Jump to content

Gåshuds-scen som du alldrig mer vill se

Zyx Graphics
 Share

Recommended Posts

Som motpol till tråden "Gåshuds-scen som du kan se om och om igen"

så ville jag starta den här tråden där vi kan lägga upp klipp från filmer där nått är riktigt dåligt eller helt enkelt inte klaffar. Eller varför inte bara sånt som man irriterar sig på.

Jag kan börja med Matrix Reloaded fight scen med alla Smith cloner. Jag irriterar mig som fan på att de lagt på bowling ljud när alla smith ramlar när de blir träffade av en smith som Neo kastar. Det händer minut 8:22

Riktigt dåligt val av ljud. hade funkat om det varit en pixar film men inte Matrix.

9zGw7gnUtHY

EDIT. Varför kommer den inte upp?

här är länken:

http://www.youtube.com/watch?v=9zGw7gnUtHY

Det är ett i allra högsta grad medvetet val. Använt, misstänker jag, lika myckt för att accentera att Smitharna faktiskt faller som käglor, som att det helt enkelt är kul :-)

Det här är inte nån pretto Bergman-film, varför hakar ni upp er så förbannat på en så menlös detalj? De flesta av dom som nämnt den i övrigt har uppskattat den.

Åh, haha, den där första Matrix-grejen var ju klockrent patetisk!

För att tala om något tämligen relaterat har jag nog varit med om den sämsta klippningen i världshistorien. Såg "Fantastic Four - Rise of the Silver Surfer" när den gick på bio för ett tag sedan. Absolut värdelös film, men jag hade sett fram emot en replik från trailern. Den var väl uttryckt, imho, och det var ett ganska skönt moment. Super-bränn-snubben blir ombedd att börja brinna och jaga efter surfarsnubben, varpå han gnäller lite barnsligt "but I *just* bought this suit!"

Det verkade som en tämligen schysst replik och hade förmodligen varit det bästa momentet i hela filmen(vilket förmodligen säger något om den rullen). Men i filmen hade de klippt ur den och ersatt den med en extremt kass scen där samma person vid samma tillfälle istället säger "But this is an Armani!" på ett ganska sämst sätt. Mycket besviken av det kan jag säga.

heh... ja, bowling-ljudet hörde även jag när jag såg filmen på bio... men jag tog det mest som en kul detalj... lite som Willhelm. Och jag tvivlar på att ens hälften av biobesökarna hörde ljudet och direkt tänkte på vad det var för något.

Och youtube-videon missade ju att Neo håller i bortredigerade vajrar när han hoppar undan från tåget i slutet;)

Men är det något som får mig att tycka att en scen är så pinsam att jag inte kan se den igen så är det oftast inte sånna där smådetaljer...

En klassiker då skulle ju kunna vara missen i American Psycho, när Patrik Bateman snackar med detektiven i Patriks kontor. Kollar man nere till vänster, på CD-fordralet bakanför honom så ser man klart som korvspad, en perfekt spegelvinkel av bom-micken. Och om man tvivlar så kan man se att den justerar vinkel för att ta upp bådas repliker allteftersom dialogen fortgår... Men det är inte så att jag tycker missen är så pinsam att jag inte vill se filmen igen (det är en av mina uttalade favoritfilmer, och boken är inte så pjåkig den heller;))

Så just nu har jag svårt att komma på något som är i den magnituden. Något som är så fatalt dåligt att det sänker en, i övrigt, helt ok film till osebarhet...

Finns ju lite djurplågeri-scener man sett förresten då förståss... men kalla mig känslokall idiot... men det krävs mer för att jag ska tycka en hel film är osebar bara för att rådande filmnings-reglemente inte direkt sträckte sig till sköldpaddor (Cannibal Holocaust), Kor (Gå och Se!) eller Katter (Man Behind the Sun).

Nu förresten när jag skrivit några rader så kommer jag å tänka på en scen som i flera år fick mig att kraftigt överväga om jag skulle se resten av filmserien... nej det var inte Guinea Pig... Det var Takashi Miikes Dead or Alive... Finns en scen där en prostituerad är drunknad i en uppblåsbar barnpool full med diarré-aktig människo-skit. Det är nog det närmaste jag kommit till spy-scen jag någonsin sett.

Ett par filmer till med scener som jag inte vill se igen är förresten uppvakningen i Naken och mamman i bilen i Cujo... Naken är bara jobbig till den milda grad att jag kallar den "Militärgradig Psykologisk Krigsföring"... Mamman i Cujo vill jag bara dänga när jag ser hennes passivitet.

Bidde mycket skrivet nu... ;)

Jagh hatar, hatar, hatar, hatar följande scen ur Swordfish:

Följdaktligen hatar jag verkligen hela filmen. Det första jag störde mig på var att 1337 hackaren är en jävla fotomodell - har du någonsin sett en datornörd som någonsin har sett ut som något annat än så här? Och just den där scenen, när han liksom dansar, snackar med sig själv, och att hela "hacking" systemet går ut på att sätta ihop små 3d-kuber i en stor 3d-kub, att det är massa lampor som lyser i olika färg runtom honom. Exakt allt är fel med den där scenen + karaktären.

Jagh hatar, hatar, hatar, hatar följande scen ur Swordfish:

Följdaktligen hatar jag verkligen hela filmen. Det första jag störde mig på var att 1337 hackaren är en jävla fotomodell - har du någonsin sett en datornörd som någonsin har sett ut som något annat än så här? Och just den där scenen, när han liksom dansar, snackar med sig själv, och att hela "hacking" systemet går ut på att sätta ihop små 3d-kuber i en stor 3d-kub, att det är massa lampor som lyser i olika färg runtom honom. Exakt allt är fel med den där scenen + karaktären.

hehe... och jag som föredetta datornörd har alltid gillat dylika MOS-scener (movie-operating-systems)

Slutscenen i Heat, sämsta slutet någonsin. Den förstör en annars perfekt film som lätt kvalar in på tio-top lista över bästa filmer någonsin. Varför ska de "goda" alltid vinna i Hollywood :(

Brukar numera stänga av filmen innan denna scen kommer, blir mer nöjd med filmen då. :)