Jump to content

Viktiga egenskaper för en bra skärm

bonner
 Share

Recommended Posts

Jag är i behov av en ny skärm, men har svårt att luska ut vad jag egentligen är ute efter. När jag har redigerat film och grafik på min bärbara dator (Dell Inspiron 6400) så är färgerna ofta väldigt inkorrekta. I mitt fall blir allt mycket blekare vilket innebär att färgerna får en helt annan nyans än om man till exempel trycker dem professionellt.

Vad är det för egenskaper jag ska hålla utkik efter när jag letar efter en bra skärm för videoredigering och grafisk produktion? Eller handlar det mest om att kalibrera inställningarna så att det blir bra och hur vet man då att det blir rätt?

Tack för svaren!

Köp en med bra panel. T ex S-IPS. Vill du ha korrekta färger undvik TN

Så som jag förstått det så är TN bra för resoponstider, men IPS har en mer korrekt färgåtergivning och vidare betraktningsvinkel. Responstiden är dock fixad i och med S-IPS? Vad skiljer i pris mellan dessa typer?

På vilket sätt kan man se skillnad i de korrekta färgerna, vad är det som skiljer?

Vilka begränsningar finns med att kalibrera färgerna?

Vad blir effekten av att inte ha 50 Hz som uppdateringsfrekvens kontra andra frekvenser?

Vad blir effekten av att inte ha 50 Hz som uppdateringsfrekvens kontra andra frekvenser?

Om du använder dataskärmen för fullskärmsuppspelning av ex HDV 1080 50i (framförallt via HD SDI > DVI konverter) så kan det hacka till då och då eftersom skärmuppdateringen inte matchar videoströmmen. Dessa hack kan då "tolkas" som droppade frames eller fel i filen om man inte är försiktig.

/Max

Vilka begränsningar finns med att kalibrera färgerna?

Begränsningen ligger i att paneler av den typen ej kan återge samma antal färger som ex. en VA eller IPS panel. Istället använder TN en teknik som kallas dithering för att komma undan med detta. Det är inget man vill när man redigerar bilder / video och bryr sig om färger.

• 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Similar Content

• By fotografalex
      hej! Detta är min fråga. När jag fångar film från min sony vx1000 i adobe premier cs5, så ser filmen mycket bättre ut när man spelar upp den från kameran (i Adobe) än när man har fångat filmen och spelar upp den från datorn (i Adobe). Den blir lite mörkare och inte lika klar när man fångat den. Varför är det så? Klippen blir bättre när jag exportera dem och kollar på dem i quiktime men inte riktigt lika klar och fina som när man kollar på dem från kameran i adobe.

Jag har mac dator och kan inte se att jag har några fel i capture inställningarna, kör med dv pal och quiktime.

Finns det något bättre program att spara dv klipp i? Helst något program som är enbart till för att spara videos från kamera med.

mvh alexander
    • By MrOddwick
      Själv har jag inte hittat någon speciell som handlar om oss filmskapare, men har väl letat för lite. Annars är ju inbyggda väder-appen en bra app för planering av film. Likaså kartan ifall folk har svårt att hitta till inspelningsplats. Lite långsökt kanske.

Så vilken app till iPhone eller android har ni haft mest användning av? Har ni tips på några bra appar?
    • By Teo PB
      Jag har en budget fråga att ställa.

Uppdraget är att klippa videos, 3-4 i månaden från fotbollsmatcher för att realisera videobooks till fotbollsspelare.

Min undran är, vad är bra pris att betala för en sådan uppgift till någon?

Videosen kommer att innehålla grafik, nån typ utav post-prod och editering såklart.

Tacksam för snabbt svar.
    • By AgentSniff
      Hej, jag går i trean på gymnasiet och ska göra en kortfilm som projektarbete. Jag har funderat en del på ljussättning och vill gärna ljussätta med starka färger, nästan som man gör på teater för att ge en nästan drömlik känsla till filmen. Jag kan låna några lampor från skolan, men inga av dem har någon färg, utan är vanliga ljussättnings lampor.

Jag vill helst använda färgerna grön, röd, gul och blå och undvika att färga filmen digitalt. Har någon nåt tips om hur jag ska göra?
  • Create New...