. Han går mot alla, med tunga sakta steg.

 

Han tittar ut mot skolgården, som nu är tom, förutom ett par boksidor som ligger utspridda och en liten ensam pojke med näsblod och tårar i ögonen som ligger på marken. Nils försöker med skakiga armar och ben att resa sig upp. Han plockar upp sina söndriga glasögon och tar på sig dem. Han tar sin bok.

 

Tobbe går fram till honom, fortfarande med en tom sorgsen blick. Nils sätter sig ner på bänken med sin bok i handen. Han torkar sig om sin blodiga näsa och sänker ner huvudet. Tobbe sätter sig bredvid honom på bänken. Han räcker fram ett par boksidor till Nils, som tar dem och lägger in dem i boken. Där sitter de två pojkarna, med tårar i ögonen, de säger inget till varandra, det finns inget att säga. Vi åker bort från pojkarna på bänken, bort.

 

-----------------------

 

vet att detta är något som gestaltats många ggr på film, så behöver inte höra några sådana kommenterar ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

En väldigt bra gestaltning måste jag säga, så länge den görs med adekvata skådespelare. För att bära upp en roll som Tobbes, och även mobbarnas kräver en del skicklighet, annars kan det bara verka småfjantigt och amatörmässigt i slutändan. Det jag säger är inte att man borde ha professinella skådespelare, särskilt inte som det är en skolproduktion med nollbudget men en väldigt bra sådan, men att man låter skådespelarna ta den tid på sig de behöver för att komma in i rollerna.Vilken bakgrund har "mobbarna"? Om de varit mobbare tidigare så har de ju så kallad "real life experience" och kan agera mer naturligt i en sådan situation du beskriver. Din tolkning av lärarnas reaktion är utomordentlig och den tror jag stämmer i de flesta fall. Blinda, döva, stumma.

 

Peace

//Jacob

Länk till kommentar
Share on other sites

jo, det här med skådespelarna är största huvudbryet för mig nu. har inte så värst mycket tid till att leta upp skådespelare o så..men ska göra mitt bästa. men jo, som du säger, måste ge dem tid till att komma in, för detta kan LÄTT bli nåt fjöntigt annars.

 

jo, tycker åsså att gestaltningen av lärarna känns rätt korrekt jämfört med verkligheten.

Länk till kommentar
Share on other sites

Er uppgift var att gestalta en scen ur en bok med fri tolkning.

 

Alltså som en fristående scen kan det här säkert fungera men ni borde kanske fråga er om ni inte går utanför ramarna för er uppgift här. Jag har inget emot omarbetelsen till skolan men ni borde se över hur det är gjort. Det blir faktiskt en väldigt onyanserad bild av originalet, ni har tappat flera viktiga poänger och detaljer från originaltexten. Kanske borde ni också fundera över hur orignaltexten fungerar som en drömscen, det skulle kanske kunna ger er lite mer frihet i manuset sen. En extra textanalys hade kanske inte skadat.

Länk till kommentar
Share on other sites

jovisst..

 

men nu är det så att vi är ett par människor som inte uppskattar när skolan säger åt oss vad vi ska göra o att vi ska följa deras "regler". De gav oss en uppgift, som då va att läsa en novell/roman (fick endast välja utav några som läraren valt) o sen gestalta en scen därifrån. Vi tycker inte om när ens frihet begränsas..men ja, vi valde den här boken, eftersom det va en bok som alla läst o tog den här scenen, för vi kom på ett bra o enkelt sätt att göra om den till film.

 

men visst, finns säkert något djupare o viktigt i den texten som vi helt missat. men ja, vi kommer nog inte göra någon djupare textanalys tyvärr, har helt enkelt för ont om tid. men du kanske vet nåt speciellt som vi missat, nån poäng som vi borde få fram? skulle vara kul o intressant om du visste nåt, för helt låsta e vi inte vid vår idé.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har ingen direkt koll, ska se om jag orkar läsa igenom det ikväll.

 

I stort sett är väl problemet att ni inte alls gör en tolkning av scenen utan en helt ny berättelse, med ett tema som påminner om det i Brott och Straff.

 

Om era lärare tillåter det så tycker jag att ni ska filma det ni har bestäm nu men utveckla det så att ni fångar dragen och de teman som tas upp i boken. Fast det är väl kanske inte direkt en tolkning. ;) Hoppas det blir bra, lycka till.

Länk till kommentar
Share on other sites

jo jag vet d...vi har liksom gjort en egen historia. men hade varit skitbra om man kunnat få me massor från brott o straff...men känner inte att jag har energin till d. läraren e nöjd iaf hehe.

 

vi ska få hjälp av en regissör som ska hjälpa oss med dramaturgin osv...se om han har några invändningar kanske..

Länk till kommentar
Share on other sites

satt här o skrev på manuset till En Pojkes Tårar och stötte på ett litet "problem".

 

Det är så att filmen får vara max 4 minuter o det krävs då verkligen att man med omsorg väljer vad som MÅSTE visas. Och nu när jag skrev manuset så märkte jag att det knappt kommer vara några scener. Allt utspelar sig i princip på samma plats hela tiden.

 

Jag undrar, om det är okej..eller helt mot reglerna att istället för att använda sig av scenuppdelning i manuset, använda sig av klippuppdelning, alltså att man skapar en ny "scen" för varje nytt klipp...eftersom det i princip kommer vara någon helt ny information i varje klipp?

Länk till kommentar
Share on other sites

Då börjar man filma vecka 45 då! Fått låna en hel skola den veckan...wohooo! grymt! inte bara en halv..utan en hel! hihi!

 

Men iaf..satt o tänkte. Nån som vet eller har en idé på vem man kan ringa o höra med om man får låna/tillgång till en..någon sort form av "kran". Typ nån sån som man ser de åker runt med ibland i stan när de ska fixa itll skyltar och lampor och sånt. En lite korg på en kran. Hade behövt komma upp i luften för en viss tagning nämligen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...