Jump to content

Blura ett ansikte i after effect

artmade
 Share

Recommended Posts

Motion track är enklare om det inte är för snabba rörelser. Har själv haft problem med motion track när punkterna flyger över hela bilden.

Så om ansiktet skulle röra sig för snabbt, kan du själv bara gå in och ändra mask formen manuellt.

Simpelt :P (Har ingen aning om hur pass duktig du är i After Effects så jag skriver så utförligt jag kan) Börja med att öppna upp Motion Tracker rutan vilket du gör via Window > Tracker Controls. Sen sätter du ut Track Points där du vill tracka klippet, sen ser du en text där de står "Analyze" och brevid den ska de finnas en "Play" knapp, Tryck där och vänta tills klippet är trackat. Sen gör du ett nytt Null Objekt via Layer > New > Null Objekt. Sen tillbaka i Tracker Controlen så trycker du på "Edit Target" och väljer Null Objektet. Efter de trycker du på Apply och sen Ok. Nu är klippet Trackat. ;) Nu gör du ett nytt Adjustment Layer och gör en mask där du vill att de ska va blurrat. När de är klart så trycker du på Effect > Blur & Sharpen > Fast Blur, Nu blurrar du så mycket du vill och när de är klart så Parentar du Adjustment Layeret till Null Objektet, KLART! :D Motion Blur som många ger tips om här är dock inte samma sak, när du använder Motion Blur så blir bara rörelserna mindre skarpa (blurrade) men du kan inte blurra ett speciellt område med Motion blur och jag vet inte direkt vad du är ute efter men ska du blurra ett speciellt område/person/objekt så använder du min teknik ovan, ska du göra en rörelse oskarp så ska du Motion Blurra. Lycka till. =)