Gå till innehåll

Slutaren och bländaren


tomasz1985

Recommended Posts

Sitter i ett halvljust rum nu med min Canon 3CCD dv camrecorder XM1 PAL och "leker" lite med det manuella läget. Det är ju inte så värst mörkt men hur stor öppning och slutartid jag än har så är det för lite ljus enligt mätaren i kameran. Vad gör man då? Har för övrigt bara tar från F1.6-F10 i bländar inställningen. Har läst att bländartalen går ända från F0.7-F22, borde inte det vara standard på alla dv kameror eller måste jag köpa en bättre?

 

Ljuset ändrar ju sig ju ibland om man är ute, hur gör erfarna fotografer då? Ställer de in bländaren och slutaren mitt i en panorering eller??

 

Tacksam för svar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om bilden är för mörk så tänder du en lampa. Eller två. Eller ännu fler, och ännu starkare. Du har kanske sett de där feta strålkastarna som används vid filminspelningar?

 

Du kan förstås även dra upp gain, men då blir bildkvalitén lidande i gengäld.

 

Vad gäller ljusförändringar under tagning så är det inte att rekommendera att justera exponeringsinställningarna medan man filmar, då det blir ganska påtagligt. Sedan är det klart att man kan göra det olika bra. I "Den ryska arken" som är en film inspelad i en enda tagning varvar de interiörer och exteriörer och tvingas således blända upp och ned i tagning. Genom att göra förändringarna just när ljuset förändras som mest tänker man inte så mycket på det, men det syns.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Hm, jag vet inte om jag missförstod dig eller du mig. Naturligtvis kan man gå från "normalt" ljus till en överexponerad bild om det är den effekten man vill uppnå. Tabu skulle jag definitivt inte kalla det.

 

Jag trodde att du frågade huruvida man kunde kontra ofrivilliga ljusförändringar med att ändra exponeringen under tagning, och det var det jag avrådde från.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...