Jump to content

Göra en Dvd som loopar

Mats Arnell
 Share

Recommended Posts

Hej!

Nu kommer en fråga från en riktig amatör. Jag arbetar med utställningar på ett museum och skulle vilja veta hur jag på ett enkelt och gärna billigt sätt skapar en Dvd skiva med en film som loopar sig själv utan att jag behöver ställa in det på själva dvd spelaren. Vilket program skall jag använda och hur går jag tillväga? Jag jobbar med PC.

Tack på förhand

Mats Arnell

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Similar Content

• By GammPelle
      Hej!
      Jag köpte nyligen en ny Canon HD-videokamera och är alldeles nybörjare på sånt här. Men nu har jag hamnat i lite problem.
      När jag bränner AVCHD filerna till en DVD skiva för att kunna titta på filmerna på TVn med min vanliga DVD spelare så blir det bild men inget ljud. Vad beror det på? Jag använder Adobe Premiere Elements 9 för att skapa DVD skivorna med menyer och allt. Vad har jag gjort för fel?
      När jag spelar upp filmerna på datorn är det både bild och ljud, men på DVD skivorna finns inget ljud.
      Som sagt är jag alldeles nybörjare på filmning med videokameror och därför en riktigt utpräglad amatör :e
      Hjälp!
    • By StoyTv65
      Hej där ute.
      Jag upptäckt att när jag skulle göra en DVD från HD material så upplevde jag att de personer som fanns i bild var något längre än i verkligheten.

För att testa mina misstankar så filmade jag en fyrkant för att bekräfta detta.

Så här gjorde jag.

Premiere Pro SC4
      Encore SC4
      Canon XH A1
      Panasonic TM300

Filmade en Fyrkant i 1920x1080, 1440x1080 och (720x576 SD 16:9)
      Skapade projekt i Premiere:
      Avchd 1080i25 1920x1080 Spuare pixel (1.000)
      HDV 1080i25 1440x1080 Anamorphic, (1.333)
      DV Widescreen 720x576 (1.4587)

HD klippen visar en perfekt Fyrkant i Program monitor (mätt med linjal)
      DV klippet visar en mindre perfekt Fyrkant i Program monitor (vertikalt ca 3mm mer än horisontellt)

Jag exporterar projekten via Media encoder med Pal Widescreen High Q (1,458).

Skapar en Dvd in Encore med tre olika knappar som jag kallar:
      AVCHD
      HDV
      DV

Jag spelar upp DVD:n i datorn och på en TV.
      AVCHD och HDV får en mindre perfekt fyrkant, den är sträckt vertikalt. På Datorn ca 3mm mer, TV:n blir det ca10mm mer vertikalt.

DV får en i stort sett perfekt Fyrkant, både på TV:n och datorn.

Vad gör jag för fel?

Det verkar som om Encore inte riktigt konverterar korrekt!

Gör jag HD klippen till Blu-ray är det inga problem.

Har provat att skapa ett projekt i DV 720x576 och importera HD klipp och köra scale to frame size.
      Utan lyckat resultat.

Finns det fler där ute som har samma problem?
    • By StoyTv65
      Hej där ute.
      Jag upptäckt att när jag skulle göra en DVD från HD material så upplevde jag att de personer som fanns i bild var något längre än i verkligheten.

För att testa mina misstankar så filmade jag en fyrkant för att bekräfta detta.

Så här gjorde jag.

Premiere Pro SC4
      Encore SC4
      Canon XH A1
      Panasonic TM300

Filmade en Fyrkant i 1920x1080, 1440x1080 och (720x576 SD 16:9)
      Skapade projekt i Premiere:
      Avchd 1080i25 1920x1080 Spuare pixel (1.000)
      HDV 1080i25 1440x1080 Anamorphic, (1.333)
      DV Widescreen 720x576 (1.4587)

HD klippen visar en perfekt Fyrkant i Program monitor (mätt med linjal)
      DV klippet visar en mindre perfekt Fyrkant i Program monitor (vertikalt ca 3mm mer än horisontellt)

Jag exporterar projekten via Media encoder med Pal Widescreen High Q (1,458).

Skapar en Dvd in Encore med tre olika knappar som jag kallar:
      AVCHD
      HDV
      DV

Jag spelar upp DVD:n i datorn och på en TV.
      AVCHD och HDV får en mindre perfekt fyrkant, den är sträckt vertikalt. På Datorn ca 3mm mer, TV:n blir det ca10mm mer vertikalt.

DV får en i stort sett perfekt Fyrkant, både på TV:n och datorn.

Vad gör jag för fel?

Det verkar som om Encore inte riktigt konverterar korrekt!

Gör jag HD klippen till Blu-ray är det inga problem.

Har provat att skapa ett projekt i DV 720x576 och importera HD klipp och köra scale to frame size.
      Utan lyckat resultat.

Finns det fler där ute som har samma problem?
    • By pelle4u
      Hej, har nyligen börjat jobba i Vegas Movie Studio HD 10 - vilket är ett gigantiskt lyft jämfört med mitt tidigare program Pinnacle Studio HD14 som ständigt kraschade.
      Dock kunde jag i PS HD14 bränna en vanlig 4.7 GB DVD i AVCHD-format - fast videon begränsades till ung. 25 min. speltid.
      I Vegas renderas filmen (jag filmar med Panasonic TM300 i 1080-format) endera som DVD - och då blir formatet 720x576 - eller Bluray med full upplösning.
      När jag väljer Make Movie skickas den renderade filen till DVD Architect. Där kan jag inte heller välja full upplösning kombinerat med vanlig DVD-skiva.
      Min fråga: Finns det något sätt att konfigurera Vegas/DVD Architect så att jag kan bränna mitt projekt på en DVD i AVCHD-format??
    • By Fredrik_R
      Hej, min film spelades in med 16 mm men fördes över till DV pal format, (tror jag) hur som helst, filmen funkar bra som exporterad DV pal fil på datorn men när jag bränner en dvd med toast och spelar upp den på dvd spelaren så "laggar" filmen på vissa ställen... vet inte om detta kan vara ett hårdvara problem eftersom min dators dvd brännare är lite halvskum....

Någon som har haft liknande problem?

Ska försöka låna en annan dator och testa o bränna. Vilket program skulle man använda för att bränna samma fil med en PC?Om det nu är min dvd brännare det är fel på så måste jag köpa en ny, någon som har tips på en bra extern DVD brännare att köpa?
  • Create New...