Jump to content

Blanda kameror

Euroboy
 Share

Recommended Posts

Jag och en kompis har tänkt att filma en snowboardfilm i vinter.

Problemet är att vi har olika kameror en Canon HX A1 och en Panasonic DVX100, tror ni att det går bra att mixa dessa kameror med tanke på widescreen, hd, 25f, 25p?

Vi har tänkt att använda oss av Vegas Pro 8.

Länken du fick av Kimster säger ju det mesta.

Jag har själv vid några tillfällen blandat 2 Canon 3ccd (XL1 och XM1) och 1 Sony och haft väldiga problem med färgkorrigeringen efteråt. Vid annat tillfälle blandade jag 3 Canon kameror varav två 3ccd. Även där var det problem med färgkorrigering mest på grund av färgmättnaden.

Både DVX100 och XH A1 är ju 3ccd kameror och förutsatt att du använder en optisk tillsatslins till DVX100 för att få 16:9 så fungerar det säkert men med en del jobb med korrektionen.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Similar Content

• By ForBeTV
      Hej!

någon som vet hur man får ut så mycket som möjligt med sin Canon kamera tacksam för svar

/mvh ForBeTV
    • By SirWestling
      Tjenare alla på voodoofilm!
      Är ny här, och blev tipsad hit av flashback. Tänkte kolla vad ni har att säga om detta projekt vi hade i år, att få ihop en hyfsat seriös snowboardfilm åt en polare.
      Vi la ner otroligt mycket arbete i själva åkningen, filmningen och sökandet efter ny ställen att åka på. Tyvärr var mycket av materialet filmat på natten utan spotlights, så de var helt oanvändbart.
      Fick även fixa färgerna på en hel del klipp. Filmen gjordes helt i Sont Vegas pro 9. De mesta av klippen är från en JVC HD Everio GZ-HM300. Men även klipp från GoPro hero 2 och en systemkamera jag tyvärr inte vet vad det är för någon. Vi använde oss även utav en DIY jibcrane som vi byggde ihop enbart för det här projektet.
      Här är filmen:

Så lite saker jag vore väldigt tacksam om ni kunde svara på!
      Hur kan filmningen bli bättre för att fånga tittaren mer? (Få saker att se större ut än vad de egentligen är)
      Ser färgerna "normala ut", eller ser man att de är korrigerade?
      Vad får ni får känsla när ni tittar på filmen?

Oerhört tacksam för svar, då det ska filmas mer i sommar, dock blir det skateboard då!

// SirWestling!
    • By Master
      Pingis Serves! - YouTube Håller du med mig?
    • By viktorpettersson
      Mina bröder kom och hälsade på i Umeå där jag för tillfället studerar. De hade fyllt takboxen till max med skidgrejer så vi bestämde oss för att åka in till den lokala railparken för att testa om våra ringrostiga trick fortfarande satt i ryggmärgen.

Vi använde oss av:
      Canon eos 60d
      Canon 50mm 1.8
      Samyang 20mm 2.8
      Standard mic

Redigerad och färgkorrigerad i Final Cut Pro

EDIT: Vi har inte lagt allt för mycket tid på filmning och efterbehandling och kommer ni på nå tips ang detta kom gärna med konstruktiv kritik, alltid kul att veta vad man kan förbättra. SÅ, vad tycker ni?
    • By 200ASA
      Hej,

Jag är ny på forumet så förlåt om jag postar fel.
      Nu är det såhär att jag är i färd med att planera en filminspelning och har stött på ett problem:
      Hur gör man om man ska filma med 2-3 kameror, hur synkroniserar man de så att ljudet inte ska hamna ur synk, jag har tänkt använda flera kameror i olika vinklar, två dSLRs av olika märken (canon och panasonic) samt möjigtvis en Olympus för trånga tagningar.

Jag har sökt runt på google och forumet men bara hittat denna wikipedia artikel som inte var till mycket hjälp:
      http://en.wikipedia.org/wiki/Multiple-camera_setup

Alltså, behöver man någon gemensam slutare och hur fungerar det med kamerorna eftersom det inte är slutaren man använder när man börjar filma utan en dedikerad knapp eller en gömd som i fallet med 5Dan?
  • Create New...