Gå till innehåll

Att följa manus till punkt och pricka.


gorse

Recommended Posts

Nu är det min tur att svamla om sånt jag inte begriper mig på.

 

Jag är nästan färdig med ett kortfilmsmanus efter en novell. Det viktiga för själva historian är klart, men då är frågan hur man skall hantera "improvisationer". Jag har tittat lite på inspelningsplatser och hittat ett litet hotell som har en resturangdel som jag trivs med. Men, resturangen har ingen bar, men ett diskotek på annan plats har en bar som skulle passa in. Så min tanke är att filma på båda ställena och klippa så det ser ut som samma ställe. Men det är inte det jag tänkte fråga om, utan hur jag (eller om jag verkligen behöver) skriva om baren i manuset. Baren tillför egentligen ingenting för själva berättelsen, men förstärker miljön och förhoppningsvis ger lite snygga klipp.

 

Varför jag frågar är att jag kanske inte får filma i de platser jag tänkt. Så är det riktigt att beskriva i ganska lösa ordalag i manuset och improvisera själva filmingen? Dialogen och det grova händelseförloppet är dock klart, vilket är det viktiga för själva berättelsen.

 

Exempel: Jag har skrivit i manuset: "Servitrisen hämtar ännu en öl."

 

Om barägaren ger tillstånd att spela in i baren så kan servitrisen gå bakom disken och hämta ölen (så att baren syns, med alla flaskor och belysning). Om jag inte kan spela in nått i baren, så får hon bara förvinna ut ur bild och komma tillbaka med en öl. Hänger ni med? jag behöver väl inte i manuset skriva så detaljerat hur ölhämtninen går till?

 

Nackdelen är att det är svårt i manuset att se "flytet" i filmen, men det hoppas jag kan ge utrymme för artisteri vid mixningen. Det borde vara lättare att stryka i mixningen än att lägga till (dvs ta fram kameran och skjuta det som fattas). Om min fråga verkar oklar, fråga gärna vad jag menar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har inte riktig koll på exakt vad du vill ha svar på.

 

Men jag gör ett försök och hoppas jag låter bli att förvirra till det.

 

Jag tror att du behöver två olika manusversioner helt enkelt. Först ett manus som beskriver storyn, utan allt tekniskt dravel. Så skriv scenen för sig själv oavsett om det gäller två locations eller inte. Detta manus är bra för folk som är utomstående att läsa, skådisar, producenter, filmpooler m.m.

 

Sen behöver du ett inspelningsmanus, bildmanus eller något sådant. Här är jag inte insatt i vad du behöver, men bearbeta orginalmanuset och fundera ut vad du ska göra. Ta reda på inspelningsplatser osv... Så det du gör då är en manusnedbrytning, där du också börjar få koll på vem som ska vara var och vad den ska ha på sig.

 

Hur du utformar det hela är upp till vad du känner att du behöver på fötterna inför inspelning, men ju mer välplanerat desto lättare att ta problemen som dyker upp, för problem blir det alltid.

 

Men själva manuset ska vara rent från tekniska beskrivningar och lösningar. Ta det vid sidan av, så tror jag att det blir bäst.

 

tjo,

 

jon

Länk till kommentar
Share on other sites

Uppenbarligen får man kortslutning så tankeförmågan upphör. När jag i en bok såg inledningen av manuset av Sällskapsresan, såg jag plötsligt hur det skall vara. Lösningen är ju självklar och när allt kommer omring har frågan på sätt och vis redan varit uppe i forumet förut.

 

Jag skriver så lite som möjligt i manuset, dvs endast dialogen, lite miljöbeskrivning (så att man vet att det är en resturang) och det som för berättelsen framåt.

 

SEN ritar jag en storyboard med extrascener, klippscener, miljötagningar, vinklar etc, med anteckningar och krumelurer. Det som inte går att spela in, eller som jag i efterhand inte tycker passar in eller av andra skäl inte går att ha med; Det klipper jag bort. Storyboarden kan jag förbehålla mig rätten att ändra och flytta hur jag vill under inspelningens gång så länge jag inte gör åverkan på manuset. Då slipper skådepelarna lära om replikerna hela tiden.

På så sätt är det bara jag själv som kommer att bli förvirrad om det är bara jag som ser storyboarden. Jag får massa råmatrial om jag filmar mycket och matrialet är pusselbart in i det oändliga utan att själva historien ändras.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...