Jump to content

ca:30-40000:- XH A1 alt. AG-HMC151?

j3n5
 Share

Recommended Posts

Ska precis till och köpa in en kamera till mitt gymnasieprogram. Funderar på Canons XH A1 på grund av att jag alltid gillade min gamla XM-2a och detta verkar vara en riktigt bra uppdatering av denna. Dock har jag också sneglat på Panasonics AG-HMC151. Detta på grund av att jag tycker det verkar väldigt smidigt att handhava minneskort istället för DV-band. Undrar dock hur de olika komprimeringsformaten står sig mot varandra redigeringsmässigt? Vad är positivt och negativt med de olika formaten.?

@Scandinavian photo@

Panasonic AG-HMC151 är en bandlös kamera med mycket hög bildkvalité, hög pålitlighet och utan Dropouts. Detta är en prisvärd axelkamera som använder sig av SDHC-mineskort för att lagra HD-video. Tack vare den snabba överföringshastigheten får man en mycket effektiv videoproduktion. Andra fördelar med minneskorten är att de inte innehåller några rörliga delar och tål därför vibrationer, stötar, temperaturförändringar och fukt bättre än t.ex. DV-band. SD/SDHC.minneskorten kommer att revolutionera hela HDvideo-produktionen.

AVCHD-formatet använder den nya codec MPEG4 AVC/H.264 codec som levererar nästan dubbla komprimeringen av HDV-format jämfört med andra kameror som använder sig av MPEG2. AG-HMC150 serien stödjer inspelningslägen med hög bitrate

Om du inte hade sett det redan.. :) Båda är finfina val, välj det som "känns" mest rätt bara!

Funderar mest på hur det är att redigera i AVCHD mot HDV.. Ställer det ännu högre krav på prestanda i datorer? Klarar enklare program som premier elements och pinnacle detta format? Iom att vi är en skola ska vi gärna använda de program vi har licenser på..

Pinnacle studio

# Windows® XP SP2 (SP3), Windows Vista™ (SP1)

Intel® Pentium® or AMD Athlon™ 1.8 GHz (2.4 GHz or higher recommended)

# Intel Pentium HT or AMD Athlon 2.4 GHz or 1.6 GHz Dual core required for Windows Vista

# Intel® Core™2 Duo 2.4 GHz or higher required for 1440x1080 AVCHD editing

Intel® Core™2 Quad 2.66 GHz or higher required for 1920x1080 AVCHD editing

# 1 GB system memory recommended

# 2 GB required for AVCHD*, recommended for HD and/or Windows Vista

# DirectX® 9 or 10 compatible graphics card with 64 MB (128 MB or higher recommended), 128 MB required for Plug-ins (for Magic Bullet Looks: Pixelshader 2 required, Intel GMA integrated graphics not supported; for VitaScene with HD: 512MB recommended)

- 128 MB required on Windows Vista (256 MB or higher recommended)

- 256 MB required for HD and AVCHD*

Uffa.. Quad 2,66.. minst...

Adobe Premiere Elements 7

* 1.8GHz processor with SSE2 support; 3GHz processor required for HDV or Blu-ray; dual-core processor required for AVCHD

* Microsoft® Windows® XP with Service Pack 2, Windows Media Center, or Windows Vista®

* For Windows XP: 512MB of RAM (2GB required for HDV, AVCHD, or Blu-ray)

* For Windows Vista: 1GB of RAM (2GB required for HDV, AVCHD, or Blu-ray)

* 4.5GB of available hard-disk space

* Color monitor with 16-bit color video card

* 1,024x768 monitor resolution at 96dpi or less

* Microsoft DirectX 9 or 10 compatible sound and display driver

Verkar lite mindre systemkrävande..

Någon med erfarenhet kring detta?

Om jag skulle välja skulle jag utan att tveka en sekund ta HMC151. Jag har hört om alldeles för många XH-A1 som har problem med dropouts vilket för det jag filmar går bort till 100%. Alla HDV-kameror lider av detta problem, mer eller mindre.

Jag skulle undvika att editera AVCHD-formatet och skulle därför föra över videon via kamernas HDMI till ett Blackmagic Design Intensity Pro och redigera med deras codec i Premiere Pro, alternativt konvertera filerna till DVCPRO HD med Panasonics converter som är gratis att ladda ner.

Det finns för-/nackdelar med båda kamerorna så man får väga in dessa och sedan göra sitt val. :)

Jag skulle undvika att editera AVCHD-formatet och skulle därför föra över videon via kamernas HDMI till ett Blackmagic Design Intensity Pro och redigera med deras codec i Premiere Pro, alternativt konvertera filerna till DVCPRO HD med Panasonics converter som är gratis att ladda ner.

Här är den:

https://eww.pavc.panasonic.co.jp/pro-av/support/desk/e/download.htm#avchd

Om du ska sedan ska redigera i DVCPRo HD och inte använder Mac och FCP (t ex om du har en PC) så måste du ha en codec för DCVPro HD, finns t ex i Adobe OnLocation som wrappar DVCPro HD till Quicktime eller AVI. jag tror att Sony Vegas också kan användas.

Lösningen med BlackMagic via HDMI ger ingen tidkod tyvärr. Cineform är en annan bra codec som går att använda (den kan också konvertera från HDV). Om du har Premiere Pro CS3 så finns där en avkodare för AVCHD som Cineform då använder sig av vid konverteringen, annars så får du skaffa t ex Core AVC (http://www.coreavc.com).

Om du ska sedan ska redigera i DVCPRo HD och inte använder Mac och FCP (t ex om du har en PC) så måste du ha en codec för DCVPro HD, finns t ex i Adobe OnLocation som wrappar DVCPro HD till Quicktime eller AVI. jag tror att Sony Vegas också kan användas.

Fast OnLocation kan inte fånga via HDMI utan bara firewire, och det har ju inte HMC151. DVCPRO HD-codecen finns redan i Premiere Pro CS3.2.

Lösningen med BlackMagic via HDMI ger ingen tidkod tyvärr.

Korrekt, men det går att gå runt det och därmed kunna fånga om material på exakt ruta utan problem. Har man behov av tidskoden för att kunna flytta runt filer/projekt smärtfritt så är det ju en klar nackdel utan tidskod.

Om du har Premiere Pro CS3 så finns där en avkodare för AVCHD som Cineform då använder sig av vid konverteringen...

Nej, Cineform använder inte Premiere Pro vid avkodning. Det som Windows Media Player kan spela upp kan även Cineform koda. Om inte Windows Media Player kan spela upp det kan inte Cineform koda filerna från AVCHD till Cineformfiler. Så att Premiere Pro finns installerat garanterar inte att AVCHD-filerna kan kodas om utan problem med HDLink från Cineform.

Fast OnLocation kan inte fånga via HDMI utan bara firewire, och det har ju inte HMC151. DVCPRO HD-codecen finns redan i Premiere Pro CS3.2.

Så bra! (har bara CS2 själv), betyder det att den fritt nedladdningsbara konverteraren från Panasonic + CS3.2 är allt som behövs för AVCHD-redigering?

Nej, Cineform använder inte Premiere Pro vid avkodning. Det som Windows Media Player kan spela upp kan även Cineform koda. Om inte Windows Media Player kan spela upp det kan inte Cineform koda filerna från AVCHD till Cineformfiler. Så att Premiere Pro finns installerat garanterar inte att AVCHD-filerna kan kodas om utan problem med HDLink från Cineform.

Jag läste bara innantill från Cineforms hemsida:

"If you are a Premiere Pro CS3 user, you already have an Adobe-supplied AVCHD decoder. HDLink is compatible with this decoder, so you do not need to download another decoder."

Så bra! (har bara CS2 själv), betyder det att den fritt nedladdningsbara konverteraren från Panasonic + CS3.2 är allt som behövs för AVCHD-redigering?

Ja, det stämmer och jag har testat det och det fungerar jättebra, både konvertering samt redigering i PPro CS3.2. Panasonics konverterare utnyttjar alla processorkärnor din dator har, så den tar inte så lång tid på sig när den jobbar. :)

Jag läste bara innantill från Cineforms hemsida:

"If you are a Premiere Pro CS3 user, you already have an Adobe-supplied AVCHD decoder. HDLink is compatible with this decoder, so you do not need to download another decoder."

Ingen fara, det var det jag också gjorde och laddade ner en Trial som det ju inte gick så bra med eftersom konverteringen av filerna resulterade i att frame-raten i filerna halverades samt att ljudet försvann. Jag fick förklarat av bla David Newman på Cineform att det som Windows Media Player spelar upp kodas om av HDLink medans det som inte spelas upp inte kan konverteras av HDLink förrän man laddar ner den/dom codecs som behövs. Det är en tumregel dom alltid använder när det gäller att koda om filer. Till AVCHD var det codec till bild samt codec till ljud som i mitt fall behövdes. Det plus lååånga slutrenderingstider i ett Cineform-projekt samt att jag inte får bild ut från mitt Intensitykort om jag använder Cineform-codec fick mig att avinstallera den. När man får bild ut från ett Intensitykort laddar jag ner och prövar igen! :)

Jag frågade om det kommer att släppas en version av Cineform som fungerar "out of the box", utan att behöva leta upp och ladda ner codecs, men fick inget svar...

Hursomhelst, Panasonic HMC151 är en kamera som imponerar och som trots hårt komprimerad AVCHD har fantastiska färger som en HDV-kamera inte riktigt kommer i närheten av. Det tycker iaf jag om dom få jämförelser jag hittils hunnit göra! :)

• 3 weeks later...

Det är bättre du köper min pre-owned (jaja, slightly begagnad) Sony V1 som är i absolut topp-skick (som ligger under "annonsering" här på forumet). Spelar in i HDV - vilket jag personligen föredrar före AVCHD.

Annars är det riktigt att AVCHD kräver ännu mer av datorn än HDV-formatet gör, processorn får jobba mycket, mycket mera... Det är nog även den enklaste lösningen för dig att köra HDV och slippa konvertara om och greja, slöseri med tid säger jag...

Jag håller inte med att välja Panasonic före Canon XH-A1. Använder själv A1:an sedan en tid och har inte alls haft några problem med dropouts trots många timmars filmande. Fördelen med band, som många glömmer, är att man får ett fint arkiv som är beständigt och finns kvar. Hur arkiverar man något som filmats in på kort?

Jag håller inte med att välja Panasonic före Canon XH-A1. Använder själv A1:an sedan en tid och har inte alls haft några problem med dropouts trots många timmars filmande. Fördelen med band, som många glömmer, är att man får ett fint arkiv som är beständigt och finns kvar. Hur arkiverar man något som filmats in på kort?

SD-korten till Panasonic-kameran är så billiga att man i praktiken kan arkivera på dem om man vill.

Jag har inte hittat några filer från 151:an på nätet, men 1440x1080-AVCHD-filer har fungerat jättebra när jag testat i Vegas 8. Ingen nämnvärd skillnad att redigera mot DV/DVCAM som jag redigerar idag.

Jag har själv tittat på flera alternativ till att byta upp mig. A1 kör band, så den går bort. Z7 har legat bra länge, eftersom man kan spela in nytt på CF-kort, och ha band som backup. Men 151:an är nog den mest prisvärda hittills, och minneskorten är ju svinbilliga redan.

SD-korten till Panasonic-kameran är så billiga att man i praktiken kan arkivera på dem om man vill.

.

Förvisso. Men priset är inte avgörande. Jag menade hållbarheten - Band håller, däremot kort och hårddiskar vet vi ju att de för eller senare kraschar och raderas utan förklaring. Men det är klart. Mycket beror på vad man ska filma också. Är man inte alltför rädd om sitt källmaterial funkar det väl...

.... Jag menade hållbarheten - Band håller...

Att band inte håller är väl det vi vet idag. Försök spela U-matic eller VCR-band från 70-talet, eller Video2000- och VHS-band från tidigt 80-tal. De banden är allt annat än lättspelade. Undrar om man fått nån bild av dem alls om de varit inspelade digitalt. (Men detta var lite OT, jag tycker 151 är en klar intressant kamera, nu vill jag bara prova en lite mera handgripligt nån dag.)

Här finns det en hel del, både råmaterial och andras färdiga testfilmer. Det finns läckra klipp som Barry Green har postat från den kameran. :)

Tack Rogge, jag har läst mycket där, men troligen missat inläggen med råfiler. Färdiga filmer finns ju en del, men de är ofta komprimerade på lite olika sätt att de är svåra att bedöma kvaliteten på.