Gå till innehåll

Viktiga egenskaper för en bra skärm


bonner

Recommended Posts

Jag är i behov av en ny skärm, men har svårt att luska ut vad jag egentligen är ute efter. När jag har redigerat film och grafik på min bärbara dator (Dell Inspiron 6400) så är färgerna ofta väldigt inkorrekta. I mitt fall blir allt mycket blekare vilket innebär att färgerna får en helt annan nyans än om man till exempel trycker dem professionellt.

 

Vad är det för egenskaper jag ska hålla utkik efter när jag letar efter en bra skärm för videoredigering och grafisk produktion? Eller handlar det mest om att kalibrera inställningarna så att det blir bra och hur vet man då att det blir rätt?

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för svaren!

 

Köp en med bra panel. T ex S-IPS. Vill du ha korrekta färger undvik TN

 

Så som jag förstått det så är TN bra för resoponstider, men IPS har en mer korrekt färgåtergivning och vidare betraktningsvinkel. Responstiden är dock fixad i och med S-IPS? Vad skiljer i pris mellan dessa typer?

 

På vilket sätt kan man se skillnad i de korrekta färgerna, vad är det som skiljer?

 

Vilka begränsningar finns med att kalibrera färgerna?

 

Vad blir effekten av att inte ha 50 Hz som uppdateringsfrekvens kontra andra frekvenser?

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad blir effekten av att inte ha 50 Hz som uppdateringsfrekvens kontra andra frekvenser?

 

Om du använder dataskärmen för fullskärmsuppspelning av ex HDV 1080 50i (framförallt via HD SDI > DVI konverter) så kan det hacka till då och då eftersom skärmuppdateringen inte matchar videoströmmen. Dessa hack kan då "tolkas" som droppade frames eller fel i filen om man inte är försiktig.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Vilka begränsningar finns med att kalibrera färgerna?

 

Begränsningen ligger i att paneler av den typen ej kan återge samma antal färger som ex. en VA eller IPS panel. Istället använder TN en teknik som kallas dithering för att komma undan med detta. Det är inget man vill när man redigerar bilder / video och bryr sig om färger.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...