Gå till innehåll

FPS inställningar på DV kameror


Ayame

Recommended Posts

Hej hej, vi är inne i förhandsarbetet på en film och den innehåller rätt mycket slow-mo scener, och vi planerar att använda en DV kamera på runt 45 000 kr, och vi behöver kunna filma i högre hastigheter än 25-30 fps, nån som har koll på hur snabbt man kan köra på DV kameror eller om det ens är möjligt..

tack på förhand

 

//Niklas

Länk till kommentar
Share on other sites

Där finns CCD-kameror som går upp till 50 000 fps. De används nästan uteslutande för industriellt och vetenskapligt bruk och priserna är nog därefter.

 

Någon vanlig DV-kamera med inställbar fps kan jag inte minnas att jag hört talas om.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

mailade med en kille om detta en gång... men det är hårddiskinspelning som gäller.. alltså koppla kameran via firewire till en dator för att lagra materialet.

kanske är detta av intresse iaf:

 

Hej,

Ja det är riktigt den är billigast. Det finns en modell 250 som då har max

inspelningshastighet av 259 bilder/sek.

Priset är 32.000kr för kameran.

Modell 1000 som då går upp till 1000b/s ( 500b/s i full upplösning) kostar

50.000kr.

Kameran har c-gänga som objektivfattning. Ett t.ex 6mm objektiv kostar ca

1500kr.

Det finns komposit videoutgång och triggeringång för slutning/TTL.

Ev stativ och belysning tillkommer om det behövs för din filmning.

 

Att hyra MotionMeter 250 kostar 5.000kr första veckan, 4000kr/följande

MotionMeter1000 finns för närvarande ingen för uthyrning.

Utöver dessa finns just nu följande för uthyrning:

1 Photron Fastcam Super 10K mono

2 Redlake MotionPro 10000 mono

3 Photron APX färg

4 Photron Ultima 40K mono

5 Roper HG2000 mono

 

Samtliga priser exkl. moms.

 

MVH

Per-Olof Rosén

 

PROSOLV AB

Rensvist 2413

S-447 91 Vårgårda

SWEDEN

 

Tel: +46 322 629130

Fax: +46 322 629135

http://www.prosolv.se

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

Kör du strobe eller deintelacad film och har ett bra progra som tex final cut pro, kan man sänka hastigheten ner till 50 %. Programmet utnyttjar delbilderna så då får du 25 fps i slowmotion. Då kan man säga att man hela tiden filmar i 50 fps med delbilderna. Har fått även bra resultat ner till 30% av hastigheten. men 50% har du som sagt samma fps som film och detta förutsatt att du INTE filmar i progressivt de du vill ha i slowmotion.

Länk till kommentar
Share on other sites

50% i det jag menar är att filmen är jämn och kör du deinterlace får du samma antal fps filmen rätt igenom. Alltså 50% av hastigheten motsbarar 25 fps samma antal fps som du ser på biografen. Visserligen kör biografer 24 fps, men då har du ju i alla fall en ruta mer i sek. ändå :)

 

Glömde tillägga att kvalitesförlust är så minimal att man hellre ser det än att det hackar. Blir inte sämra än att upplösningen halveras horisontellt som i deintelace. Men jag har svårt att se skillnad i kvalite om man inte använder strobe eller deinterlace, för det ser väldigt bra ut at köra intelace.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

[citat=Ronnie]Där finns CCD-kameror som går upp till 50 000 fps. De används nästan uteslutande för industriellt och vetenskapligt bruk och priserna är nog därefter.

 

Någon vanlig DV-kamera med inställbar fps kan jag inte minnas att jag hört talas om.[/citat]

 

 

Shit!! 50 000 fps? Satans! Skulle vara kul att försöka dra in 5 min film på datorn med den fpsen :D

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Hej. Lite saker jag inte förstår här... Stroboskop vid hög-hastighetskameror??? Har jag aldrig hört talas om! Och citat:"haha lol, 50 000 fps. måste typ ta 50 dar för en sekund :P " : Ayame. Vad é de som skulle ta 50 dagar? Jo så tänkte jag på att en "vanlig" PD-170 (tillexempel) har dessa slutartider att välja på: 1/3, 1/6, 1/12, 1/25, 1/50, 1/60, 1/100, 1/120, 1/150, 1/215, 1/300, 1/425, 1/600, 1/1000, 1/1250, 1/1750, 1/2500, 1/3500, 1/6000, 1/10000 sekund

Borde inte det räcka vid en slowmotion tagning? Men visst de bror på hur mycket ni ska sänka hastigheten!, citat:" hastigheten motsbarar 25 fps samma antal fps som du ser på biografen. Visserligen kör biografer 24 fps, " Nja... En "vanlig" filmkamera filmar med 24fps vid vanlig hastighet. Men spelas upp i 48 fps i och med fjärilen som sitter framför, så var bild visas två gånger. Men hastigheten är den samma!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...