Jump to content

lite frågor om canon xh-a1 + letus 35mm

Adrijan
 Share

Recommended Posts

hejsan alla filmvänner!

Det va jag och mina vänner som gjorde "journey of a man" som jag hoppas alla har tittat på och tyckt varit bra!

nu är det så att vi i teamet har funderat på att göra en "film" av trailern alltså typ en timmes film där vi har en konkret handling och duktiga skådespelare och ett komplett filmteam!

vi har precis träffat en man vid namn Stefan eller Cherry här på voodoo film. Han har en fin kamera, en canon xh-a1 + en letus 35mm adapter. och om vi har tur så kanske vi får låna den i framtiden :)

då undrar jag lite saker om det praktiska med kameran.

det är jag som är fotografen och vad jag har förstått så blir kameran med en adapter på och ett extra objektiv väldigt framtung! va tror ni man ska göra åt det! jag har funderat på en easyrig eller ett axelstativ men det kostar ju som sagt multum! så kanske någon har ett tips på hur man kan bygga ett enkelt axelstativ eller så kanske det är någon som har ett axelstativ som kan tänka sig att låna ut eller hyra ut ett till oss!

om detta går igenom i framtiden så får jag väl ha en provisorisk b-fotograf med tanke på skärpan. då skulle jag gärna vilja prova en follow focus inte en remote utan en "manuell" sådan. detta kan jag tänka mig och bygga själv om det inte är för svårt! någon som har en länk?

men jag skulle gärna vilja veta vad en kostar också kan kanske vara billigt!

sen undrar jag en annan sak! med en letus och ett extra objektiv på kameran tror ni det är omöjligt att sätta kameran på en glidecam 4000 pro eller finns det en liten chans till korta scener att det skulle funka? vet inte riktigt vad vikten på kameran blir sammanlagt!

okej det låter ju inte så bra :S

tycker det är så jävla svårt och hitta dom grejerna jag vill ha i sverige.. allt kostar en förmögenhet för en ungdom som jag!

har du oddname några tips på vart man kan köpa dom sakerna jag vill ha?

vet du om en glidecam 4000 pro pallar tyngden från en canon xh-a1 plus en letus 35mm?