Jump to content

Bästa YouTube-filmerna om filmproduktion

Pace
 Share

Recommended Posts

Jag tänkte vi kunde samla en tråd med videoklipp från YouTube som har med film att göra, det vill säga som beskriver hur man regisserar, ljussätter etc.

• . Intressant dokumentär om hur kameraobjektiv skapas.
  • 557 Lightning Exercise. Någon form av ljussättning som visar olika miljöer med hjälp av ljuset.
  • More real than reality. Bakomfilm till Roy Anderssons Du levande.
  • . Ett roligt videoklipp som visar hur fel (och kul!) det blir när man inte tar hänsyn till kontinuitet i filmen.
  • Steadicam Merlin Demonstration. En demonstration av en enkel bildstabilisator.
  • (videon nedan). Praktiskt tips på hur man rör sig med bildstabilisator.
  • . Precis som titeln säger, en instruktionsvideo hur du bygger en egen.

nu bänder jag lite på vad som efterfrågas förståss men:

http://www.fxguide.com/fxguidetv.html - brukar ha lite intressant nytt emellanåt

http://celtx.blip.tv/posts?view=archive&nsfw=dc - har lite bra tankar om filosofin bakom filmandets stadier (är inte alls så celtx-inriktat som man kan tro)

http://www.indymogul.com/ - Indymogul, tips, trix, hur man gör, etc. brukar ju sätta upp lite videos på youtube... men det känns ju bäst att gå direkt till källan eller hur;)

Och Jack Black har ju sina egna saker att säga om filmkonsten:

http://acceptable.tv/tutorials

sedan har vi ju Rodriguez små uttalanden och göromål. Hans dvd's är rekommenderade... han vill ju verkligen visa hur man gör:)

Tänkte först ha med en jävla massa länkar till alla dom där flick schools... men dom finns ju på dvd och rättigheter och sånt där... och vill ni absolut inte ge pengar för att se dom så är det bara att söka på rodriguez på youtube...

Här är dock några mindre kända:

1/2

2/2 - Film is Dead

http://www.youtube.com/watch?v=A3Lx2XVR4vI - 10 minute Film School (inte baserad på hans filmer på samma vis som de ovan nämnda...)

---

Nu vill jag se mer...

• 4 weeks later...
  • 8 months later...

Många bra videos här. Men jag måste lägga till en gammal goding. Eftersom vi måste arbeta med människor när vi gör film, så får vi inte glömma bort den biten. De flesta har nog sett den här, Kevin Smith pratar om Superman manuset han skrev. Kanske inte rätt plats att posta den, men om vill producera film så måste man tydligen vara beredd på sådant här också....

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Similar Content

• By awedlundSE
      Hej!
      Jag köpte för ett år sedan en äldre utgåva av Premiere Pro (2.0) och tänkte kolla om någon här har något tips på en sida med bra presets?
      Det jag menar med presets är givetvis inställningar för exempelvis exportering av 1080hd vilket denna programvara i grunden inte har. Jag har
      exempelvis (snart) en iPhone 5 och kommer nog ibland redigera lite saker jag filmat med telefonen.
    • By Golho
      Många gånger när jag är inne på Youtube kan jag undra hur vissa filmklipp, som innehåller det mest absurda, har massvis med visningar. De brukar ju även ha ungefär lika många tumma upp som tumme ner. Samtidigt så brukar jag även studera lite ibland varför vissa filmklipp från en viss kanal får mer visningar än andra. I väldigt många fall så är det klart och tydligt hur statistiken är för de riktigt stora kanalerna. En BTS kan aldrig få så många visningar som en Parodi kan. Och om man tar en titt förbi filmerna som man hittar under "I blickfånget", som jag tror endast finns på Youtube-appen i iOS, så kan det komma upp massa slumpvisa klipp, vissa från stora kanaler av blandad stil, många ggr FPS-kanaler, men ibland så har jag halkat in på vloggar som inte haft mer än 1600 visningar, vilket är roligt.

Det finns alltså knep för att få flera visningar på sina filmklipp, förutom att publicera dem på diverse forum. Men hur ska man gå till väga när man lägger ut sina filmer på Youtube? Hur stor betydelse har tagsen, thumbnailen och titeln? Nu snackar vi inte bara kortfilmer, utan allt möjligt som folk kan finna intresse av att kolla på. Kan man försöka sprida dem på Facebook, och hur får man filmen att nå ut till fler än de vänner man har på Facebook?

Och även om massa visningar känns bra för självförtroendet får man ju tänka på vad man faktiskt vill. Man vill ju ha många som följer en och kollar på alla filmer man lägger ut. Kan man då kanske lägga ut taktiska klipp som gjorts speciellt för att dra till sig tittare till just den videon?

Dela mer er era erfarenheter, tankar, åsikter och spekulationer. Jag har själv en del tankar som jag fått över åren man surfat på Youtube och skulle gärna vilja diskutera dem med några andra.
    • By Linus Karlsson
      Hej!

Dettta är min första musikvideo som jag började planera redan för snart ett år sedan! Med den samnlagda tiden av filmning, planering och främst så har jag räknat ut att jag måste ha lagt ner MINST 150-170 timmar! Och då menar jag VERKLIGEN MINST 150-170 som förmodligen är en 20-30 timmar mer.

Musikvideon handlar enkelt om en kille som runkar till en porrfilm men eftersom jag har tycker bäst om att jobba med "seriösa" projekt, alltså projekt som inte innehåller en massa fjant eller liknande så har jag gjort musikvideon RIKTIGT SERIÖS! Vi har filmat mestadels i Karlskoga men även i en grotta i Stilas Stoll utanför Filipstad.

Kort om musikvideon:
      Längd: 4:31
      Band - Panzermensch
      Regi, manus & klippning - Linus Karlsson/ Underground WORLD pictures
      Sammanlagda VFX tagningar - 78 var av 62 så har jar HELT bytt ut bakgrunds himmelen plus att samtliga clipp förutom två så har jag gjort Dag till Natt effekten
      Medhjälpare till musikvideon: Bregårdsskolan - Karlskoga & CTV.
      Filmat med: Steadicam & en Sony Axelkamera!
      Redigerat i: Adobe Premier Pro CS3 & Adobe After Effects CS3
      Filmat i: Runt om i Karlskoga och i en grotta i Philipsstad

Eftersom jag lagt ner så OERHÖRT MYCKET TID på denna video så uppskattar jag all form av kretik och kommentarer och ni FÅR GÄRNA SPRIDA denna vidare sålänge ni refererar till mig och Panzermensch!

https://www.youtube.com/watch?v=fAOODBrg_Xo
    • By MaxSch
      Tjena. Behöver er expertis... Jag ska köpa en videokamera som är lämplig för att göra webb-tv-inslag. Viktigt är att den är enkel och förlåtande, men också att bildkvaliteten är hygglig och att ljudet blir bra. Kan även bli så att jag gör kortare repotage/dokumentärer som ska visas på webben. Har tittat på en videokamera, Sony HDR-CX250, för cirka 4 lax. Funkar? Den har en stereominikontakt för extern mikrofon, och jag antar att det behövs för att få bra ljud vid intervjuer. Uppskattar tips bra bra mikrofon, helst inte dyrare än 1000.

Lite specifikationer om kameran:

Typ Bakbelyst CMOS
      Upplösning bildsensor 5,4 megapixlar
      Upplösning film 2,2 megapixlar (effektiv)
      Upplösning stillbild 8,9 megapixlar
      Objektiv G-objektiv
      Brännvidd 2,1 - 63,0 (29,8-894 mm motsvarade 35 mm)
      Lägsta belysning 3 lux
      Optisk zoom x30
      Digital zoom x350
      Inspelning Upp till 1080/50p
      Ljudsystem 2-kanaligt Dolby Digital-stereoljud
    • By flowlops
      Hejsan,

Har nu i 1 vecka varit ute i skogen och filmat naturen, detta kommer bli min första kortfilm som jag lägger ut på YouTube. Men mitt ända problem (eftersom jag är klar nu) är att jag inte kommer på något bra namn till detta klipp. Det ska ju vara något med naturen!
      Har ni något bra namn förslag?
  • Create New...